Annons

Normalladdare

1
Har en fråga om laddning. I instruktionsboken står det att laddning på 230V (droppladdaren) enbart ska göras i nödfall och att man bör använda normalladdaren. På andra ställen står det att man kan använda vanlig kontakt för laddningen men att det då självklart tar längre tid.

Kan någon reda ut det hela?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Annons

Re: Normalladdare

2
Så som jag har uppfattat det är laddning med 230V förordat i manualen som nödladdning på grund av dom risker som finns med överbelastning på det lokala elnätet. Detta för att droppladdaren (underhållsladdare/portabel laddkabel) kan anslutas till vilket vanligt schuko-uttag som helst. Vanliga schuko-uttag finns det många av med bristfällig kvalité i relation till den effekt och tid som laddning av Niro tar. Bilen och dess batteri utsätts inte för mer slitage av att använda 230V än av att laddas "normalt".

Så har du ett gediget 230V-uttag med ordentliga ledningar bakom, en ICCB (In-Cable Control Box, ännu ett namn på droppladdaren) som är hel och fungerar som den ska bör det inte finnas några risker med att ladda din bil. Om du är osäker på ditt uttag, kontakta elektriker så kan dom kontrollera uttag, uppsättning, kablar och säkringar.
Kia Niro PHEV 2018 PP2

Re: Normalladdare

5
Absolut är det då men man kan ju vrida ner laddaren till 6A tex. Kommer förmodligen ändå installera snabbladdare så småningom men innan dess så vore det bra om det gick i vanligt uttag.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Normalladdare

8
phillsky skrev:Är det inte 8A. Manualen säger H 12A, M 10A och L 8A
Jag laddar med minsta läget i vanligt jordat uttag. Då mäter jag att laddaren drar 1,2 kW dvs 5,2 A (så manualen överdriver. Men 12 A på högsta läget stämmer! Lite uppkäftigt att ta 12 A på en 10 A säkring.)
Även om jag kört tomt på batteriet och behöver 9 kWh är det alltid fulladdat nästa morgon. Med låg laddström får man mindre förluster i ledningar och kontakter, inga problem med överbelastning på använd fas även om andra apparater använder samma (16 A huvudsäkring). När vi så småningom kommer att få betala nätavgift efter högsta använda effekt under året (i stället för säkringsstorlek) blir det ännu viktigare att ha jämn och låg belastning.

Re: Normalladdare

10
nila skrev:
phillsky skrev:Är det inte 8A. Manualen säger H 12A, M 10A och L 8A
Jag laddar med minsta läget i vanligt jordat uttag. Då mäter jag att laddaren drar 1,2 kW dvs 5,2 A (så manualen överdriver. Men 12 A på högsta läget stämmer! Lite uppkäftigt att ta 12 A på en 10 A säkring.)
Även om jag kört tomt på batteriet och behöver 9 kWh är det alltid fulladdat nästa morgon. Med låg laddström får man mindre förluster i ledningar och kontakter, inga problem med överbelastning på använd fas även om andra apparater använder samma (16 A huvudsäkring). När vi så småningom kommer att få betala nätavgift efter högsta använda effekt under året (i stället för säkringsstorlek) blir det ännu viktigare att ha jämn och låg belastning.
Jag kör min på L, ställt in i bilen. Även jag har 16A huvudsäkring, och fixar att ladda fullt på natten. Dock så kör jag i vanliga fall löjligt lite, ca 7 km/dag. En till två gånger
i veckan kommer jag upp i 20 Km. Har bara kört "nästan" helt tomt på batteriet två gånger sedan jag köpte bilen (6 September)
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"