Annons
Annons

Igensatta bränslefilter

82
leber skrev:David kör ej PÅ oK det är bevisat att ok s diesel förkastligg.tanka andra märken
Hahaha nej då OKs bränsle är inte förkastlig :)

Dom har ju sänkt inblandningen till 5% har jag hört och sedan har jag börjat tanka deras andra diesel nu så det borde inte vara någon fara.

Som jag sagt tidigare så byter jag hellre bil än mack! :)

KIA är en ganska sjysst bil men jag har absolut noll varumärkeskänsla för KIA men däremot stackars OK är jag uppväxt med och varit kund hos sedan första dagen jag fick moppe typ.

Men oavsett så är chansen stor att nästa bil blir en bensinare, både Volvo och BMW mfl har ju riktigt snåla bensinare nu för tiden och då slipper man ju alla diesel problem. :)

Detta problem (om inte bolagen klarar av att lösa detta) kommer spridas till fler bolag tom Statoil iom att det är planerat att all diesel skall ihållande mer RME i framtiden och då åker alla bilmärken med billiga bränslesystem dit igen :)

En liten tanke som slog mig är att varför inte sätta dit större filter bara :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Igensatta bränslefilter

83
OK, är ju inte OK längre. Jag är med uppvuxen med OK, tankade moppen där 1974 och några år tills bilen kom in i bilden. Men sedan såldes/fusionerades ok till både okq8 och Preem.
Så min "känsla" för ok har jag tappat. Slutade tanka där när det bytte namn..

Till tråden~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Däremot så har jag väl haft tur gällande detta med bränslefilter.

För en icke insatt, hur visar sig symptomen? Tvärdör bilen eller blir den bara tröttare än vanligt?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

84
Ronnie skrev:För en icke insatt, hur visar sig symptomen? Tvärdör bilen eller blir den bara tröttare än vanligt?
Som jag förstått det så är de första symptomen att den inte svarar som den ska på gaspådrag. Igensatt filtret = begränsat flöde = ej tillräckligt med bränsle vid gaspådrag. Sen blir det nog värre och värre tills bilen inte ens går på tomgång.

Nu tankar jag normalt sett inte på OKQ8 men det borde ju vara okej att tanka där igen sedan de sänkte RME halten. Den senaste infon från Kia hittar man här: http://www.kia.com/se/content_attaga/branslefilter/

De skriver 141204 följande: "Vi har redan fått vissa indikationer på att vår uppmaning har hörsammats av OKQ8. Efter att frågan har behandlats av BIL Sweden har OKQ8 meddelat bilbranschen att de har sänkt halten RME från 7 % till 5 %."

Jag tycker Kia kunde vara lite tydligare här och skriva om de nu anser det vara okej att tanka på OKQ8 eller om deras tidigare uppmaning att låta bli det fortfarande gäller. Själv fick jag ingen info alls om detta från bilförsäljaren när jag hämtade ut min nya Kia för några veckor sedan och jag har inte heller fått något brev från Kia med information.
Kia Niro PP2 2017

85
kallt_kaffe skrev:
Ronnie skrev:För en icke insatt, hur visar sig symptomen? Tvärdör bilen eller blir den bara tröttare än vanligt?
Som jag förstått det så är de första symptomen att den inte svarar som den ska på gaspådrag. Igensatt filtret = begränsat flöde = ej tillräckligt med bränsle vid gaspådrag. Sen blir det nog värre och värre tills bilen inte ens går på tomgång.

Nu tankar jag normalt sett inte på OKQ8 men det borde ju vara okej att tanka där igen sedan de sänkte RME halten. Den senaste infon från Kia hittar man här: http://www.kia.com/se/content_attaga/branslefilter/

De skriver 141204 följande: "Vi har redan fått vissa indikationer på att vår uppmaning har hörsammats av OKQ8. Efter att frågan har behandlats av BIL Sweden har OKQ8 meddelat bilbranschen att de har sänkt halten RME från 7 % till 5 %."

