Annons
Annons

Re: Normalladdare

22
phillsky skrev:
Nancy skrev:OK, jag kanske är trög och okunnig, men hjälp mig här. Jag har precis köpt en Niro laddhybrid, en 2018 som gått 1000 mil och alltså var begagnad. Jag fick med en laddkabel för vanligt eluttag, jag har inte hunnit läsa igenom hela manualen ännu, men menar ni att jag inte bör använda den? Tycker att det är konstigt att man inte fick med en kabel som går att använda i laddstationer dessutom, utan den får man köpa för 2000 pix :( På måndag ska jag få en laddbox installerad, får hoppas att det är med en lös Typ2-Typ2 till den, annars blir det till att hysta upp mera pengar :(
Det följer bara med en normalladdare (en sån med vanlig 220V kontakt) när man köper bilen. Jag använder den hemma, tills jag har fått min laddbox installerad. Vanligast är att laddboxarna har en fast typ2 kabel. Jag beställde en "lös" typ2 - typ2 kabel från ClasOhlson, som får ligga i bilen. Jo du kan använda den som följde med bilen. Dock så bör du se till att uttaget, och allt annat du tänkte använda klarar av det. Jag ställde ner laddningen för normalladdaren i bilen till det lägsta, så jag inte överbelastar säkringen, som bara är på 10A för uttaget jag använder.
Nu har jag laddboxen på plats med fast kabel, men behöver ju ladda "på stan" i bland men ytterst sällan. Tänkte beställa från ClasOhlsson, typ 2 - typ 2 fattar jag, att jag ska ha 3 fas också, men vad är det för skillnad på 16 och 32 A? Kan man ha vilken som? Tänkte eftersom jag sällan kommer att ladda på stan så är det inte hela världen om det inte är jätteeffektivt.
Toktant med en Niro Plugin 2018 och pluspaket 1.

Re: Normalladdare

23
Niro laddar bara med 1-fas typ 2 och max 16A. Så du behöver bara ha en 1-fas 16A Typ2-kabel. Tänker du använda kabeln i en annan bil i framtiden kan det vara bra med 3-fas. 1-fas 16A brukar dock vara lite tunnare och smidigare att hantera.

Ett tips är att köpa en tillräckligt lång kabel som räcker runt bilen, då det ibland kan sitta laddare på fel sida, tex fickparkering, när man parkerar på stan. Min första kabel jag köpte var en spiralkabel 4-8m, men den bytte jag till en rak 8-meters. Tyckte inte spiralkabeln var så smidig då det krävdes en del kraft för att hålla den utdragen.

Nancy skrev:
phillsky skrev:
Nancy skrev:OK, jag kanske är trög och okunnig, men hjälp mig här. Jag har precis köpt en Niro laddhybrid, en 2018 som gått 1000 mil och alltså var begagnad. Jag fick med en laddkabel för vanligt eluttag, jag har inte hunnit läsa igenom hela manualen ännu, men menar ni att jag inte bör använda den? Tycker att det är konstigt att man inte fick med en kabel som går att använda i laddstationer dessutom, utan den får man köpa för 2000 pix :( På måndag ska jag få en laddbox installerad, får hoppas att det är med en lös Typ2-Typ2 till den, annars blir det till att hysta upp mera pengar :(
Det följer bara med en normalladdare (en sån med vanlig 220V kontakt) när man köper bilen. Jag använder den hemma, tills jag har fått min laddbox installerad. Vanligast är att laddboxarna har en fast typ2 kabel. Jag beställde en "lös" typ2 - typ2 kabel från ClasOhlson, som får ligga i bilen. Jo du kan använda den som följde med bilen. Dock så bör du se till att uttaget, och allt annat du tänkte använda klarar av det. Jag ställde ner laddningen för normalladdaren i bilen till det lägsta, så jag inte överbelastar säkringen, som bara är på 10A för uttaget jag använder.
Nu har jag laddboxen på plats med fast kabel, men behöver ju ladda "på stan" i bland men ytterst sällan. Tänkte beställa från ClasOhlsson, typ 2 - typ 2 fattar jag, att jag ska ha 3 fas också, men vad är det för skillnad på 16 och 32 A? Kan man ha vilken som? Tänkte eftersom jag sällan kommer att ladda på stan så är det inte hela världen om det inte är jätteeffektivt.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Normalladdare

25
Vi har precis samma fråga som ställdes ursprungligen, men blir inte klokare av svaren. Formuleringen "nödladdare" är verkligen tveksam om det är en laddare som ska kunna användas regelbundet. Och konstigt att bilen inte levereras med något annat. Har provat att fråga Kia, men får inga tillförlitliga svar. Funderar nu på att köpa en s k snabbladdare som komplement för att kunna ladda i offentlig miljö ( /typ2/typ2 ). Har provat att använda nödladdaren i ett vanligt uttag 230v 10A och det gick bra, men efter att ha läst mer så undrar vi om det är hållbart i längden?

Re: Normalladdare

26
Vanliga laddaren med schuko-kontakt medföljer bilen är helt ok som laddare. Det som är problem med den är att den just har schuko-kontakt och schuko är inte optimalt för större strömmar under längre tid. Kontakterna slits och om det inte är kopplat ordentligt så finns det risk för varmgång i kontakten. Om man har en schukoladdare där man kan ställa ner laddströmmen och har tid för det så är det att rekommendera.

Jag kör med schuko ifall jag inte hittar något typ-2-uttag. Har även en CEE-adapter till schuko liggandes i väskan.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Normalladdare

30
Hej

Undrar hur man ändrar charger level på själva normalladdare? Den lyser 10A och det finns 8A och 12A att välja på skärmen. Men det finns inga knappar. Jag ändrade i bilens AVN inställningar till Minimalt men laddare visar fortfarande 10A.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"