Annons

Rost på motorhuv

1
Hej alla
Jag har råkat ut för ett stenskott någon gång under vintern och såg att det bildats ordentligt med rost i den nagelstora fläcken där stenskottet tagit. Pratade med verkstad och detta är något dom inte tar åt sig av alls.

Vad tycker ni jag bör göra? Borde inte kia ha lite överseende med detta då bilen är ny -13 och rosten bara väller fram ur det lilla "hålet"

Tacksam för tankar och ideér!
Annons

Re: Rost på motorhuv

2
https://www.motormannen.se/radgivning/k ... -i-lacken/

Stenskott har ju inget med ålder att göra. Kia är ju ett lågprismärke och troligtvis har ingen Kia speciellt många lager lack eller grundfärg. Så skadorna uppstår väl enklare på Kia än på en Volvo.

Men att Kia skulle ta något ansvar för stenskott tror jag inte. Fick själv ett på min årsm. -11 på A-stolpen ett par månader efter vi köpt bilen. Visade upp det på verkstad där de bedömde det som ett stenskott, alltså inget för garantin. Då är detta en verkstad som är väldigt tillmötesgående annars, gällande garantiåtaganden.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

3
Det är få bilmärken som tar detta på garantin. Jag har haft liknande problem fast på andra platser på både Volvo och Audi, ingen av dem ville vara behjälplig.

Så detta är inget KIA specifikt. Du hade nog otur att komma igenom hela vägen in till ren plåt. :(

Det är riktigt tråkigt. Jag skulle åkt till en lackverkstad som utför spot eller vad det heter. Jag testade för några år sedan, man såg inte att det bara vara en liten yta som lackerats.
Kia Ceed SW 1,6 CRDi Special Edition II -15
Casa White

4
Marcus.Dahlstedt skrev:Finns väl inga bilmärken som tar stenskott på garanti?
Är stenskottet tillräckligt djupt så kommer plåten att rosta.

Ett tips är att köpa ett lackstift och fylla i stenskott som uppstår så slipper det rosta och bli värre.
Hur man gör med stift osv står i mitt inlägg en bit upp...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic