Annons
Annons

Re: Version 7.5.8 av Navigationsprogramvaran ute

12
Och tydligen så kan en kartuppdatering återställa programvaran till en äldre version, så det kan vara bra att kolla versionsnummer efter att man gjort en kartuppdatering:

http://www.kiaownersclub.co.uk/forum/wa ... ing#138905

Det här är för 2013 års modell som jag har, och fr.o.m. 2014 så har ni väl fria kartuppdateringar - vet ej om det är samma mjukvara då.
Kia Sorento EX Komfort (+Navi 7") 2013

15
Jugge skrev:Puuuh, tur man har en portabel navigator, enkel att uppdatera och fin att ta med i sängen och lägga upp semesterrutter. Och billig!
Jag är lite beredd att hålla med. Har undvikit inbyggda GPS:er när jag köpt begagnade bilar tidigare just för att de ofta har gamla kartor och om den ens går att uppdatera så brukar det kosta hutlösa summor. En enkel Garmin GPS kostar inte speciellt mycket och kartorna uppdateras flera ggr per år.

Men nu var det en helt ny bil som skulle köpas och Kia har (hade?) kampanj på special edition så priset på komfort vs special edition var i stort sett samma och 7 års fria kartuppdateringar utlovades. Dessutom känns bilen modernare med pekskärms stereon/navigatorn. Men nackdelen är att det känns lite fånigt om man skulle montera i sin gamla Garmin i en bil som redan har inbyggd GPS. Jag saknar framför allt att se GPS:ens hastighetsmätare och vetskapen om att man har de senaste kartorna. Nu har jag visserligen inte åkt någonstans med Kian där kartorna inte stämt ännu men 7-års fria kartuppdateringar trodde jag skulle vara lite oftare än 1 gång/år.

Men hursomhelst, för prisskillnaden på 1900:- som det var (är?) under kampanjen så är det dock inte så mycket att fundera på. Rätt trevligt med backkamera också.
Kia Niro PP2 2017

16
Jag köpte faktiskt navigatorn enbart för att få backkameran. Precis som jag misstänkte blev jag sjukt besviken på den dåliga touchskärmen och urgamla kartorna.

Jag kör med min Androidtelefon som navigator sedan fem år tillbaka och detta är ärligt talat sämre än när jag körde med min HTC Desire år 2010. Urgammalt Windows CE 5.0 - dålig CPU och dålig touchskärm. Med tanke på att en schysst Androidplatta med 7" skärm kostar under 2kkr så är priset för navigatorn rent ocker.

Men men, man vill ju alltid ha senaste mjukvaran som finns tillgänglig och det är det tråden handlar om.

18
kallt_kaffe skrev:Någon som noterad någon skillnad mellan 7.4.5 och 7.5.8? Jag har då inte märkt någon skillnad alls och det går fortfarande inte att stänga av GPS-pratet mer än tillfälligt.
Jag får vänta till helgen med att uppgradera - hustrun har bilen i veckorna och har inte riktigt samma teknikintresse.. Får återkomma när jag provat den.

19
kallt_kaffe skrev:Någon som noterad någon skillnad mellan 7.4.5 och 7.5.8? Jag har då inte märkt någon skillnad alls och det går fortfarande inte att stänga av GPS-pratet mer än tillfälligt.
Jag kan inte se någon skillnad alls...inte ett uns:-)
Synd att dom inte lägger ut en "NEW in 7.5.8" dokument i samband med att man laddar ner uppdateringen.