Annons

Dags för 3000mil service. Problem att diskutera och funderingar att ta med verkstan. Vad har ni fått hjälp med?

1
2900mil körda! på 15 månader. Dags för Service i Januari!

Jag är nöjd på det hela men har också stött på en del problem. En del har tagits upp i andra trådar men jag vill dela mina erfarenheter och höra hur ni fått hjälp av verkstan. Tacksam för synpunkter så jag kan ta det med Kia på servicen.

"Förbrukning"
Snittar 0,35l/mil (men då har det blivit många 20-milsresor)
Jobbpendlingen 4 mil enkel resa ligger på 0-0,2l/mil beroende på om jag kör värme eller inte.

"Adaptiva farthållaren"
Är rent livsfarlig vid skarpa svängar eller om bilen framför gör ett filbyte. Ligger man under satt hastighet så gasar bilen på fullt för att komma upp i angiven hastighet. Kan hända i rondeller och vägarbeten där man hänvisas till olika sidor av vägbanan. Jag avråder från att köra med farthållaren när vägförhållanden ändras plötsligt!
-Jag önskar ett valbart längre avstånd, särskilt i 80-90km/h på mindre vägar hamnar man för nära bilen framför (ca 2,5sek?) vilket känns obehagligt på viltrika sträckor i mörker!

"Filhållningssystemet"
Funkar på det hela bra och varnar när man passerar linjer, men det stör mig att den inte rätar upp bilen om man håller i ratten "för hårt", den agerar enbart vid passiv ratthållning. Sen klarar den inte motljus!?! eller regn??? eller snöblask... ganska teknisk svag!

OCH den har försökt sätta mig i diket några gånger!?! Händer om man vinglar ut mot kanten i en innerkurva, i första skedet korrigerar den bra och rätar upp bilen MEN i kurvor tar den sen sikte för brant på mittlinjen och korrigerar för det i andra skedet genom att styra tillbaka från mitten. Därefter siktar den rakt ut i terrängen utan att registrera kantlinjen och utan att vare sig korrigera eller varna för att den passerar linjen och är på väg mot diket!
-Jag undrar verkligen hur den är programmerad att hantera vingliga situationer???

"Laddar inte"
Min laddsladd löste ut jordfelsbrytaren! Visade sig vara fukt INNE i dosan. Som kom sig av att packningen var monterad snett och inte höll tätt. Det syntes en del ärg på kopplingarna mellan sladd och elektronik. Men efter att ha (hår-)torkat ur och skruvat ihop med upprätad packning funkar laddningen som det ska.
-Reklamerat, väntar på besked.

"Kontakten på laddsladden"
Av utrymmesskäl i P-värmestolpar har jag ofta fått sätta i kontakten "upp&ner". Eftersom kontakten blir >100C varm under laddning har sladden mjuknat och töjde sig tills den sprack och blottade ledarna. Bytte ut kontakten mot en IP-klassad rak utekontakt. Verkstan tyckte inte riktigt om lösningen men hade egentligen ingen invändning. Tycker det är synd att designen är så olämplig -felutformad!

"Svart rand mellan hel&halv-ljus"
Riktigt störande, blicken sugs in i det svarta fältet så det är svårt att se upp ordentligt. Fick hjälp av verkstan i våras på 1500milservice då dom hade en fix för detta! Och det blev bättre, men ser nu i höstmörkret att randen kvarstår. De ska kolla det igen. -Hur har det gått för er andra som klagat?
-Jag har löst "mitt" problem genom att skruva upp och utåt halvljuset, för det är så bra att överträffar det diffusa helljuset.

"Höjd på ljuset efter start i backe?"
Har märkt att höjden på strålkastarna justeras när man startar bilen. OM man står i svag lutning kan ljusbilden bli alldeles för kort och låg. Det enda som hjälper är att starta om bilen på plan mark. Mycket frustrerande när man upptäcker det en bit in på resan när det skymmer och man har farten uppe.

Bromsar och bromsljud
Jag har tagit för vana att nita hårt 1-2 ggr per dag till jobbet för att värma bromsarna. Trots det verkar de rosta onödigt mycket, särskilt bak såg jag när vi skifta däck.
När jag rullar igång på morgonen (backar ut) skramlar och gnisslar bromsarna rätt mycket. -Hur är det för er andra?

"Pip-pch välkommen -Plingeling och hejdå"
-Nån som fått kontroll på allt plingande? Särskilt hejdå-plinget är drygt tycker jag om barnen somnat i bilen...

"Servicekostnad"
När jag köpte bilen sa dom 3500kr för 3000-milaservice. Nu fick jag priset 4100kr + kostnad för lånebil!.
Vad har ni andra fått för uppgifter och sen fått betala?
Dom strular till min budget :(

-Älskar ljudet av en motorlös tur ner till sjön!
/Jag hoppas alla andra också är "hyfsat nöjda" och jag är tacksam för era kommentarer!

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid
Annons

Re: Dags för 3000mil service. Problem att diskutera och funderingar att ta med verkstan. Vad har ni fått hjälp med?

2
Här har jag lagt upp bilder på
1) Fukt i dosan och ärg på kontakterna - Man ser tydligt hur packningen veckats av felaktig montering!
2) Svart rand mellan hel&halvljus -Så synd att helljuset är löjligt diffust!
3) Bromsrost efter 2700 mil - Men jag är inte så van att bedöma sånt...

https://photos.app.goo.gl/ratRVd9PLszUZjbe8

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid

Re: Dags för 3000mil service. Problem att diskutera och funderingar att ta med verkstan. Vad har ni fått hjälp med?

3
Hej!

Min har passerat 3000 mil för ett bra tag sen, och jag skulle nog säga att jag väldigt nöjd med min! Visst har jag några punkter jag skulle vilja haft förbättring på, men det är mer för nästa generation av Optima. Sen kan man alltid hitta förbättrings punkter oavsett märke, men jag tycker Kia har lyckats väldigt bra med denna modell.

Dina punkter då.

"Förbrukning"
Har samma snitt som dig, ca 0.35 mil och då har jag kört över 1500mil i tjänsten vilket innebär resor för det mesta i 50mils trakten enkel tripp. Långkörning i runda slängar runt 0.55 motorväg. Privat körning ligger nånstans runt 0.2-0.25. Så förbrukningen kan man inte annat än vara imponerad av, det klarar man inte ens med en snål diesel.

"Adaptiva farthållaren"
Är hur bra som helst. Tycker läge 4 (streck) och reaktion tidig fungerar bäst och har egentligen inga invändningar. Livsfarlig är den inte, rondeller etc ingår att man stänger av och i skarpa kurvor får man bara försöka ha fronten i bra riktigt mot bilen framför. Blir lite utmaning tycker jag.

"Filhållningssystemet"
Jag har kört ett antal bilar och jag tycker Kias fungera helt ok. Visst är den sämre nu när linjerna försvinner i snön, men överlag är den ok framförallt på motorväg där den hör hemma som bäst.

"Laddar inte"
Den ska du få på garantin, kan inte tänka mig annat. Har man dock varit och mekat innan med den själv så är det tveksamt. Min fungerar utan problem.

"Kontakten på laddsladden"
Brukar placera min klump ovanpå lådan och sedan sladden runt och bakom för att låsa fast den när det trångt för kontakten. Nog hade man hellre haft en annat kontakt. På jobbet kör jag med en gammal timer-dosa för att få ut kontakten och hänga den normalt. Problem är till för att lösas :)

"Svart rand mellan hel&halv-ljus"
Jag hade en väldigt bred svart rand i början, den fick jag fixat på 20 min och efter det så är den helt borta. Tom så att jag tycker helljuset har blivit bra. Så den ska gå att justera bort utan problem, annars har du fel verkstad att jobba med.

"Höjd på ljuset efter start i backe?"
Har jag inte haft några problem med. Uppfarten till tomten är en svag lutning, men inget jag märkt påverkar ljusbilden.

"Bromsar och bromsljud"
Bromsar typ aldrig hårt och har sällan missljud från bromsarna. Snarare så att jag upplever en förvåning över att inte bromsarna rostar och gnisslar med tanke på hur sällan jag använder dessa. Det är ju en utmaning att endast använda elmotorn som broms.

"Pip-pch välkommen -Plingeling och hejdå"
Nej, men hade mer än gärna fått bort välkommen-skylten. Ljudet är ok för det är lite trevligt, men att läsa skylten och bekräfta blir jag tokig på.

"Servicekostnad"
Har för mig att 3000-mila services kostade 3600kr, men då ingick lånebil.


Kör hårt :)

Re: Dags för 3000mil service. Problem att diskutera och funderingar att ta med verkstan. Vad har ni fått hjälp med?

4
Hej.
Jag ska in på 1500-mila service på fredag. Jag fick servicekostnader utskrivna när jag köpte bilen.

Dina punkter då.

"Förbrukning"
Har snitt på ca 0.393 mil på 1400 mil. Långkörning i runda slängar runt 0.45 - 0,6 beroende på hur långt man kör och vilka hastigheter.
Jag och en kompis åkte ner till Katrineholm i början på november. 68 mil med hastighet mellan 90-120. Bilen drog 0,55 dit och 0,6 hem men då
stannade vi på Ikea både i Valbo och Sundsvall för att handla köksbord och 6 stolar m.m. Tycker ändå att det är klart godkänd förbrukning.
Jag kör bilen utan jobbpendling och ligger på snitt 11,25 mil per dag än så länge och laddar bilen 1 gång per dygn.
Jag är väldigt nöjd med bilen vad gäller komfort och förbrukning än så länge. Nu när det är vinter så går ju motorn mest hela tiden men förbrukningen
rusar ju inte iväg för det. Jag har bränslevärmare som går mest varje dag så det går ju en skvätt soppa till den med. Det är en väldigt bra grej att ha.

"Adaptiva farthållaren"
Är hur bra som helst. Tycker läge 4 (streck) och reaktion tidig fungerar bäst och har egentligen inga invändningar. Livsfarlig är den inte, rondeller etc ingår att man stänger av och i skarpa kurvor får man bara försöka ha fronten i bra riktigt mot bilen framför. Blir lite utmaning tycker jag.
Jag håller med iuridae, det gäller ju att vara med på hur bilen reagerar. Man kan ju inte bara strunta i bilkörning bara för att bilen kan sköta sig själv korta stunder.
Innan hade man ju inget sånt här på bilen så att kalla det livsfarligt anser jag vara helt fel. Man kör ju bil, man åker inte med som passagerare.
Visst har bilen små enheter som inte är helt bra men vad då.

"Filhållningssystemet"
Jag tycker Kias fungera helt ok. Jag slår av den funktionen när det inte finns linjer på grund av snö. Bor i norra sverige. ;-)

"Laddar inte" "Kontakten på laddsladden"
Jag köpte en laddkabel där det går att justera styrkan på laddningen mellan 6-16 amp, kabel och dosan är betydligt mycket bättre och mjukare på den.

"Svart rand mellan hel&halv-ljus"
Jag har också en svart rand på vänster sida. Jag har sagt till att dom ska justera halvljuset på min bil då jag tycker att det är väldigt lågt på vänster sida
medans det på höger sida snarare är lite för högt inställt. Helljuset är snarare ett skämt tycker jag. visst lyser det lite men helkasst tycker jag.
Jag har läst att dom har 15 watt på halvljuslampan och 10 watt på helljuslampan. Jag vet inte om det är sant men är det sant så säger jag bara (hallå???)

"Höjd på ljuset efter start i backe?"
Har jag inte märkt av på nått sätt.

"Bromsar och bromsljud"
Bromsar typ aldrig hårt och har sällan missljud. Ibland kan jag höra lite skrap när jag backar ut från parkeringen men jag har aldrig hört nånting under körning.
Jag kör också mest utan att använda bromsar så mycket utan trycker bara lätt på pedalen. Rost vet jag inget om på min bil då jag inte har kollat.

"Pip-pch välkommen -Plingeling och hejdå"
Jag bryr mig inte så mycket om dom sakerna.

"Servicekostnad"
Kostnader enligt det papper som jag fick är service 1 = 2210 kr. Service 2 = 3315 KR. Service 3 = 2571 kr. Service 4 = 5520 kr.
Det ska bli roligt att se om dom siffrorna stämmer när man hämtar ut bilen.

Re: Dags för 3000mil service. Problem att diskutera och funderingar att ta med verkstan. Vad har ni fått hjälp med?

5
Tack! Nannes och Iuridae
-Ska genast kolla om jag har tidig reaktion på farhållarn.
-Och om du fått helljuset att bli "mycket bra" då ska jag ligga på hårdare... mina sprider stort och brett och högt men för svagt för att man ska se nåt annat än reflexstolpar...
-Håller med er om förbrukningen, sympatiskt låg med tanke på hur jag kört den!
-och visst den där "Bekräfta"-skylten skulle jag gärna bli av med, känns som en juridisk friskrivning ala "Cookie" som glömt bort att man redan klickat i den!
-Intressant att vi fått så olika priser för service!?! Trodde att KIA-orignal-verkstäder hade fasta prislistor???

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid

Re: Dags för 3000mil service. Problem att diskutera och funderingar att ta med verkstan. Vad har ni fått hjälp med?

6
Ljuset måste kalibreras med KDS och därefter justeras noggrannt för att det ska bli bra. Missas ofta vid leverans, därför är många Optimor "felinställda" . (endast JF som är drabbade)
Och eftersom verkstäderna har "fri" prissättning kan priserna variera kraftigt på samma service mellan olika verkstäder, trots att det kanske bara är några mil mellan ställena.

Re: Dags för 3000mil service. Problem att diskutera och funderingar att ta med verkstan. Vad har ni fått hjälp med?

10
Nu har jag gjort 1500-mila service men dom uppdaterade inte mina kartor m.m.
170927 och 170920 står det i menyn. Ska man klaga eller vänta på nästa service?
2334 kr gick den på med justering av halvljus. Höger och vänster feljusterade från köp. Priset vart ju rätt iallafall.
Jag undrar vad leveransservice är för nånting? Bilrutorna var inte putsade och mattan på förarplatsen var skitig med nånting
men bilen skulle servas innan leverans och sen fick jag åka in och sätta dit extraljus och få mina bilmattor och vinterfälgar
efter en månad ca. jag brydde mig inte om att klaga på rutorna och det. Dom justerade helljuset men inte halvljuset på samma gång
när dom leveransservade bilen!!!
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"