Annons

Manuell slirar på koppling vid fullgas?

1
Förjävla skumt. Var ute och körde idag och skulle köra om en vägsnigel. Petar i fyran, trampar gasen i botten och kör om. Men bilfanskapet varvar betydligt mer än vanligt.

Provar sedan ett par rejäla gasningar på både 4:an, 5:an och 6:an. Bilen "tappar draget" men varvtalet ökar snabbt från 2000 till dryga 3000 varv, sen släpper jag av.

Nån som varit med om nåt liknande? Precis som om man trycker ner kopplingen halvvägs & gasar.. :thumbdown:

Blir ett besök på Hedin imorrn..

(2013, 1,6 crdi)
Annons

Manuell slirar på koppling vid fullgas?

3
Jag hade en Toyota corolla med precis samma symtom. Den hade då gått 6000 mil.

Att kopplingen skulle vara slut redan var uteslutet.
Tyvärr hade min nybilsgaranti gått ut för ett halvår sedan.
Så Toyota ville ha 12 papp för att byta koppling.

Åkte till en lite mindre verkstad, skulle kosta 7500:-.

När de väl börjar plockar ner lådan, ser de att packningen är kass, så det har kommit olja på lamellerna.
Så det gick på försäkringen, 5000:- självrisk.

Så olja på lamellerna kan det även vara i ditt fall kanske.

För att testa kopplingen kör i 50-60 i fyrans växel och ge fullgas. Tryck snabbt på kopplingen och släppt den lika fort. Är kopplingen som den skall, skall den ta direkt fast du ger fullgas. Slirar den,
Boka tid.

Re: Manuell slirar på koppling vid fullgas?

4
johanlindskog skrev:Jag hade en Toyota corolla med precis samma symtom. Den hade då gått 6000 mil.
När det väl börjat slira på din Corolla, höll det i sig eller kunde bilen funka felfritt i perioder?

Nu funkar Ceeden felfritt igen. Ingen tendens alls till slir. Lurar på om det kan va nåt med elektroniken som spökade? hmmm..
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"