Annons

Röststyrning vid uppringning

1
Jag har inte använt röststyrningen vid uppringning extremt mycket, men har reflekterat över en sak och undrar om ngn annan märkt detsamma.

Jag har lagt in några favoriter i bilens minne som jag talat in (döttrar, sambo, xfru m.m.) och när jag ska ringa upp dem måste jag använda EXAKT samma röstläge som när jag lade in kontakten. När jag ringer upp kontakter som inte är "röstinmatade" verkar systemet vara betydligt mer tolerant och mycket enklare att använda. Ngn som märkt av detta?
Sportage 2,0 CRDI Komfort, aut, Sirius Silver -13.
F.d. Cee'd 1.6 Diesel ECO SW 2011, Piston grey.
Annons

Re: Röststyrning vid uppringning

2
Oakie skrev:Jag har inte använt röststyrningen vid uppringning extremt mycket, men har reflekterat över en sak och undrar om ngn annan märkt detsamma.

Jag har lagt in några favoriter i bilens minne som jag talat in (döttrar, sambo, xfru m.m.) och när jag ska ringa upp dem måste jag använda EXAKT samma röstläge som när jag lade in kontakten. När jag ringer upp kontakter som inte är "röstinmatade" verkar systemet vara betydligt mer tolerant och mycket enklare att använda. Ngn som märkt av detta?

Jag har inte ens lyckats få den att fungera, var går du för att spela in och spara röster på kontakter?

3
Imobimo skrev:Jag har inte ens lyckats få den att fungera, var går du för att spela in och spara röster på kontakter?
För att lägga till en kontakt: tryck på knappen längst ner till höger på ratten och säg "telefonbok". Sen får du diverse alternativ och kan gå vidare.

Jag är dock lite osäker på om just de inspelade kontakterna är värst bra. Det verkar vara enklare att ringa upp folk utan den...

6
Oakie skrev:
Imobimo skrev:Jag har inte ens lyckats få den att fungera, var går du för att spela in och spara röster på kontakter?
För att lägga till en kontakt: tryck på knappen längst ner till höger på ratten och säg "telefonbok". Sen får du diverse alternativ och kan gå vidare.
Tack =) Hehe visste inte att man kunde säga saker som "telefonbok", "samtalslistor" osv så tar den fram.. Varför visste jag inte det? Jo, för att säljaren Salle på Din Bil berättade aldrig något om röststyrningen annat än att "den ändå aldrig funkar och är värdelös" ... Men fan den funka perfa på min, det var så roligt att jag testade massa grejer :D

7
Imobimo skrev:Tack =) Hehe visste inte att man kunde säga saker som "telefonbok", "samtalslistor" osv så tar den fram.. Varför visste jag inte det? Jo, för att säljaren Salle på Din Bil berättade aldrig något om röststyrningen annat än att "den ändå aldrig funkar och är värdelös" ... Men fan den funka perfa på min, det var så roligt att jag testade massa grejer :D
Härligt att du hittade rätt på tipset :D Samtalslistor har jag inte ens prövat...

Sv: Röststyrning vid uppringning

8
Imobimo skrev:
Oakie skrev:
Tack =) Hehe visste inte att man kunde säga saker som "telefonbok", "samtalslistor" osv så tar den fram.. Varför visste jag inte det? Jo, för att säljaren Salle på Din Bil berättade aldrig något om röststyrningen annat än att "den ändå aldrig funkar och är värdelös" ... Men fan den funka perfa på min, det var så roligt att jag testade massa grejer :D

Skriv en liten guide om hur man ska göra för att få det att funka vettja...blir inte riktigt klok på den där röststyrningen. På displayen står det att den laddat in kontaktboken...men sen då?

Re: Sv: Röststyrning vid uppringning

9
reiman skrev:
Skriv en liten guide om hur man ska göra för att få det att funka vettja...blir inte riktigt klok på den där röststyrningen. På displayen står det att den laddat in kontaktboken...men sen då?
Gissar att du gör samma fel som jag gjorde. När man trycker på gröna ring upp knappen så säger rösten (som jag kallar Sporty) typ: "säg en kontakt eller ett telefonnummer". Jag sade ex: "Stefan Bengtsson" och det funkade inte alls... Det man ska svara är: "En kontakt", eller "telefonnummer". Vill du ringa upp en kontakt så säg "kontakt", eller "en kontakt".

Sen får du frågan: "säg kontaktens namn" eller ngt liknande och då kan du säga kontaktens namn. Sen måste du bekräfta att "Ja" jag vill ringa upp den kontakten jag sade att jag ville ringa upp...

Hoppas att airbagen inte funkar på samma sätt :wtf: