Annons

Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid

1
Hej forum,

Jag är här för att se om det är någon som sitter inne med lite mer information om dessa bilar och eventuellt arbetar med dem som mekaniker.

Det är nämligen så att vårt företag har köpt 6st som vi har som poolbilar. De laddades till en början med 220V boxen men vi har nu fått "riktiga" laddboxar som använder sig av 16A Typ2. Problemet vi har är att när vi kommer till arbetet så kan någon av dessa bilar vara helt "död". Det finns alltså ingen ström på det "ordinarie" bilbatteriet. De har tagits in till verkstaden i omgångar och "förklaringen" har varit allt ifrån dåliga/felaktiga kablar till batteriet, att motor i bakluckan varit trasig, att någon lampa lyst på grund av en dåligt stängd dörr, att vi lämnat en USB ladd kabel i ett uttag (utan att vara kopplat till något). Ja, förklaringarna är många men de rimmar illa.

En tidigare kollega har samma problem på deras arbete med sina Kia Niro bilar. De fick dock förklaringen att det "vanliga" bilbatteriet är av en slimmad variant som inte klarar av så mycket, det går alltså inte att stå stilla och pumpa musik i 30 minuter utan motorn på till exempel. Om man då kör på enbart eldrift vilket vi gör då de ofta kör små rundor och alltid sitter i laddare så behöver vi aldrig gå över i hybridläge. Därmed går aldrig motorn igång och generatorn aktiveras inte. På grund av detta så laddas i princip bilbatteriet ur för "vanliga saker" såsom att tända lampor, centrallås etc utan att få chans att laddas igen. Jag önskar nu verifiering på denna teori eller någon annan förklaring på vårt bekymmer.

Vi har som sagt 6st Kia Niro som är mindre än 1 år gamla, 5 av dem kör kortare rundor flera gånger om dagen och står annars alltid inkopplade för laddning. De går alltså 100% på el och det är dessa som "dör" lite då och då och kräver då laddning av bilbatteriet ifrån en extern källa. Den siste som kör längre sträckor och därmed "kickar igång motorn med jämna mellanrum har aldrig "dött". Kan Kia vara så dumma att de skapat en bil med 2 batterisystem som inte jobbar i symbios och att vid laddning är det endast "driftbatteriet" som laddas och det "vanliga bilbatteriet" endast kan laddas vid normal bensinkörning som i vårt fall i princip aldrig händer?
Annons

Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid

2
KiaNoRo skrev:Hej forum,

Jag är här för att se om det är någon som sitter inne med lite mer information om dessa bilar och eventuellt arbetar med dem som mekaniker.

Det är nämligen så att vårt företag har köpt 6st som vi har som poolbilar. De laddades till en början med 220V boxen men vi har nu fått "riktiga" laddboxar som använder sig av 16A Typ2. Problemet vi har är att när vi kommer till arbetet så kan någon av dessa bilar vara helt "död". Det finns alltså ingen ström på det "ordinarie" bilbatteriet. De har tagits in till verkstaden i omgångar och "förklaringen" har varit allt ifrån dåliga/felaktiga kablar till batteriet, att motor i bakluckan varit trasig, att någon lampa lyst på grund av en dåligt stängd dörr, att vi lämnat en USB ladd kabel i ett uttag (utan att vara kopplat till något). Ja, förklaringarna är många men de rimmar illa.

En tidigare kollega har samma problem på deras arbete med sina Kia Niro bilar. De fick dock förklaringen att det "vanliga" bilbatteriet är av en slimmad variant som inte klarar av så mycket, det går alltså inte att stå stilla och pumpa musik i 30 minuter utan motorn på till exempel. Om man då kör på enbart eldrift vilket vi gör då de ofta kör små rundor och alltid sitter i laddare så behöver vi aldrig gå över i hybridläge. Därmed går aldrig motorn igång och generatorn aktiveras inte. På grund av detta så laddas i princip bilbatteriet ur för "vanliga saker" såsom att tända lampor, centrallås etc utan att få chans att laddas igen. Jag önskar nu verifiering på denna teori eller någon annan förklaring på vårt bekymmer.

Vi har som sagt 6st Kia Niro som är mindre än 1 år gamla, 5 av dem kör kortare rundor flera gånger om dagen och står annars alltid inkopplade för laddning. De går alltså 100% på el och det är dessa som "dör" lite då och då och kräver då laddning av bilbatteriet ifrån en extern källa. Den siste som kör längre sträckor och därmed "kickar igång motorn med jämna mellanrum har aldrig "dött". Kan Kia vara så dumma att de skapat en bil med 2 batterisystem som inte jobbar i symbios och att vid laddning är det endast "driftbatteriet" som laddas och det "vanliga bilbatteriet" endast kan laddas vid normal bensinkörning som i vårt fall i princip aldrig händer?
Niro PHEV:ns 12V batteri kan laddas från högspänningsbatteriet. Men det förutsätter att Aux Battery saver är på. Konfigureras i Usersettings . Den funktionen ska tydligen vara på redan vid leverans. Men det är kanske värt att kolla det.

Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid

3
Som föregående skrev måste Aux Battery Saver+ vara påslaget för att HEV-batteriet ska ladda 12V-batteriet. Den känner av 12V-batteriets spänning och startar en laddningscykel på max 20 min om behovet finns, därefter vilar systemet. Efter en stunds vila gör systemet en ny kontroll och om behovet kvarstår startar ytterligare en laddningscykel. Detta fortlöper i max 10 laddningscykler om max 20 min, därefter kommer systemet stänga av funktionen då det kan ha uppstått ett fel på 12V-batteriet. För att Aux Battery Saver+ ska aktiveras måste alla dörrar, huv och baklucka vara ordentligt stängda.

