Annons

Missljud från Kia sportage -05

1
Har precis köpt en Kia sportage -05 med 14000 mil på mätaren. Trevlig bil men har senaste 2 dagarna blivit uppmärksam på ett ljud jag ej kunde höra under provkörningen.

Om man kommer aningen för lågt i varv vid växling mellan 2:an och 3:ans växel så det blir ansträngt och vibrationer kraftiga vibrationer och någonstans under bilen blir det ett missljud likt en mutterdragare, ett metalliskt ljud.
Väldigt svårt att lokalisera ljudet exakt då man sitter och kör och vid stillastående kan jag inte framkalla ljudet.

Har varit under bilen och kollat värmesköldar, avgassystem osv vidare, inget sitter löst.
Provar jag att vrida kardanstången så finns det ett spel som gör att jag kan vrida den ca 1-1,5cm , det ger ett klickljud vid bakre klumpen.
Är bilen konstant 4 hjulsdriven så det är detta spel som är med och spökar?

Bakaxelklumpen är bytt på verkstad vid 7500 mil. om de använde en ny eller gammal vet jag ej.

Tar gärna tips på ev fel eller sätt att ytterligare felsöka så jag hittar källan. detta är min första Kia och därtill 4wd bil.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Annons

Re: Missljud från Kia sportage -05

2
Har haft hjälp och lyckats framkalla ljudet vid nästan stillastående och start på 3:ans växel med tomgångsvarv.

Låter som skramlet kommer från Vx-lådan eller fördelningslådan, finns det några kända typiska fel på endera av dessa 2 ?
Hur är kopplingen på dessa ?
Urtrampningslagret kanske? fast då borde jag väl ha missljud hela tiden om det är lagret eller kopplingen?
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Missljud från Kia sportage -05

3
sökt lite på nätet och kanske det är svänghjulet, verkar som att det varit problem med dubbelmassehjul och det finns kit för ombyggnad till enkelmassehjul.

Kan man utan att ta ned lådan avgöra vilken typ av svänghjul man har för att kunna beställa delar innan man demonterar bilen?

Någon kanske sitter på reservdelsnummer för enkelmassehjul ?
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Missljud från Kia sportage -05

4
Har idag manat fram ljudet flera gånger och nu testade jag att lägga i 4wd när det hördes och då försvann ljudet och kan inte manas fram alls så länge 4wd är inkopplad.

Lägger jag mig ned och vrider på kardanaxeln kan jag vrida den 1-1,5cm och ett klickande ljud hörs från 4wd kopplingen, ska det finnas spel i den vid stillastående med avslagen motor och strömmen av ?
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Missljud från Kia sportage -05

5
ett fel som jag stött på på en del äldre sportage är att den inre drivknuten på höger drivaxel (den långa) glappar upp sig radiellt. det är inget stort glapp, det är knappt att man känner det när man "rycker" i knuten, då man kan säga att det "ska" finns ett litet glapp i grejerna - rörliga delar liksom.

har inte för mig om man va tvungen att byta hela axeln dock, kan bli rätt kostsamt...

lycka till! mvh John

Re: Missljud från Kia sportage -05

7
Kia Åmål har tydligen angett till handlaren att det är kopplingen som ger missljud.

2L bensinmotorn har väl enkelmassehjul? iaf enligt Kia , isf är det inte den som ger problemet, och är det då själva kopplingen då borde jag ha missljud på tomgång eller vid gaspådrag i friläge, likaså borde problemet kvarstå även vid inkopplad 4wd?

Får se hur handlaren vill göra, byter de kopplingen så ok, är ljudet kvar får de fortsätta laga eller köpa tillbaka bilen.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Missljud från Kia sportage -05

8
jag tror fortfarande på drivaxel HF. har ju varit ett känt problem i KIA-krestar, och även om den är dyr som reservdel så är den billigare än vad ett kopplingsbyte är :P

men stå på dig som sagt, så länge du har nån form av MRF-garanti på bilen får ju verkstaden/säljaren stå för pistolerna, även om dom inte lokaliserar problemet. det ska dom enligt lag göra hur som, beroende på hur din garanti ser ut.

mvh John

Re: Missljud från Kia sportage -05

9
Kopplingen bytt och ljudet borta, tryckplattan såg fin ut inga brännmärken, lammellen väldigt fräsch. Men torsionsfjädrarna hade märken i sig på 2varv/ fjäder, nedslipat ca 1mm i godset. Vad de huggit mot vet jag ej.
Urtramningslagret började bli dåligt, hördes inget konstigt med bilen igång men när man höll det i handen var det lite "torrt" och knastrigt i känslan.

Att ljudet bara kom fram vid visst varvtal vid 2wd kan jag bara spekulera i att det har med motorns styrka vid visst varvtal och med 4wd var den för svag för att orka komprimera torsionsfjädrarna. Eller något sådant.

Nu funkar bilen iaf igen. Men jag hade kunnat sätta en månadslön på lager i vx-låda eller fördelningslåda, inte en chans att jag trodde på kopplingen.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Missljud från Kia sportage -05

10
Torgskräck skrev:Kopplingen bytt och ljudet borta, tryckplattan såg fin ut inga brännmärken, lammellen väldigt fräsch. Men torsionsfjädrarna hade märken i sig på 2varv/ fjäder, nedslipat ca 1mm i godset. Vad de huggit mot vet jag ej.
Urtramningslagret började bli dåligt, hördes inget konstigt med bilen igång men när man höll det i handen var det lite "torrt" och knastrigt i känslan.

Att ljudet bara kom fram vid visst varvtal vid 2wd kan jag bara spekulera i att det har med motorns styrka vid visst varvtal och med 4wd var den för svag för att orka komprimera torsionsfjädrarna. Eller något sådant.

Nu funkar bilen iaf igen. Men jag hade kunnat sätta en månadslön på lager i vx-låda eller fördelningslåda, inte en chans att jag trodde på kopplingen.

Hej!

Vad fick du pröjsa för att få det fixat, förstår att det var ett tag sen..vad kan de kosta idag?
Skriv svar

Återgå till "Problem"