Annons

Öka fläkt utan att förbränningsmotorn går igång, går det?

1
Vi kör ganska korta sträckor 6-7 km inom stan och det blir ofta två till tre gånger om dagen detta görs. Nu på hösten när det blivit kallare på morgonen har jag märkt förbränningsmotorn inte hinner bli varm för att värma upp kupén på dessa korta sträckor, men den tar givetvis bort imma effektivt trots att fläktluften inte hunnit bli varm. Jag tänkte då, för att spara "ännu mer" bensin, låta fläkten gå lite extra för att just ta bort imma utan att behöva värma kupén. Men, det verkar som att det inte går eller vet någon hur man kan öka fläkten utan att förbränningsmotorn går igång? Jag har provat med att sänka värmen rejält men det hjälper inte.
Annons

Re: Öka fläkt utan att förbränningsmotorn går igång, går det?

3
Hej,

Jag brukar sätta på temp på low och sedan defroster och manuellt stega ned till 2-3 på fläkten. Då brukar inte motorn starta, även om det är nån eller några grader kallt. Ibland är man inte snabbt nog, men då gör jag en off på klimatanläggningen och provar igen.

Under -10 brukar det ibland gå, men då gäller det att ha mössa på och inte andas så mycket :) Ett annat problem är att frun klagar över att det blir kallt... men det tillhör nog en annan tråd :-)

Re: Öka fläkt utan att förbränningsmotorn går igång, går det?

6
Hej Tompa,

Läs mitt tidigare inlägg hur du kan göra för att hålla förbränningsmotorn av.

Den styrs av temperaturen du har ställd i kupén. Har du ställt den på 21 grader och det är bara 15 grader ute så kommer motorn gå igång för att tillföra värme till kupén eftersom det inte finns någon elektrisk värmare i bilen. Den enda värmen som kan skapas är från förbränningsmotorn.

Så hoppar motorn igång kan du sänka värmen i kupén/klimatanläggningen så kommer den att stanna.

Re: Öka fläkt utan att förbränningsmotorn går igång, går det?

7
Jag har haft en Niro plugin i en månad nu och jag var fullt medveten om att den använder förbränningsmotorn för att värma bilen. Exempel från igår i förrgår när det var 19 grader ute. När jag sätter mig i bilen är den kokhet såklart, det är ju soligt. AC:n jobbar ett par minuter, sen "upptäcker bilen" att det är för kallt. Då startar den motorn för att värma. När det är 19 grader ute!
Varför inte ha ett enkelt menyval där jag kan säga "stara inte motorn bara för att värma bilen". Sätter jag temperaturn på 20 grader och borde det i så fall betyda "inte varmare än 20 grader". Man skulle då klara sig nästa hela året. Att som nu sitta och trixa med att sätta temperaturn på 15 grader, stänga av ACn och manuellt ställa in fläkten känns som att backa 30 år i utveckling.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"