Så kontrollera om Aux Battery Saver+ har blivit avstängd på fordonen, och även vilket det är inställt på. Det ena läget (automatiskt läge) laddar bara när laddningskontakt är ansluten och fordonet är igång. 12V-batterierna i Niro PHEV är ytterst små och klarar inte av att användas som "vanliga bilar". Lärdomar för förarna är att alltid slå på fordonet så fort som möjligt och först slå av när man ska lämna fordonet. Sitter man och lyssnar på radio, väntar på kollegan, lägger in navigationsdata i GPS-en ska fordonet startas för att elektrisk utrustning då dras av HEV-batteriet. Om man i dessa lägen inte vill att motorn ska gå igång när man är stillastående vid kallt väder, stäng av ACC. Fordonets elektronik kan startas fullt genom att hålla in bromsen och starta som vanligt, alternativt genom att starta utan att hålla in bromsen. I det senare läget så startar all elektronik och drivs av HEV-batteriet, men fordonet startar ej och växellådan kan ej läggas i D-läge. Med startknapp måste man trycka två gånger om man inte har foten på bromsen, då den på en tryckning bara startar mediaskärmen och driver den på 12V-batteriet. Ett 12V-batteri som har blivit helt urladdat kan behöva laddas fullt av externladdare då Aux Battery Saver+ laddar i omgångar. Dessutom kan 12V-batterier rent av bli dåliga om dom blivit helt urladdade och behöva ersättas.

Men som jag skrev tidigare, best practice är att starta fordonet direkt när man hoppat in, och stänga av först när man ska lämna och låsa. Undvik att sitta kvar då fordonet kan ha "välkomst/avskedsljus" och mediacenter tända under tiden man uppehåller sig i fordonet och därigenom dränera 12V-batteriet.
Kia Niro PHEV 2018 PP2

Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid

4
Hej och tack för eran input. Jag tror och hoppas på att verkstaden har kontrollerar denna "Aux Battery Saver+" inställning men jag ska göra det själv med. På ett av våra kontor har deras verkstad nu meddelat att de anser att felet bör ligga i våran ladd station hur nu det skulle kunna vara. De är ju kopplade med rätt typ av kabel och matning och HEV batteriet i sig är ju alltid 100% laddat mellan turerna. Så, hur de dör under natten är för oss ett mysterium. De har ju aldrig dött dagtid "ute på fält" i alla fall, hur mycket föraren än pillat med GPS, haft mobilen kopplad för laddning och annat utan att ha "motorn" igång.

Jag återkommer med mer info och eller frågor allt eftersom. Min stilla undran är, är vi verkligen så ensamma om att uppleva detta? Ja, förutom vår tidigare kollega som på deras företag med samma bilmodell även de har samma fenomen. Förutom Kia Niro har vi även ett antal Kia Optima Plug-In Hybrider men de har aldrig krånglat med just urladdade 12v batterier.

Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid

5
Låter ungefär som att nånting startar och som använder 12-volt batteriet när ni laddar med laddboxen, vilket kanske inte behövdes när ni körde vanliga schucko laddaren. Nån kylfläkt till batteri-packet?

Eftersom bilen inte är påslagen så underhållsladdas säkert inte 12-volts batteriet, som den gör när man kör på bara el-drift med system igång. Det i kombination med korta körningar på bara el kanske gör att 12-volt inte blir tillräckligt laddat och drar ur under natten.

Va bara en teori som slog mig när jag läste tråden.

Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid

6
iuridae skrev:Låter ungefär som att nånting startar och som använder 12-volt batteriet när ni laddar med laddboxen, vilket kanske inte behövdes när ni körde vanliga schucko laddaren. Nån kylfläkt till batteri-packet?

Eftersom bilen inte är påslagen så underhållsladdas säkert inte 12-volts batteriet, som den gör när man kör på bara el-drift med system igång. Det i kombination med korta körningar på bara el kanske gör att 12-volt inte blir tillräckligt laddat och drar ur under natten.

Va bara en teori som slog mig när jag läste tråden.
Jag kör bara/mestadels korta sträckor, ca 5 km/dag, och låter bilen ladda hela natten. Jag har inte råkat ut för att 12V batteriet har laddat ur, inte än i alla fall. Men jag laddar med schucko laddaren som följde med bilen, så du kan ha en poäng där. Letar man på nätet, så verkar det här vara ett vanligt fenomen.

Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid

9
MagnusLindgren skrev:Dock laddas det bara så länge stora batteriet laddas, är det fullt laddas inte 12V batteriet.
Det är det som verkar vara poängen. Dom som raporterar detta fenomen pratar om att bilen laddas över natten. När den sedan är full, så är det nått
i bilen som ligger och tar ström ur 12V batteriet. Tydeligen har flera ägare fått bränslepumpen utbytt, pga att det är den som legat och dragit ström, trotts
att bilen varit avslagen. Dåligt/slarvigt stängda bakluckor har även orsakat ett tommt 12V batteri.

Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid

10
Hej,

Vi har exakt samma problem på vår Poolbil.
Bilen är 9 månader gammal och vi har vid 5-6 tillfällen kommit ut till en helt död bil
Jag har svårt att tänka mig att vi skulle glömma någon utrusning igång, varför sker det i så fall aldrig i andra bilar.
Urladdade bilar av den anledningen var vanligt på 70-80-talet men på moderna bilar, ytterst sällsynt,..

Är det någon som har en uppdatering kring orsaken?
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"