Annons

Ang. Stänkskydd

1
Var inne hos handlare igår och köpte en Kia Ceed Gt-line med leverans om en vecka då jag ville ha dragkrok bland annat.

Det jag inte tänkte på då och som jag sen har läst bland annat här är om det var stora stänkskydd på. Tillverkar fortfarande Kia bilar med små stänkskydd eller har alla bilar man köper nya nu de stora? Vill ju inte ha en blästrad sida efter några 100 mil.

Om man tittar på tillbehör på Kias hemsida så verkar det ju bara finnas en sorts stänkskydd att köpa. och de ser små ut.

Tack för svar
Annons

Re: Ang. Stänkskydd

2
De verkar ha tagit bort de extra stora, ring lite olika handlare och se om de har på hyllan. annars beställer du från nätet, kolla ebay.uk.

Artikelnummer fram: A2461ADE10
artikelnummer bak: A2461ADE30
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

3
Borde inte Kia ha lärt sig från 2012-2013 att det måste vara större stänkskydd på bilarna? för var det inte så att de satte på större på dessa årsmodeller i efterhand gratis för att de just var för små. Konstigt att de sen går tillbaka till små igen..

4
Stora stänkskydd finns att köpa ev måste dessa beställas först när jag hämtade ut min Kia Ceed SW-16 så ville jag ha stora stänkskydd men säljaren garanterade att det var helt onödigt för dom som sitter på+plastfilmen på bak dörrarna ska räcka till gott och väl och vad jag har sett på äldre Kia Ceed runt där jag bor så verkar det inte finnas skador från däcksprut men så klart om man bor utanför storstäder och kör på mkt grusvägar kan det säkert vara bra :)

5
Hocki skrev:Stora stänkskydd finns att köpa ev måste dessa beställas först när jag hämtade ut min Kia Ceed SW-16 så ville jag ha stora stänkskydd men säljaren garanterade att det var helt onödigt för dom som sitter på+plastfilmen på bak dörrarna ska räcka till gott och väl och vad jag har sett på äldre Kia Ceed runt där jag bor så verkar det inte finnas skador från däcksprut men så klart om man bor utanför storstäder och kör på mkt grusvägar kan det säkert vara bra :)
Okej!

Denna plastfilm du pratar om, sitter den på alla Kia? Inget jag har hört något om nämligen. Avvaktar lite med stänkskydden då alternativt väntar tills jag hämtar ut bilen.

6
Hocki skrev:Stora stänkskydd finns att köpa ev måste dessa beställas först när jag hämtade ut min Kia Ceed SW-16 så ville jag ha stora stänkskydd men säljaren garanterade att det var helt onödigt för dom som sitter på+plastfilmen på bak dörrarna ska räcka till gott och väl och vad jag har sett på äldre Kia Ceed runt där jag bor så verkar det inte finnas skador från däcksprut men så klart om man bor utanför storstäder och kör på mkt grusvägar kan det säkert vara bra :)
Chansa du och lita på säljaren (även om han rabblar i nattmössan). Kan ju säga att Kia inte tar blästerskador på lackgaranti.

7
Torgskräck skrev:
Chansa du och lita på säljaren (även om han rabblar i nattmössan). Kan ju säga att Kia inte tar blästerskador på lackgaranti.
Jag har inte sagt att jag litar på försäljare men jag har sett ett antal äldre Kia Ceed av samma kaross och dom har inte några bläster skador men som jag tidigare skrev kanske det beror lite mer på var man kör tex mkt grusvägar

8
Mycket märkligt allt det här. Varför verkar inte säljarna vilja sälja bilen med extra stora stänkskydd?
Provade nu på KIAs hemsida att bygga ihop en Ceed själv. Där fanns inte heller alternativet "stora stänkskydd" att få. Inte konstigt då kanske att säljarna inte riktigt vet något om de här skydden.

9
Jag körde inte en millimeter grusväg, enbart ren sommarasfalt men ändå fanns fullt i små vita prickar där grundfärgen lyste igenom.
Inga stora blemmor, syna när och umder trösklarna så kommer lacken se matt ut.

10
Nu har jag köpt och monterat dom stora stänkskydden fram nu återstår det bara och se om det blir någon skillnad tex sprutar in skit mellan dörr springan och tröskeln blir väldigt smutsig längst fram
pris stänkskydd 319:-
montering gratis (20 min) :)