Annons

Bränslemätaten sjunker trots förbrukning på 0,0L

1
Säkert nåt jag missar men vill ändå ta upp frågan och höra om det här är ”normalt”

Haft vår Niro Plug-in i drygt 1 vecka nu. Kört den dagligen till jobbet och laddat där under dagen så el båda vägarna (4 mil enkel väg) Förbrukningsmätaren för körningarna har visat 0,0L och jag har inte kört någon vanlig hybrid-körning däremellan. Jag har dock använt AC’n som jag förstått drivs av bensinmotorn?
Det ”knepiga” var bara att jag första 3 dagarna körde sträckorna och då rörde sig inte siffrorna för uppskattad räckvidd på bensin i mätaren på instrumentbrädan. Men på hemvägen den 4:e dagen började den räkna ner med 1km per körd el-mil ungefär och har fortsatt så sedan dess. Förbrukningsmätaren för färden visade fortfarande 0,0L och tabellen med staplar som visar förbränningsmotorn kontra el-motorn har visat att det är elmotorn som används. Men någonstans vet jag ju att bensinmotorn måste jobba i och med AC’n men förväntade mig att detta skulle redovisas någonstans? Eller är den förbrukningen så låg att den inte syns på staplarna eller ens som angivet 10-dels mått för förbrukningen L/100km? =)

Säkert någon här som har stenkoll, men min egen teori är annars att det som redovisas som förbrukning bara syftar till förbrukning för just drift av bilen och att övrigt (AC/värme) mer är en ”dold” förbrukning men som ju trots allt minskar bensinen i tanken? =)

Tacksam för tankar om detta!
Senast redigerad av Hagwallen den 05 aug 2018, 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Annons

Re: Bränslemätaten sjunker trots förbrukning på 0,0L

6
nila skrev:Det kanske är så avancerat som att automatiken känner att ACn är igång och höjer elåtgången lite. När den sen beräknar körsträcka på bensin använder den den högre förbrukningen och visar kortare räckvidd.

Efter mer körningen den här veckan så kan jag nog konstatera att så verkar vara fallet. I början av veckan vände räkningen plötsligt och höjde antalet mil som kunde köras på nuvarande bensinnivå! Fortfarande bara kört på el och med AC (som mycket riktigt går på elmotor och inte bensinmotorn precis som Magnus skrev) Intressant där är ju att när man har bilen fulladdad och den visar 58km räckvidd så hoppar den direkt ner till 55km om man startar AC’n och hoppar direkt tillbaka till 58 när man slår av den =)

Så ja, det kan nog vara så pass avancerat att bilen räknar om förbrukningen från kw till L/mil på något sätt och genom det kan hålla värdet för körsträcka på bensin uppdaterad baserad på nuvarande körstil. Smart bil =)
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"