Annons
Annons

Re: Inkoppling av extraljus via säkringsbox

3
HellboyElvis skrev:Det fungerar inte att koppla så tyvärr. Det ligger spänning på hela tiden där, då säkringen kommer innan reläet (som för övrigt sitter i SJB) och är "hot at all times".
Bäst är att tjuva (ordentligt utfört) vid kontakten på förarsidans strålkastare. Kabeln är en röd 0,5 kv och sitter i stift 2
Ok, tack för ett bra svar som vanligt, HellboyElvis.

Det var ju synd att min idé inte fungerade, för då hade det varit ganska smidigt att koppla in och återställa innan vid ev. problem med Kia.

Om jag skalar kabel 2 och löder på signalkabeln samt sedan vulkar kabeln, är det godkänt av Kia, eller kan det bli problem?
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Inkoppling av extraljus via säkringsbox

5
HellboyElvis skrev:Nej, det ska gå alldeles utmärkt. Så ska det göras (fackmannamässigt utfört) så kör på det...

Ok.
När en aukt. Kia-verkstad monterade på min förra Kia, så slog de dit en strömtjuv....och det blev så bra att när man petade på kabeln så slocknade extraljusen...
2500:- tog de för den "fackmannamässiga" monteringen...... :(
Jag gjorde om det själv, så det fungerade.
Att de fick göra den installationen var att jag inte visste vart man skulle gå på med signalkabeln och garantin, men nu vet jag.

Tack för hjälpen. :)
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Inkoppling av extraljus via säkringsbox

7
hema skrev:
HellboyElvis skrev:Nej, det ska gå alldeles utmärkt. Så ska det göras (fackmannamässigt utfört) så kör på det...

Ok.
När en aukt. Kia-verkstad monterade på min förra Kia, så slog de dit en strömtjuv....och det blev så bra att när man petade på kabeln så slocknade extraljusen...
2500:- tog de för den "fackmannamässiga" monteringen...... :(
Jag gjorde om det själv, så det fungerade.
Att de fick göra den installationen var att jag inte visste vart man skulle gå på med signalkabeln och garantin, men nu vet jag.

Tack för hjälpen. :)
Den metoden är vad 9/10 verkstäder kallar fackmannamässigt utfört. Om man gör det själv och får problem är det inte fackmannamässigt utfört plötsligt....t o m så att de anser lödad och vulkat för ej fackmannmässigt.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Inkoppling av extraljus via säkringsbox

8
Torgskräck skrev:
hema skrev:
HellboyElvis skrev:Nej, det ska gå alldeles utmärkt. Så ska det göras (fackmannamässigt utfört) så kör på det...

Ok.
När en aukt. Kia-verkstad monterade på min förra Kia, så slog de dit en strömtjuv....och det blev så bra att när man petade på kabeln så slocknade extraljusen...
2500:- tog de för den "fackmannamässiga" monteringen...... :(
Jag gjorde om det själv, så det fungerade.
Att de fick göra den installationen var att jag inte visste vart man skulle gå på med signalkabeln och garantin, men nu vet jag.

Tack för hjälpen. :)
Den metoden är vad 9/10 verkstäder kallar fackmannamässigt utfört. Om man gör det själv och får problem är det inte fackmannamässigt utfört plötsligt....t o m så att de anser lödad och vulkat för ej fackmannmässigt.
Ok, vet du hur skall det göras för att vara fackmannamässigt enl. Kia ???
Det är nog som du skriver att 9/10 verkstäder använder strömtjuv, är väl enklast.

För en strömtjuv ärgar nog efter ett tag, och sladdarna Kia har fram till strålkastaren är väl på max 0.5 mm2 eller något. Så det behövs inte mycket att de ska gå av om man drar på en strömtjuv... :(
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Inkoppling av extraljus via säkringsbox

9
Problemet jag har med strömtjyvar är att de kapar av bortåt 50% av kardelerna vid montering, lägg sen till fukt på det så är det som uppgjort för att skapa ett motstånd. Att med halogen sänka spänningen som sker då motståndet ökar är att förstöra ljuset, bara några enstaka tiondelars 0-0,5v sänkning av så pratar vi runt 10-15% sämre utbyte på ljuset.

Även utan fukt om man skulle vulka över tjyven så kommer man ha skapat ett ökat motstånd. Sen blir kablarna svagare eftersom de kapats upp till 50%.

Vad kia anser fackmannamässigt beror på, om de gör det eller om du gör det...du får helt enkelt fråga, men de kommer säkerligen svara med att det ska pillas ut stift och pysslas med kontakter, för det låter bra att säga så när de säger ett pris på 2000-3000kr för monteringen. I verkligheten gör de hela jobbet på 1 timme max eftersom elen består i att dra sladdar som oftast är väldigt långa, strömtjyvar, fel area på kablarna. Alla är en orsak till spänningsfall var för sig, lägg ihop och vi kanske pratar om hela volt som ej når lamporna.

Få går in under huven och kollar vad som i verkligheten gjorts, därav de kommer undan med strömtjyvarna och resterande usla jobb.

För ett bra ljus gör man detta enkla jobb själv.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Inkoppling av extraljus via säkringsbox

10
Torgskräck skrev:Problemet jag har med strömtjyvar är att de kapar av bortåt 50% av kardelerna vid montering, lägg sen till fukt på det så är det som uppgjort för att skapa ett motstånd. Att med halogen sänka spänningen som sker då motståndet ökar är att förstöra ljuset, bara några enstaka tiondelars 0-0,5v sänkning av så pratar vi runt 10-15% sämre utbyte på ljuset.

Även utan fukt om man skulle vulka över tjyven så kommer man ha skapat ett ökat motstånd. Sen blir kablarna svagare eftersom de kapats upp till 50%.

Vad kia anser fackmannamässigt beror på, om de gör det eller om du gör det...du får helt enkelt fråga, men de kommer säkerligen svara med att det ska pillas ut stift och pysslas med kontakter, för det låter bra att säga så när de säger ett pris på 2000-3000kr för monteringen. I verkligheten gör de hela jobbet på 1 timme max eftersom elen består i att dra sladdar som oftast är väldigt långa, strömtjyvar, fel area på kablarna. Alla är en orsak till spänningsfall var för sig, lägg ihop och vi kanske pratar om hela volt som ej når lamporna.

Få går in under huven och kollar vad som i verkligheten gjorts, därav de kommer undan med strömtjyvarna och resterande usla jobb.

För ett bra ljus gör man detta enkla jobb själv.
Tyvärr, är det så som du skriver.
Ofta så gör man bättre jobb själv (det man kan göra idag...) än verkstäderna.
Kommer ihåg att det tog ca 3 timmar för verkstaden att montera reg.skylthållare, dra kablar och koppla in reläet...

För att slippa ev. en massa trassel så köpte jag mig en XBB-switch och den kom igår, idag monterade jag den.
Var väldigt lätt, det som är pillrigast, är att öppna kabelhålen i XBB´n, men nu lyser det :)
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Skriv svar

Återgå till "Niro"