Hej!
Trevligt med ett forum, hoppas det kommer många inlägg och diskussioner.
Jag har en fråga om dieselmotorn på 128 hk. Gaspedalen har liksom en "kickdown" det är två lägen. om man stampar till hårt så verkar det som om motorn går in med 16v , är det rätt uppfattat ? och jag har bara kört 70 mil än men snittförbrukningen ligger på 0,70 blandad körning ! kommer den att dra mindre efter några hundra mil när den är inkörd, för det var bl.a därför jag köpte KIA för den drog så lite ?
Annons
Re: Diesel 2013
2Hej och välkommen!!rob272 skrev:Hej!
Jag har en fråga om dieselmotorn på 128 hk. Gaspedalen har liksom en "kickdown" det är två lägen. om man stampar till hårt så verkar det som om motorn går in med 16v , är det rätt uppfattat ? och jag har bara kört 70 mil än men snittförbrukningen ligger på 0,70 blandad körning ! kommer den att dra mindre efter några hundra mil när den är inkörd, för det var bl.a därför jag köpte KIA för den drog så lite ?
Jag har också känt det där "kickdown" läget men jag har inte märkt någon skillnad i drag dock
Angående förbrukningen så kommer den garanterat att sjunka gradvis ända upp till och kanske över 1000 mil.
Angående förbrukningen x2 så får du aldrig tro att du kommer under 0,6 l milen om du inte gubbar ner din körstil
Har du mycket stadskörning och gasar mindre än friskt så drar den soppa vilket dom flesta miljödieslar gör, det är alltså stenhård disciplin, ägg under gaspedalen och tråk-körning som gäller....heeeela tiden
Själv ligger min snittförbrukning på 0,5-0,52 l milen och då har jag alltså lyckats träna bort min SAAB Turbo körstil jag hade innan
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
3Jorå min drar på som om turbon skulle starta, i det först läget känns den slö men om man trampar i bött så kommer den bra upp till 4000 varv. kanske är ekonomiläge det första ?DavidB skrev:Hej och välkommen!!rob272 skrev:Hej!
Jag har en fråga om dieselmotorn på 128 hk. Gaspedalen har liksom en "kickdown" det är två lägen. om man stampar till hårt så verkar det som om motorn går in med 16v , är det rätt uppfattat ? och jag har bara kört 70 mil än men snittförbrukningen ligger på 0,70 blandad körning ! kommer den att dra mindre efter några hundra mil när den är inkörd, för det var bl.a därför jag köpte KIA för den drog så lite ?![]()
Jag har också känt det där "kickdown" läget men jag har inte märkt någon skillnad i drag dock
Angående förbrukningen så kommer den garanterat att sjunka gradvis ända upp till och kanske över 1000 mil.
Angående förbrukningen x2 så får du aldrig tro att du kommer under 0,6 l milen om du inte gubbar ner din körstil![]()
Har du mycket stadskörning och gasar mindre än friskt så drar den soppa vilket dom flesta miljödieslar gör, det är alltså stenhård disciplin, ägg under gaspedalen och tråk-körning som gäller....heeeela tiden![]()
Själv ligger min snittförbrukning på 0,5-0,52 l milen och då har jag alltså lyckats träna bort min SAAB Turbo körstil jag hade innan
4Måste testa igen i morgon bitti dårob272 skrev:Jorå min drar på som om turbon skulle starta, i det först läget känns den slö men om man trampar i bött så kommer den bra upp till 4000 varv. kanske är ekonomiläge det första ?DavidB skrev:Hej och välkommen!!rob272 skrev:Hej!
Jag har en fråga om dieselmotorn på 128 hk. Gaspedalen har liksom en "kickdown" det är två lägen. om man stampar till hårt så verkar det som om motorn går in med 16v , är det rätt uppfattat ? och jag har bara kört 70 mil än men snittförbrukningen ligger på 0,70 blandad körning ! kommer den att dra mindre efter några hundra mil när den är inkörd, för det var bl.a därför jag köpte KIA för den drog så lite ?![]()
Angående förbrukningen x2 så får du aldrig tro att du kommer under 0,6 l milen om du inte gubbar ner din körstil![]()
Har du mycket stadskörning och gasar mindre än friskt så drar den soppa vilket dom flesta miljödieslar gör, det är alltså stenhård disciplin, ägg under gaspedalen och tråk-körning som gäller....heeeela tiden![]()
5det är väl till "speed limitern"? du kan ställa in en hastighet tex 70kmh sen håller du full gas så håller den 70kmh, sen om du skulle behöva köra om eller bara vill gasa mera så trycker du hårdare på pedalen "kick-downen" då hoppar den över sprärren och du kan köra om. sen är det bara släppa gasen och sedan gasa normalt så går den tillbaka till 70kmh.
jag kanske är fel ute men det är det enda jag har märkt att man kan använda kickdownen till.
jag kanske är fel ute men det är det enda jag har märkt att man kan använda kickdownen till.
KIA Cee'd 1,6 CRDi Executive
Diesel 2013
6Aha ska testa det med, märkte fortfarande ingen skillnad idag i draget 
Har aldrig heller testat fartbegränsaren
7brukar använda den när man åker igenom sthlm skönt att ställa in den på typ 75 - 80 sen behöver man bara tänka på alla bilar runtomkring.DavidB skrev:Aha ska testa det med, märkte fortfarande ingen skillnad idag i draget
jag märker inte heller någon skillnad i draget.
KIA Cee'd 1,6 CRDi Executive
8OK! Tack alla , det kanske bara är jag som tycker att den varvar upp mer när man trycker fullt.
Stereon fick total fnatt idag och startade inte upp, det gick inte göra någonting utan jag fick dra säkringen till den då kom den igång igen som vanligt . Hoppas det bara var en engångshändelse.
/R
Stereon fick total fnatt idag och startade inte upp, det gick inte göra någonting utan jag fick dra säkringen till den då kom den igång igen som vanligt . Hoppas det bara var en engångshändelse.
/R
9Menar du att det har med "kickdown" att göra?.rob272 skrev:OK! Tack alla , det kanske bara är jag som tycker att den varvar upp mer när man trycker fullt.![]()
/R
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013.
Diesel 2013
10Testade det där med fartbegränsaren och det gick ju att öka farten när man trykte förbi det där så kallade kickdown läget.