Re: Igensatta bränslefilter
81David kör ej PÅ oK det är bevisat att ok s diesel förkastligg.tanka andra märken
Hahaha nej då OKs bränsle är inte förkastligleber skrev:David kör ej PÅ oK det är bevisat att ok s diesel förkastligg.tanka andra märken
Som jag förstått det så är de första symptomen att den inte svarar som den ska på gaspådrag. Igensatt filtret = begränsat flöde = ej tillräckligt med bränsle vid gaspådrag. Sen blir det nog värre och värre tills bilen inte ens går på tomgång.Ronnie skrev:För en icke insatt, hur visar sig symptomen? Tvärdör bilen eller blir den bara tröttare än vanligt?
Jag har ju upplevt det så här är min historiakallt_kaffe skrev:Som jag förstått det så är de första symptomen att den inte svarar som den ska på gaspådrag. Igensatt filtret = begränsat flöde = ej tillräckligt med bränsle vid gaspådrag. Sen blir det nog värre och värre tills bilen inte ens går på tomgång.Ronnie skrev:För en icke insatt, hur visar sig symptomen? Tvärdör bilen eller blir den bara tröttare än vanligt?
Nu tankar jag normalt sett inte på OKQ8 men det borde ju vara okej att tanka där igen sedan de sänkte RME halten. Den senaste infon från Kia hittar man här: http://www.kia.com/se/content_attaga/branslefilter/
De skriver 141204 följande: "Vi har redan fått vissa indikationer på att vår uppmaning har hörsammats av OKQ8. Efter att frågan har behandlats av BIL Sweden har OKQ8 meddelat bilbranschen att de har sänkt halten RME från 7 % till 5 %."
Jag tycker Kia kunde vara lite tydligare här och skriva om de nu anser det vara okej att tanka på OKQ8 eller om deras tidigare uppmaning att låta bli det fortfarande gäller. Själv fick jag ingen info alls om detta från bilförsäljaren när jag hämtade ut min nya Kia för några veckor sedan och jag har inte heller fått något brev från Kia med information.
Tycker tydligen inte Kia då även vi som äger 2010:or hat fått breven....peddap skrev:Denna grupp behandlar Nya Ceed 2013-framåt.....
Det finns till och med ett eget forum som heter "Problem med dieselfiltret - ej modellspecifikt" där just dieselfilterfrågor som inte är modellspecifika ska tas (tänkte det var bäst att förklara det tydligt).Smulan skrev:Tycker tydligen inte Kia då även vi som äger 2010:or hat fått breven....peddap skrev:Denna grupp behandlar Nya Ceed 2013-framåt.....![]()
Vet inte om det är någon skillnad i filterkonstruktionen som inträdde i och med 2013 men då får väl admin skapa en tråd för samma ämne i "gamla" Ceedavdelningen vilket inte verkar så särskilt smart..
Ditt inlägg tillförde väl inte så mycket till ämnet?