82 mil körda nu med inställning D1, blandad körning.
Färddatorn: 0,50 l/mil
Vid pumpen: 0,61 l/mil
Reflektion: Gör nog varken till eller från på bränsleförbrukningen för min del. Kanske är det annorlunda om man kör på B1 inställningen som boxen kommer inställd med. Sen beror det väl kanske lite på hur man kör. Jag trycker gärna lite extra på gasen med boxen installerad just för att det faktiskt också händer lite när man gör det nu. Bilkörningen är definitivt roligare med box än utan. Som någon skrev tidigare så blir det ju inte en sportbil direkt men man får det där lilla extra som fattades från början.
Annons
Re: Till alla er som har effektbox från Racechip
52Hejsan Alla.
Jag och min vän har ju samma bilar(Ceed SW), men han har nu installerat ett Racechip. Han säger att den är ställd på E och den andra potentiometern på "så mycket det går"..Inga felkoder i alla fall enligt honom.
När vi mäter till toppen av en backe i närheten av där vi bor så kommer jag upp i ca 130-135 Km/h.
När vi sen tar samma sträcka med hans kommer vi upp i 150-155..Med hans inställningar är det stooorr skillnad mot min.
Man kanske inte uppfattar det eftersom motorn fortfarande har en rätt linjär effektkurva.. hans blir oxo mer varvvillig, lite "bensinareaktig"..
Det är ju dock en sk "fulbox"..Vet inte hur hans bil mår, men jag kunde inte se någon nämnvärd svartrök när jag kör bakom.. Förbrukningen vet han dock inget om..Det är helt ointressant tycker han...
Jag och min vän har ju samma bilar(Ceed SW), men han har nu installerat ett Racechip. Han säger att den är ställd på E och den andra potentiometern på "så mycket det går"..Inga felkoder i alla fall enligt honom.
När vi mäter till toppen av en backe i närheten av där vi bor så kommer jag upp i ca 130-135 Km/h.
När vi sen tar samma sträcka med hans kommer vi upp i 150-155..Med hans inställningar är det stooorr skillnad mot min.
Man kanske inte uppfattar det eftersom motorn fortfarande har en rätt linjär effektkurva.. hans blir oxo mer varvvillig, lite "bensinareaktig"..
Det är ju dock en sk "fulbox"..Vet inte hur hans bil mår, men jag kunde inte se någon nämnvärd svartrök när jag kör bakom.. Förbrukningen vet han dock inget om..Det är helt ointressant tycker han...
53Boxen kommer förinställd på B1, sen listar deras FAQ och även den lilla manual som följde med boxen två "performance steps" och det är steg 1 som är D1 och steg 2 som är E2. Det kanske är E2 han kör med? Jag körde med E2 ett tag men kände att det inte var någon jätteskillnad mot D1 och inbillade mig att den blev lite tröttare på riktigt låga varv. Fick dock och har fortfarande inte fått några felkoder.alex102 skrev:Han säger att den är ställd på E och den andra potentiometern på "så mycket det går"..Inga felkoder i alla fall enligt honom.
Kia Niro PP2 2017
54Ställde min på steg 2 (E2) innan min tysklandsresa och tycker den går sämre faktiskt :/ dessutom stryper den bilen vid 200 km/h vilket den ej gjorde innan då den gjorde 210-215 lätt med steg 1. . .
55Ställde min på steg 2 (E2) innan min tysklandsresa och tycker den går sämre faktiskt :/ dessutom stryper den bilen vid 200 km/h vilket den ej gjorde innan då den gjorde 210-215 lätt med steg 1. . .
56Tack för infon, inte bara jag som upplever E2 som sämre än D1 med andra ord.
Kia Niro PP2 2017
57Ytterligare 85 mil körda med inställningen D1
Färddator: 0,50 l/mil
Vid pumpen: 0,56 l/mil
Blandad körning förutom 2 lite längre turer på ca: 11 mil vardera.
Färddator: 0,50 l/mil
Vid pumpen: 0,56 l/mil
Blandad körning förutom 2 lite längre turer på ca: 11 mil vardera.
Kia Niro PP2 2017
58Jag beställde Racechip One som är den billigaste varianten. Har installerat enligt instruktionerna men bilen vägrar starta. LED lampan lyser på testpluggen men när jag byter till Racechipet så vägrar bilen starta. Har fått följande tips från supporten men det hjälpte inte:
Please check if you followed the following instruction while you was changing the connectors.
1. Open the engine hood
2. Lock the car
3. Wait around 10 minuts
4. Plug in the Chip one right connector and keep the car locked
If your car has "keyless go" or "keyless entry" please put the key far away from the car after you locked it and before you start connecting the RaceChip.
Någon som har tips hur jag skall få den att fungera?
Please check if you followed the following instruction while you was changing the connectors.
1. Open the engine hood
2. Lock the car
3. Wait around 10 minuts
4. Plug in the Chip one right connector and keep the car locked
If your car has "keyless go" or "keyless entry" please put the key far away from the car after you locked it and before you start connecting the RaceChip.
Någon som har tips hur jag skall få den att fungera?
KIA Cee'd 1,6 CRDi SW Komfort 2014 Infra Red
59Startar bilen med testpluggen i? Om inte så är det troligen fel på kabeln. Om den däremot fungerar med pluggen men inte med boxen så tror jag att det är boxen som är defekt.
Kia Niro PP2 2017
60Ja, den startar med testpluggen. Dock inte med Racechipet. 
KIA Cee'd 1,6 CRDi SW Komfort 2014 Infra Red