Såvitt jag kan se och förstå så har rosten uppkommit underifrån då den finns på insidan av stolpen mot vindrutan. Om nu Kia tycker som jag så är det ett garantiärende.
Oavsett vilket så känner jag mig osäker på hur väl bilen kommer klara framtiden.

Rosten på A-stolpar och baklucka kommer man inte åt genom extra rostskyddsbehandling då det är konstruktionsfel.1. Rostskyddet är inte tillräckligt för de väderförhållanden vi har i vårt land med extrema väder- och temperaturskillnader, salt på vägarna osv. Därför rekommenderas en extra rostskyddsbehandling, min åker in för behandling i höst.
2. Det är en budgetbil och således får man lite vad man betalar för vilket också gäller rostskydd och lack. Det är därför viktigt att vara extremt noga vid tvättning och torkning då bilen har många snäva vinklar där smuts och vatten lätt samlas och den kombinationen innebär rost som de flesta vet. Det blir även väldigt lätt rostfläckar efter stenskott då det endast är ett lager klarlack på bilen till skillnad från premiumbilar där du har mellan 3-6 lager klarlack. För mig personligen är det inga problem då jag mer än gärna tvättar bilen 2-3 gånger i veckan men jag förstår som sagt att det snabbt och lätt uppstår rost på våra bilar.
Det handlar inte om konstruktionsfel, det handlar om faktorer såsom känslig lack i kombination med vårt nordiska klimat och bristande underhåll.kalle2345 skrev:Rosten på A-stolpar och baklucka kommer man inte åt genom extra rostskyddsbehandling då det är konstruktionsfel.1. Rostskyddet är inte tillräckligt för de väderförhållanden vi har i vårt land med extrema väder- och temperaturskillnader, salt på vägarna osv. Därför rekommenderas en extra rostskyddsbehandling, min åker in för behandling i höst.
2. Det är en budgetbil och således får man lite vad man betalar för vilket också gäller rostskydd och lack. Det är därför viktigt att vara extremt noga vid tvättning och torkning då bilen har många snäva vinklar där smuts och vatten lätt samlas och den kombinationen innebär rost som de flesta vet. Det blir även väldigt lätt rostfläckar efter stenskott då det endast är ett lager klarlack på bilen till skillnad från premiumbilar där du har mellan 3-6 lager klarlack. För mig personligen är det inga problem då jag mer än gärna tvättar bilen 2-3 gånger i veckan men jag förstår som sagt att det snabbt och lätt uppstår rost på våra bilar.
Däremot är en extra rostskyddsbehandling guld värd mot annan rost som kan komma på sikt. Bilen verkar ju inte ha något rostskydd alls från fabrik undertill.
Bilen kostar nästan 200000kr så budget vet jag inte om det är, oavsett om det är budget eller inte så skall inte nya bilar rosta på detta sätt. Budget får gärna synas på andra ställen på bilen såsom inredning, utrustning m.m. Men inte att den rostar lättare tidigt ju billigare den är.