Annons

Re: Kia rio 2012

11
Masse skrev:Rättelse av mitt svar ovan.
Efter att ha läst om blästringsproblem på KIA så måste jag nu rekommendera att prata med Kia återförsäljaren om inköp av nya aluminium fälgar så att garantin på bilen gäller framöver.

När jag vid leverans frågade min återförsäljare om mina nya alu vinterhjulsfälgar som nu sitter på sommarhjulen var original så var de inte det. Så nu måste jag höra med dem så att garantier verkligen gäller ändå om RIO modellen skulle få blästringsproblem.
Vad är "blästringsproblem" för ngt??
Jag har hört mig för med min Kiasäljare och han sa att det inte hade någon påverkan på garantin vad för fälgar
jag skulle välja. :)
Annons

Re: Kia rio 2012

12
Blästringsskador av stenskott kan uppstå på nedre del av bakdörr-bakskärm framför bakhjulet pga att den är lite utvikt. Kia har satt på en genomskinlig plastfolie som skyddar kortsiktigt. Problemet har varit på Ceed, men jag ser på min Rio att även den kan vara i riskzonen.
Problemet uppstår pga att stänklappen bakom framhjulet är för liten (även på Rio) och hjulsprut kan blästra bakre delen av bakdörr och bakskärm med rostskador som följd. Problemet blir värre om man har breda fälgar och däck.

Jag har redan behövt vara i kontakt med garantifolket pga annan sak och då fick jag klart för mig att Kia är otroligt noga med att man inte förändrat något på bilen som går utanför original för att garantin ska gälla. Så sätt på rätt storlek av fälg och däck.
Mina aluminium fälgar är inte original och satt på när jag köpte bilen och då blir det säljföretaget som har ansvaret för det enligt garantipersonalen.
Även nedvikta falsen på tröskellådan bakom stänklappen kommer att blästras av samma orsak.

Kia borde ta fram större stänklappar även till Rio för att slippa problem.
Kia Rio 1,2 eco 2012

Re: Kia rio 2012

13
Patrik skrev:Hej
Kört min kia rio 2012 som jag hämtade ut för 4 dagar sedan 25 mil nu, har upptäckt att när motorn blir varm så kommer ett metaliskt ljud från motorn vid körning. nivån på ljudet blir högre vid mer varvtal (har bara provat upp till 4000 då det fortfarande är inkörningsperiod) Fruktansvärt irriterande och dessutom oroväckande.
som vanligt mer eller mindre omöjligt att beskriva motorljud men låter ungefär som en metalbit som skrapar mot en annan.
Har någon annan detta problem ?
Bilen är en rio ex aut

Mvh Patrik
Hej missljud från motorn . Jo men inte hittar verkstaden detta
Själv felsökt och det slutar när jag stänger av AC ...
Bilen en Rio Aut -12 2.500 mil :crazy:
Sgs

Re: Kia rio 2012

14
Sgsasab skrev:
Patrik skrev:Hej
Kört min kia rio 2012 som jag hämtade ut för 4 dagar sedan 25 mil nu, har upptäckt att när motorn blir varm så kommer ett metaliskt ljud från motorn vid körning. nivån på ljudet blir högre vid mer varvtal (har bara provat upp till 4000 då det fortfarande är inkörningsperiod) Fruktansvärt irriterande och dessutom oroväckande.
som vanligt mer eller mindre omöjligt att beskriva motorljud men låter ungefär som en metalbit som skrapar mot en annan.
Har någon annan detta problem ?
Bilen är en rio ex aut

Mvh Patrik
Hej missljud från motorn . Jo men inte hittar verkstaden detta
Själv felsökt och det slutar när jag stänger av AC ...
Bilen en Rio Aut -12 2.500 mil :crazy:
Sgs
Precis AC kompressorn brukar ju låta med ett lite skrapande ljud när den är aktiverad man kan uppleva en ganska stor skillnad i ljudnivå om man stänger av ACn. :thumbup:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Skriv svar

Återgå till "Rio"