Annons

Lackskada

1
Hej

Tvättade bilen(Kia Ceed 2009 RÖD ej metallic) i går på OKQ8 tvätthall.
Redan under tvätt tyckte jag att det fastnade något konstigt på tvättsvampen,såg ut som tunna tunna
genomskinliga eller svagt rosafärgade flagor.
Efter att jag sköljt av och torkat bilen med sämskinn backade jag ut den i solskenet.

Då såg jag till min förfäran att klarlacken hade släppt på många ställen på bilen.
Och det är inte småfläckar här och där utan ytorna där lacken saknas är från 10x10 cm upp till 50x20 cm.
Lacken saknas på motorhuv,stötfångare/spoiler,främre skärmar på sidorna,bakdörrarna.
Inget på taket eller bakluckan.
Vidare upptäckte garantikillen på Windahls Bil i Västerås att det fanns fukt emellan klarlacken och färgen på några ställen framtill i bilen.
Den 5-åriga lackgarantin går ut 2014-08-11
Ska bli intressant att se hur KIA Sverige ställer sig till detta.
En erfaren billackerar som fick se bilen sa direkt att det har varit någon form av orenhet vid lackeringen men tyckte att det var underligt att det tog nästan 5 år innan lacken släppte.
Ska bifoga foton när jag hinner lägga in dem i datorn.

Någon annan som råkat ut för nåt liknande ?

Ha en skön sommar !

MVH:TheFlyer
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018
Annons

Re: Lackskada

2
så länge du har servat bilen rätt (och alla lackinspektioner är stämplade rätt) så bör det inte vara några problem att få det åtgärdat.

generellt verkar Kia ha väldigt tunn lack, t.ex. så rekommenderar vi våra kunder att inte tvätta bilen med hetvatten när dom använder högtryckstvätt, klarlacken släpper otroligt lätt, speciellt från plastytor.

lycka till!

Re: Lackskada

5
Jävlar i min låda!
Man blir ju ledsen när man ser hur din bil ser ut.
Det skulle vara katastrof om inte Kia lackar om din bil.
Kontakta pressen om så vore fallet.
Jag är övertygad om att tex Teknikens värld skulle vara intresserade av att göra ett reportage.

Re: Lackskada

7
Förstahandsbesked från återförsäljaren.

KIA Sverige tar INTE lackskadan som garantiärende.

Så det blir samtal till KIA Sverige i morgon.

Om de fortfarande vidhåller detta så blir det kontakt med:
I Sverige: Teknikens Värld, Vi Bilägare, Aftonbladet Bil.
I Finland: Tekniikan Maailma, AutoBild Finland, Moottori, Tuulilasi, Vauhdin Maailma

En del av dessa har jag redan varit i kontakt med och frågat deras syn på en skada som min och de bad mig återkomma när besked kommer.


Fortsättning följer..............
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018

Re: Lackskada

8
Svar vid samtal från KIA Sverige.
-Vi talar inte alls med konsumenter utan de får gå via återförsäljaren om de inte är nöjda med våra beslut sa en mycket serviceovillig dam när jag ringde dem i går.
-Vi ger INGEN support till konsumenter var det sista hon sa.

Ja, fortsätter det så här så blir det inga fler Kia för mig, tur att jag inte hann byta Mazda 5:an jag har mot en Sportage som jag tänkte i juli.



Fortsättning följer................
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018

Re: Lackskada

10
Hej

Jag skulle vända mig till återförsäljaren för en motivering.
KIA Sverige ger ingen SUPPORT när man väl köpt bilen.
Hittills har jag haft en mängd bilar och alltid fått svar när jag ringt generalagenten.
Senast till Mazda och då fick jag hjälp.


Fortsättning följer.............
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018
Skriv svar

Återgå till "Problem"