Annons

4wd har slutat fungera!

1
Hej!

Är det nån här inne som är duktig på hur 4hjulsdriften på Sorento XM fungerar?
I fredags så upptäckte jag att min inte fungerar. Bilen är från 2010.
Har provat att trycka in knappen för manuell aktivering men det hjälper inte, lampan för aktiveringen tänds men inget driv på bakhjulen.
Jag har haft ett problem med att de har klonkat/smällt till i bak i bilen när jag har backat. Och för nån vecka sen så klonkade/smällde de till i bak när jag gasade iväg från en korsning, efter det så har det varit tyst. Har en stark misstanke om att nåt har gått sönder i bakaxeln, men frågan är bara vad?

Så är det någon som kan hur det fungerar så tar jag tacksamt emot en beskrivning och idéer på hur jag ska felsöka.

Mvh:Robin



Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Annons

Re: 4wd har slutat fungera!

2
Garanti kvar: Felsök inte. Lämna in bilen på auktoriserad verkstad. Troligtvis mekaniskt fel i bakaxeln, och tas på garantin.
Ingen garanti kvar: Hissa upp bilen i bakvagn och rotera hjulen. Lyssna efter oljud och kolla om kardanen rör sig om du blockerar det andra hjulet och snurrar.
Enklast och billigast oavsett fel blir att montera en bättre begagnad bakaxel. (samma som på Sportage AWD (SL / SLe))

Re: 4wd har slutat fungera!

3
Ingen garanti kvar[emoji53] Har testat att snurra hjulen men hör inget missljud. Ska testa att spärra ena hjulet och se om kardan hänger med. Däremot har jag upptäckt att kardan går att snurra när alla hjulen står på marken, den går inte lätt utan med motstånd.
Har förståt när jag har googlat att det är nån form av lameller i bakaxeln som om jag förstår det rätt styrs elektriskt!?
Misstänker att de blir till att skaffa en begagnad bakaxel men vore skönt att kunna lokalisera felet och inte bara byta på chansning, bakaxlarna va inte direkt billiga på skrotarna[emoji32]

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: 4wd har slutat fungera!

4
Nu är felet lokaliserat! Det är fördelningslådan som har gett upp[emoji46] Efter ett samtal med Kia verkstad så har jag kommit fram till att det troligast är splinsen på axeln ut till kardanen som har gett med sig och eftersom en renovering av lådan är dyrare än en begagnad så blir det byte av fördelningslådan. Kommer efter bytet ändå riva den gamla lådan bara för att se exakt vad som har gått sönder. Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera här om hur bytet går samt vad jag finner för fel i den gamla lådan.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: 4wd har slutat fungera!

6
Tänkte inte på att skriva hur jag har kommit fram till det mer än samtalet med KIA verkstaden. Testade först ditt förslag med att spärra ett bakhjul och snurra på det andra och såg att kardanen snurrade med. Ställde sen bilen med alla hjul i luften och la i driven, framhjulen snurrade då men kardanen står still. Snurrar jag på kardanen så står framhjulen still men bakhjulen snurrar. Med kardanen lossad i fram och jag snurrar på framhjulen så snurrar medbringaren på fördelningslådan men går att stoppa med fingrarna. Exakt vad som är trasigt i lådan är svårt att säga innan jag har rivit den, men en sats med kronhjul och pinjonaxel kostar ca 16 000kr och en ny fördelningslåda 25 000kr. Dom lådorna jag har hittat på skrotarna ligger i pris mellan 5 - 10 000kr. Låda från skroten kommer att beställas imorgon, sen återstår bara de roliga jobbet att byta den. Med lite tur så går den att få loss och ur bilen utan att riva allt för mycket runt omkring.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: 4wd har slutat fungera!

7
Ja just ja! Kom att tänka på, är det nån här som vet om och hur man kan få reda på om det här är ett vanligt förekommande fel, och om det är på specifika årsmodeller. Känns dumt att beställa en låda från samma årsmodell om dom har de här som problem. Om det är splinsen så kan man ju lät misstänka att dom har haft problem med härdning av axlarna.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: 4wd har slutat fungera!

8
Okej. Så du har gjort en ordentlig felsökning själv i samråd med verkstad.
Kan dock inte påstå att det är ett vanligt fel, då jag inte hört talas om det tidigare.
Däremot har en hel del bakaxlar gett upp, både styrningen (inkopplingen) av dem och rent fysiskt (sprängts), därav min skepsis.

Re: 4wd har slutat fungera!

9
Jag förstår att du är skeptisk, de är jag med, men att jag har nåt trasigt i lådan känns rätt säkert efter felsökningen, men.... De förklara inte smällandet som jag uppfattade kom bak ifrån. Och om de nu är splinsen, vad har orsakat det. Ja frågorna blir många när man börjar fundera....

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Återgå till "Problem"