Annons

DCT låda 7 stegs

1
Hej.
Min fru köpte en Kia ceed 2017 för några månader sedan som var begagnad som hade bara gått 1400 mil.
Hon är jätte nöjd med bilen i stora hela,men vi har problem med växellådan.
Det är ju en DCT låda 7 stegs, den växlar väldigt konstigt,så jag tänkte höra med er om den verkligen ska fungera som den här gör.
Tex att man åker ner för en backe och den ligger på 7ans växel så fort man börjar bromsa lite grann så kan den slänga i 3 eller 4 fyrans växel och motorbromsa nerför backen.
så här gör den jämt,även efter motorväg så kan den växla ner vid inbromsning någon växel.
Har pratat med verkstan och dom säger att det är vanligt på denna modell att dom beter sig så.
Det är en Kia försäljare som vi jag har köpt bilen av.
Jag kan väl aldrig tänka mig att den ska vara så.
Vill gärna ha lite tips av er.
Vänliga hälsninga Lennart L
Annons

Re: DCT låda 7 stegs

3
Jag har en Ceed 2017 som gått ungefär lika mycket. Och till skillnad från hydraulautomaten i min tidigare 2013, så växlar DCT7:an ned i utförslöpor för att motorbroms. Den gamla bilen bara rullade snabbare och snabbare. Vilket som är bäst? Vet ej. Jag tycker sällan min nu går ned mer än ett steg, men nån gång kanske det blir två steg också. Generellt hade jag hellre haft gamla automaten, men nya DCT7 gör ju att motorvarvet blir ännu lägre på högsta växeln, och det är ju trevligt iofs.
Kia Ceed SW GTline diesel 2017 automat DCT7.
Kia Ceed SW CRDI 2013 automat 6-steg (såld, rullar nånannanstans.)

Re: DCT låda 7 stegs

6
Hej igen.
Jag har haft många automat växlade bilar genom åren,men kan väl aldrig tänka mig att dessa lådor som DCT ska motorbromsa så in i norden som denna gör,kan ju inte vara möjligt att den ska växla ner från 7 till 4 i nerförslut, hur i fridens namn kommer det att fungera i halt väglag ,jo man kommer att få åka kana nerför.
Det borde inte vara någon motorbroms alls på dom,okej att den lägger i en lägre växel men den ska väl absolut inte rusa i nerförsbackar?

Re: DCT låda 7 stegs

7
Men DCT är ingen automat. Det är just det som är skillnaden.
Folk förväntar sig att lådan ska bete sig som en automat, men det gör den inte, det kan den inte och det SKA den inte.
Det är HELT annan karaktär på DTC-lådor och det bästa att göra är att anpassa sin körstil så att det lirar tillsammans.
För så länge inte motorlampan lyser eller det hugger i växlingarna finns det inte mycket att göra...
Det är viktigt att förstå att det behöver inte vara något FEL på lådan utan det kan vara en produktegenskap, men är du tveksam så prata med säljaren/verkstad.

Re: DCT låda 7 stegs

9
elsacfem skrev:Hej på er. Jag har inte samma problem men upplever lådan som att den har fördröjning när man gasar på och den känns väldigt seg eller slö.
Jag upplever ofta samma när jag exempelvis ska köra ut I en korsning eller dylikt, ibland händer liksom ingenting och blir nästan trafikfarligt, sen får jag trycka till ordentligt istället och då blir hon jäkligt ilsken och vrålar iväg istället. Kan bli farligt när det är lite halt..
Skriv svar

Återgå till "Problem"