Annons

Kia Ceed SW crdi 1.6 som luktar bränt gummi, vad kan det vara?

1
Hej jag gjorde en tråd om att min ceed sw 2013 luktar bränt gummi till och från när man stannat efter ca 15-20 min körning på motorväg, frågade om andra haft samma problem och om ngn vet vad det kan vara, nu är tråden borttagen, varför kan man fråga sig?

Detta får väl bli den nya tråden om nya ceed 2013/2014 som luktar bränt gummi till och från.
Ngn här i forumet hade en teori om att det kan vara lukt efter att partikelfiltret har bränts ur. I andra forum där jag läst om detta har jag läst om att vissa tycker det luktar bränd elektronik när denna rengöringsprocess genomförts.

Att det luktar bränt gummi är lite suspekt tycker jag. Vad säger ni andra som har denna lukt, har ngn av er utrett vad detta kan vara, fått svar från verkstad eller liknande??

Mvh C
Annons

Re: Kia Ceed SW crdi 1.6 som luktar bränt gummi, vad kan det vara?

2
KiaCeedmannen skrev:Hej jag gjorde en tråd om att min ceed sw 2013 luktar bränt gummi till och från när man stannat efter ca 15-20 min körning på motorväg, frågade om andra haft samma problem och om ngn vet vad det kan vara, nu är tråden borttagen, varför kan man fråga sig?

Detta får väl bli den nya tråden om nya ceed 2013/2014 som luktar bränt gummi till och från.
Ngn här i forumet hade en teori om att det kan vara lukt efter att partikelfiltret har bränts ur. I andra forum där jag läst om detta har jag läst om att vissa tycker det luktar bränd elektronik när denna rengöringsprocess genomförts.

Att det luktar bränt gummi är lite suspekt tycker jag. Vad säger ni andra som har denna lukt, har ngn av er utrett vad detta kan vara, fått svar från verkstad eller liknande??

Mvh C
Skriver väl om mitt inlägg med.

Som sagt så har jag också känt denna lukt på min Ceed men även på alla andra bilar jag haft. Oftast tror jag att jag har känt denna lukt när det varit blött och saltat och då alltid på vintern.

Min teori är att ofta så ligger någon broms an mot skivan/trumman lite löst och värms därför upp när man kör och när salt/skit/tjära sprutar in där så luktar det bränt, känn även på fälgarna om dom är varma vilket jag upplevt någon gång då jag känt på dom.

Nu oroar jag mej dock aldrig för detta för att man blivit van, min förra karriär var då som paketbils förare och det jobbade jag med i 13 år och även dom bilarna hade denna lukt lite då och då.

Angående dom som tror att det är partikelfiltret så tror jag inte det då filtret inte bränner ur sej så ofta, när jag körde paket så upplevde jag att filtret brände ur sej kanske max varannan månad(kan ha varit oftare dock :)) och ofta när det skedde så ändrade bilen även avgasljud,det lät liksom burkigt.

Så ja det luktar ibland men det är absolut inget att oroa sej för. en bil har friktion på massor av delar, fart och friktion blir värme och ibland kan det bli riktigt varmt. Tex en inbromsning på avfarten från 110-120 till noll gör skivorna så varma att du skulle få riktiga brännskador på fingrarna om du rörde dom då :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

5
Har en ny ceed sw 1.6 crdi som rullat 30 mil.
Stannade till vid affären efter drygt en mils körning o allt var i sin ordning. Drog vidare hemåt och hamnade bakom en jäkel som saltade vägen, åkte max en km på den saltade vägen innan jag svängde av. När ja kliver ut ur bilen ca 5 min senare så luktar det som ja lagt lakrits ränder med nya vintersulorna, (bränt gummi). Låter rimligt det David8 menar. Salt! Får dra en repa imorn på saltfria vägar o se vad som händer. Återkommer med resultat.

6
Jag är en av de som tror att det är partikelfiltret som orsakar lukten. Har känt denna lukt både sommar och vintertid. På både min gamla Kia PRO ceed 2008 och på min nuvarande Kia ceed SW 2014. Då jag kör mycket blandad körning så utför min bil rening betydligt oftare än varannan månad, skulle gissa på cirka två gånger per månad eller runt 100mil mellan varje rening. Har även gått ur bilen och luktat vid en filterrening och har då känt en lukt som påminner om bränt gummi.

Finns många som skriver om liknande dofter hos andra bilmärken också. Dock är vad jag vet alla som skriver om det ägare till dieselbilar som har partikelfilter. Så nja, salt tvekar jag på. Men du behöver inte oroa dig. Vad du nu än tror att det är som orsakar detta så är det med största sannolikhet inget fel! :)
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

7
hnkl skrev:Jag är en av de som tror att det är partikelfiltret som orsakar lukten. Har känt denna lukt både sommar och vintertid. På både min gamla Kia PRO ceed 2008 och på min nuvarande Kia ceed SW 2014. Då jag kör mycket blandad körning så utför min bil rening betydligt oftare än varannan månad, skulle gissa på cirka två gånger per månad eller runt 100mil mellan varje rening. Har även gått ur bilen och luktat vid en filterrening och har då känt en lukt som påminner om bränt gummi.

Finns många som skriver om liknande dofter hos andra bilmärken också. Dock är vad jag vet alla som skriver om det ägare till dieselbilar som har partikelfilter. Så nja, salt tvekar jag på. Men du behöver inte oroa dig. Vad du nu än tror att det är som orsakar detta så är det med största sannolikhet inget fel! :)
Jag håller med om att det oftast kan vara partikelfiltret men då jag även har känt liknande dofter på mina bensinbilar så finns nog fler än en orsak :)

Inget att oroa sig för dock (oftast) :D
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

9
Katalysator och partikelfilter är 2 helt skilda saker liksom avgasrening på bensin- och dieseldrivna motorer. Partikelfilter är precis vad det låter = ett filter som fångar upp partiklar (sot) som bildas vid förbränning. Ibland blir filtret fullt och då renas det genom förbränning av sotet. Det görs enklast genom att avgastemperaturen höjs. Sen är det svårt att säga om den här lukten beror på det.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI 2015 SPECIAL EDITION
Dark Gun Metallic