Har just gjort min första service efter knappt 3000 mil (2900) och knappt ett år (11 månader)
Kostade 2778, ungefär hälften arbete och hälften olja och filter.
Upptäckte nu att lampan i knappen ISG var tänd hela tiden (ISG = Instant Stop and Go som stannar motorn när man t.ex. stannar vid ett stoppljus och släpper upp kopplingen med växeln i friläge)
Det gick inte att släcka den genom att trycka på knappen utan ISG verkar vara permanent urkopplat.
Det är i och för sig något som jag uppskattar, tyckte bara att det var irriterande att motorn stannade och besparingen var ju försumbar t.o.m. i stadstrafik och här på landet är det bara irriterande.
Det går dessutom inte att trycka på knappen för antisladd så att den tänds för att indikera att antisladd är urkopplat. Gör väl i och för sig inte så mycket men det väcker frågor.
Verksatn som gjorde jobbet är liten men auktoriserad men jag tror inte de hade så bra koll om jag ska vara ärlig...
Har man gjort någon mjukvaruuppdatering som åstadkommit detta?
Har svårt att se vad annars som skulle kunna åstadkomma detta. Sladden fram till knapparna verkar ju sitta där då det lyser i ISG-knappen, har inte kollat under instrumentpanelen dock.
Har någon annan märkt någon förändring efter service?
Det är ju inte osannolikt att man gör en mjukvaruuppdatering och vad den innehåller vet vi ägare inte. Och tyvärr finns det buggar överallt.
Annons
Re: Mjukvaruuppdatering vid 1-årsservice?
2vad jag vet är att om det är under 2 plusgrader ute så kopplas ISG ur automatiskt...
KIA Sorento 2,2 Executive+ -14
KIA Cee'd SW 1,6 CRDI ECO Komfort -10
KIA Cee'd SW 1,6 CRDI ECO Komfort -10
Re: Mjukvaruuppdatering vid 1-årsservice?
3Är nog som du säger Thomas men jag kommer inte ihåg från förra vintern att lampan lyste hela tiden.
Och varför går det inte att koppla ur antisladd? Inte för att jag behöver det men när nu knappen ändå finns där. Eller kan det vara så att man inte kan koppla ur antisladd när det är minusgrader, det är ju då det skulle kunna vara kul.
Ska kolla hur det funkar nu när det är väder med både minus- och plusgrader (fast -8 nu)
Och varför går det inte att koppla ur antisladd? Inte för att jag behöver det men när nu knappen ändå finns där. Eller kan det vara så att man inte kan koppla ur antisladd när det är minusgrader, det är ju då det skulle kunna vara kul.
Ska kolla hur det funkar nu när det är väder med både minus- och plusgrader (fast -8 nu)