Jag tycker Kia kunde vara lite tydligare här och skriva om de nu anser det vara okej att tanka på OKQ8 eller om deras tidigare uppmaning att låta bli det fortfarande gäller. Själv fick jag ingen info alls om detta från bilförsäljaren när jag hämtade ut min nya Kia för några veckor sedan och jag har inte heller fått något brev från Kia med information.
Jag har ju upplevt det så här är min historia :)

När filtret börjar sättas igen så råkar bränslesystemet ut för sk. low fuel pressure och sätter bilen i säker drift, nöddrift, limp home....kärt barn har många namn :lol:
Bilen upplevs då som rejält slö för att många funktioner ställs ner för att inte skada motorn som tex turbotryck och dylikt.
Detta kan då få motorlampan att börja lysa men det är inte säkert att den börjar lysa.

Detta fenomen uppstår främst då det är rejält kallt ute då geggan i filtret fryser och blir som slushpuppy ungefär :)

Min bil höll på på detta viset hela förra vintern då det blev runt 10 minus och kallare utan att motorlampan tändes för att sedan i April då filtret var så igensatt att motorlampan tändes och bilen helt enkelt dog. Den gick att starta igen men så fort man gasade lite så la den av och jag fick ringa bärgare. Filtret bytte och allt är frid än så länge :lol:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

86
Har en crdi 115 hk som nu gått över 15 000 mil så garantin har tyvärr gått ut fast det är en 2010:a.
Inget problem ännu (!) med bränslefilter, bränslefilterförvärmaren gick sönder för ett par år sedan men det sköttes på garantin som tur var.
Blir lite orolig när jag läser om de problem som finns och det är -20 ute och ett par frågor uppstår.

Kan man byta filter själv? Sitter lite eländigt till men det borde inte vara omöjligt.
Var köper man ett filter? Verkar inte finnas på Biltema...
Tillsätter numera en tillsats STA-BIL ( http://www.tyskstrading.se/) som tydligen skall motverka en del av dessa problem om man får tro reklamen, motorn verkar nästan gå jämnare på de två dieslar (en Renaultdiesel också) som jag behandlar men det kanske är psykologiskt...

Tankar på alla möjliga mackar men undviker numera OKQ8 tills vidare och håller tummarna för att inget skall hända :D

88
peddap skrev:Denna grupp behandlar Nya Ceed 2013-framåt.....
Tycker tydligen inte Kia då även vi som äger 2010:or hat fått breven.... :evil:
Vet inte om det är någon skillnad i filterkonstruktionen som inträdde i och med 2013 men då får väl admin skapa en tråd för samma ämne i "gamla" Ceedavdelningen vilket inte verkar så särskilt smart..
Ditt inlägg tillförde väl inte så mycket till ämnet?

89
Smulan skrev:
peddap skrev:Denna grupp behandlar Nya Ceed 2013-framåt.....
Tycker tydligen inte Kia då även vi som äger 2010:or hat fått breven.... :evil:
Vet inte om det är någon skillnad i filterkonstruktionen som inträdde i och med 2013 men då får väl admin skapa en tråd för samma ämne i "gamla" Ceedavdelningen vilket inte verkar så särskilt smart..
Ditt inlägg tillförde väl inte så mycket till ämnet?
Det finns till och med ett eget forum som heter "Problem med dieselfiltret - ej modellspecifikt" där just dieselfilterfrågor som inte är modellspecifika ska tas (tänkte det var bäst att förklara det tydligt).

Detta forum är till för Cee'd 2013 och framåt. Ditt inlägg tillförde väl inte så mycket i det ämnet?

90
Jag har varit medlem i ok i 31 års tid.Deras miljödisel är för djävlig, nu har jag hoppat av medlemsskapet.Fick problem för 4 år sedan,Windahls Bil i Västerås hjälpte mig för övrigt kanonpersonal. Dom fråga vilket märke jag körde på jag berätta att det var Ok.Dom sa att kör inte på Ok.Efter det har jag kört på Statoil,Qstar,St1,Preem.Har aldrig haft problem efter det.