Jag måste tyvärr byta ut min Diesel-Venga mot en bensinare då jag kör för korta sträckor för dieseln. Problemet är att jag är så nöjd med Vengan då jag gillar att den är lite högre och den är rymlig (ja, jag är lång
Jag har en 1,4 CRDI ECO K -10
Sedan kan det ju vara dieseln det var fel på. En av aktörerna, OKQ8, blandade i för mycket veg. olja i dieseln som resulterade i just igensatta filter. http://teknikensvarld.se/antligen-lyssn ... er-181104/SandraL skrev:Tack för svaren. Dock är det inte kostnadsskillnaden jag är ute efter... jag förstår att det antagligen kommer bli dyrare med en bensinare men eftersom jag inte kör så mycket förutom kortare sträckor på några km varje dag så kanske det inte märks nån dramatisk skillnad.
Hur som helst... anledningen till att jag känner att jag behöver byta bort dieseln är just för att jag mest kör kortare sträckor och förra vintern (första vintern jag hade bilen) fick jag lämna in bilen två gånger p.g.a. igensatt bränslefilter. Det är ju ok så länge garantin täcker det men när garantin går ut om nåt år så kommer det ju kosta mig en hel del att fixa det där filtret. Jag har inte ekonomi för att köra runt med den tickande bomben över mig. Det kommer ju utan förvarning. I år har det inte varit lika kallt och jag har lyckats köra längre sträckor men det är inte alls säkert att jag kommer kunna köra så mycket kommande vintrar.
Därför känner jag att en bensinare är ett bättre alternativ för mig.. tyvärr! För jag är ju som sagt nöjd med min diesel så länge den går som den ska.
Finns det någon annan bil ni kan tänka er skulle passa mig? En högre modell som ligger i ungefär samma prisklass..
Tankade mestadels på St1.Westman skrev:Tankade du OKQ8 förra vintern? Dom ska ha Kia-anpassat sin diesel nu: http://teknikensvarld.se/antligen-lyssn ... er-181104/
Men självklart ska du få byta bil om du vill.Om du inte vill ha en till Venga har ju även många andra märken lite olika modeller av "pensionärsvänliga" bilar. Är inte förbrukningen det viktiga finns det ju även många små suvar med lite högre insteg och sittställning.
Är medveten om det men tankade mest på St1. Var/är det lika med deras diesel?Ronnie skrev:Sedan kan det ju vara dieseln det var fel på. En av aktörerna, OKQ8, blandade i för mycket veg. olja i dieseln som resulterade i just igensatta filter. http://teknikensvarld.se/antligen-lyssn ... er-181104/SandraL skrev:Tack för svaren. Dock är det inte kostnadsskillnaden jag är ute efter... jag förstår att det antagligen kommer bli dyrare med en bensinare men eftersom jag inte kör så mycket förutom kortare sträckor på några km varje dag så kanske det inte märks nån dramatisk skillnad.
Hur som helst... anledningen till att jag känner att jag behöver byta bort dieseln är just för att jag mest kör kortare sträckor och förra vintern (första vintern jag hade bilen) fick jag lämna in bilen två gånger p.g.a. igensatt bränslefilter. Det är ju ok så länge garantin täcker det men när garantin går ut om nåt år så kommer det ju kosta mig en hel del att fixa det där filtret. Jag har inte ekonomi för att köra runt med den tickande bomben över mig. Det kommer ju utan förvarning. I år har det inte varit lika kallt och jag har lyckats köra längre sträckor men det är inte alls säkert att jag kommer kunna köra så mycket kommande vintrar.
Därför känner jag att en bensinare är ett bättre alternativ för mig.. tyvärr! För jag är ju som sagt nöjd med min diesel så länge den går som den ska.
Finns det någon annan bil ni kan tänka er skulle passa mig? En högre modell som ligger i ungefär samma prisklass..