Annons

Köpa begagnad Ceed -10, -11

1
Tjena. Jag har forskat lite i siffrorna och tror att en ceed diesel från 2010 eller 2011 är en bra kompromiss mellan mina krav på stort lastutrymme, god ekonomi och modernitet.

Jag har tittat på Ford focus också som ett lika ekonomiskt alternativ men den är något mindre och inte direkt fräschare. Skoda octavia eller Golf variant är större och "bättre" men sjukt mycket dyrare i inköp så man får backa flera årsmodeller för att få en.

Alltså. Kian är ganska stor, någorlunda billig att äga och så billig att köpa att man får en hyfsat fräsch bil. Den är dessutom så vanlig att delar och service inte borde vara nån problem om man ska behålla den länge. Jag tänkte lägga 80-90 tkr och räknar med att hitta en 2010 eller 2011 med 6 000-10 000 mil.

Jag kan inget om bilar så jag undrar om det är nåt speciellt man ska tänka på eller titta på med just de här bilarna? 115hk varianten verkar vara vanligast men jag undrar om inte mer är bättre och man ska leta efter 127modellen? Upplevs 115-motorn som "god nog" när man lastar och drar och skulle man märka nån egentlig skillnad på bara ett dussin hästar till? Är det dramatisk skillnad på bränsleförbrukningen?
Annons

Re: Köpa begagnad Ceed -10, -11

2
Se bara till att den är fullservad hos Kia. Oavsett vad domar säger så är det enklare att utnyttja 7-års nybilsgarantin om den är servad med rätt intervall på rätt verkstad (förutsatt att det var 7 år även på de modellerna).
Kia Ceed 2014 1.6 Bensin DCT Limited Edition

3
Har en sen -10:a 115hk trevlig motor med helt ok styrka, läste i något test att den i själva verket har ca 120hk! Jämför man nya ceed från 2013-2015 med 128hk med gamla 2010 -2012 oavsett 115eller 128 hk motor så känns den nya lite segare än gamla, men nya modellen är trevligare att köra i låga hastigheter inte lika mkt växlande och lite Mer komfort! Detta var lite off topic

Var det gäller gamla modell tycker jag inte man märker någon skillnad på115/128hk motorerna! Haft min sedan den var ny och kört 4800mil, inga problem maskinellt bara att tuta och köra! Fick lacka om bakluckan 2ggr för något år sedan! Även bytt förarstolens infästning! Allt gick på garantin. Var lite orolig för rost ett tag men har inte fått mer efter detta!

Stolar och inredning ser fortfarande ut som de gjorde när bilen var ny! Lite högt ljud i kupén när man kör på motorväg! Men överlag är jag mkt nöjd med bilen som är pigg och trevlig att köra! tycker du kan köpa en ceed 2010-2011 utan att vara orolig

Det som inte är så bra är halvljuset och att det saknas spolning för strålkastarna!
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

4
Jämför man nya ceed från 2013-2015 med 128hk med gamla 2010 -2012 oavsett 115eller 128 hk motor så känns den nya lite segare än gamla
Jag håller inte med alls. :) Tycker nya Ceed:en är klart piggare än gamla. Körde en Pro_Ceed 2010 tidigare och har nu en 2015 Ceed SW. Men smaken är som baken. :)

5
Ragsan skrev:
Jämför man nya ceed från 2013-2015 med 128hk med gamla 2010 -2012 oavsett 115eller 128 hk motor så känns den nya lite segare än gamla
Jag håller inte med alls. :) Tycker nya Ceed:en är klart piggare än gamla. Körde en Pro_Ceed 2010 tidigare och har nu en 2015 Ceed SW. Men smaken är som baken. :)
Stämmer det ;) jag tycker inte att den är seg bara det att den inte har samma reaktion när man skall accelerera och det har väl med utväxlingen att göra! Även 2 återförsäljare jag pratat med instämmer! Men som sagt man får tycka vad man vill, kan ju vara så att jag har fel ! Dock hört detta av några olika som bytt modell!

Jag skulle inte tveka på att köpa en ny ceed. Men skall behålla min! roligare att tex resa amortera eller byta fönster på huset än att köpa bil som inte är värd så mkt efter några år! När man har en väl fungerande bil med garanti! Jag tycker folk byter bil som jag byter kläder! Helt ok men inte min stil

/ Frazze
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

6
Ragsan skrev:
Den nya är segare, lägre toppfart. Den är bättre på högre växlar i lägre hastigheter mot att den tappat i toppfart och acceleration. Min 2011 ceed sw gjorde 215km/h med hastighetsmätning med gps på motorbana.
Den nya uppges klara max 195km/h.

Till tråden----------------------------------------------------->

Denna skulle jag nog välja om jag skulle ta en beg.
http://www.blocket.se/uppsala/Kia_Cee__ ... ?ca=21&w=3

http://www.vibilagare.se/test/biltester ... 2011-34044
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

7
Tycker absolut du ska satsa på en 2010 eller en 2011. Har en från 2010 och är supernöjd. Accelerationen tycker jag är ganska bra. Själv håller jag mig där jag har vridet som ligger mellan 1750 rpm upp till nästan 3k rpm. Har kört morsans ceed 2014 några gånger och tycker som tidigare talare att den känns på någon vänster slöare. Skulle tro att kia har kalibrerat om gasresponsen ganska rejält mellan årsmodellerna. Ett helt klart plus för dessa bilarna är ju garantierna, att dem har kamkedja samt att den regenererar sig så att du slipper byta som på Volvos samtidiga dieslar. Bli inte chockad om du ser att bränsleåtgången sticker iväg under körning och när den väl gör det så kör tills den sjunker till normalt igen så regenereringsprocessen blir klar. Min tror jag gör detta en gång varje tank men det varierar ju helt och hållet hur du kör. Själv är jag en ung kille på 22 som gillar fart men denna hindrar dig inte såvida du inte går över 120km/h för då tar den bränsle ganska snabbt. Numera ligger jag i hyfsat lagliga farter med en förbrukning på 0,52. Helt otrolig känsla att kunna köra 100 mil på en tank. Det är ju ingen sportbil som du kan ligga platt i kurvorna med men det känns roligare att lägga pengarna på annat. När du känner för det så gör som jag och dra iväg till en go-kart bana med polarna en helgeftermiddag och tillfredställ det behovet;)