Annons

Re: GT - line Bländar?

11
Ja du kan byta ut lampan mot en annan som ger ett mer blått/vitt sken. Sålänge det är halogen 55w så funkar det precis likadant. Finns ju både Osram och Philips som säljer lampor med vitare sken.

Väljer du att xenonkonvertera kan det skada reflektorn inne i projektorn, pga UV-strålningen från xenonlampan.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic
Annons

12
Japp.nu har jag snackat med försäljaren och fick ok att byta lampor,skulle inte vara nått problem.
Tillbaka till extraljus montering.
Jag har precis nyligen tagit körkortet och vill inte råka ut för att få det tillbakadraget.
Har tittat runt efter extraljus och hittat en del exemplar.
nu har jag även funnit detta http://www.bilupplysningen.se/nbb-alpha ... ack/2677-0

Det står ej E-godkänd.
Transportstyrelsen säger att dom måste vara det för att få framföras i trafik.

Skickade länken till en Kia verkstad och frågade om pris samt att dom inte var lagliga?
fick detta svar : Extraljus behöver inte vara e märkta,däremot får man inte ha posionsljus i extraljusen

en annan firma som säljer xenonkonverterade lampor sa att dom svenska lagarna var milda i detta avseende och att polisen kör även dom med olagliga lampor.

ena säger typ ok 2 av dom säger typ nej.
Jag blir inte klokare av detta,
nån som kan hitta nått om vilka lagar som gäller,har sökt på lagar om extra/fjärrljus men hittar inget som jag kan koppla till just detta.
Och jag vill inte sätta nått på bilen som kan äventyra att mitt körkort återkallas.

Tack/Jörgen
Nya Kia Ceed Sw GT-Line 2016

13
De kommer inte återkalla ditt körkort i vilket fall på grund av vilka extraljus du väljer. :)

Vill du vara på den säkra sidan, köp någon form av vanliga med 55w halogen. Du kan alltid konvertera i efterhand om du vill det. Typ SIM ljusen du länkade till förut.

Men som jag sagt tidigare, montera dit de extraljus du vill ha, så länge du inte har positionsljusen/drl/effektbelysningen i dom tänd efter vägen och du bländar av när du ska kommer ingen att bry sig om vilken ljuskälla du har i dom.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

14
Tack så mycket för tipsen.
Som vanligt spinner jag vidare i mina funderingar osv.
Jag ber om ursäkt om jag är jobbig med mina frågor. :)
Så nu kommer nästa.:)
Om jag skippar iden att köpa extraljus att montera på bilen och funderar på att köpa en sån där konventeringskit att montera i Heljuset och då enbart där tänkte då köra 55w eller skall jag köra på ännu starkare lampa,vet ej vad ordinarie styrka är på en köpt bil med xenon är det 35w i halv och 35w i heljuset?

1. Om jag nu monterar dit en sån kit på heljuset måste det vara nivårreglering på den också.
2.Måste jag regga om bilen? eftersom jag gjort modifieringar?
3.gäller garantin fortfarande? detta är en 2016 modell.och tar nånting skada i lamphållaren /reflektorn eller vad det nu kallas för?

//Jörgen

16
Enklast om du vill vara på säkra sidan. Kolla med några verkstäder (gärna auktoriserade KIA) runt omkring och ta in offert på extraljus/ledramp + installation. Välj vilket paket du tror bli bäst och låt dom montera och sedan tuta och kör.

Det blir inte billigaste lösningen, men är du ampen över garanti och laglighet, samt kanske inte 100 haj på själva inkopplingen så kan det vara värt det. Bara ett tips.

Man bör alltid ha koll på vad man gör innan man ger sig in och börjar mixtra i elsystem på en ny bil. Inkoppling av extraljus och dylikt kräver ingen raketforskare, men man ska veta vad man gör.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Re:

18
Har man lampor som ger för mycket värme så skadas reflektorn.

Vad jag lärt mig tidigare är att man får ha hur mycket extraljus man vill på en bil, men det klassas som helljus när de är tända. Det finns regler får om man ska ha varselljus i dom. Många arbetsbilar och lastbilar har rätt så mycket extraljus monterade.

Jag har inte hängt med regeländringarna som kommit senaste åren. Förr var det en regel att om man hade mer än två lyktor tända så klassades det som helljus var på. Nu är varselljusen på många bilar i separata lyktor och det är godkänt.
Torgskräck skrev:
HellboyElvis skrev: 3 nej. Reflektorn tar skada. Garantin upphör. Ditt val
Hur yttrar sig den skadan?
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

19
Helljuset får du konvertera utan behov av nivåreglering eller omreg.
Garantin gäller på bilen, även om du väljer att montera xenonkit i helljuset. Går något sönder pga av xenonkonverteringen så gäller garantin inte för det. Skadan som kan bli är att reflektorn ser "bränd" ut. Det är UV-ljuset från xenonlampan som orsakar det och inte värme. Om det händer så gäller inte någon garanti för det, det har du själv orsakat.

Dock är risken inte stor att du skadar reflektorn i helljuset, risken är större om man koverterar halvljuset där lampan är tänd under långa perioder och såklart ökar mängden UV. Helljuset är oftast tänt under korta perioder och risken att en skada uppstår på reflektorn är liten.

Kom ihåg att använda relä vid xenonkonvertering för att inte belasta bilens originalkablar. Jag använder alltid relä, oavsett hel eller halvljus.

Komplettering

Rekommenderar att köra 50-55w i helljuset. Räcker lång väg och genererar mindre UV än tex 75w. Halvljuset bör aldrig ha mer än 35w, enligt mig!
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

20
Hej igen då.
Nu har jag beställt extraljus till bilen dock blev det halogenlampor NBB-225.allt för att vara på den lagliga sidan :)
en undran jag har är dock detta.
Beställde med 100w istället för 55w standard halogen.
Dessa lampor har H1 fattning hittade dessa lampor
http://www.transportstyling.se/halogen- ... eaker.html
dessa är 55w men enligt lite forskning får jag fram detta .Night Breaker levereras som 55W, och har motsvarande effekt ~120W.
för bästa effekt bör jag byta till dessa för att dom förmodligen lyser bättre,eller hur är det med dessa kontra 100w.
jag vill ju att det skall lysa lagligt och mycket som möjligt :).
jag kommer att ha 2 st extraljus som har bredd/lång och en pencil i mitten.

Mvh//Jörgen