Annons

Mycket högt "skärade" dovt ljud mellan 70 -110km/h

1
Har fått ett dovt, typ, skärande (kanske att ta i lite för mycket) ljud från fram eller bakvagn. Det verkar inte vara varvtalsberoende så jag tror det har med hjulen att göra. Frugan säger att det ökar på ny asfalt, själv tycker jag det låter lika illa på all asfalt.
"Gamla" däck fram och de bak har rullat ca. 200 mil. Om det nu kan bero på däcken.

Dessutom har nu även potientometern(?) där man ställer ljusintensiteten i instrumentpanelen dött så det är fullt flås på det ljuset.

Tyvärr, vilken ruggigt kass skitbil Kia Ceed är (eller iaf den jag har)...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Mycket högt "skärade" dovt ljud mellan 70 -110km/h

4
r_o_n skrev:Har fått ett dovt, typ, skärande (kanske att ta i lite för mycket) ljud från fram eller bakvagn. Det verkar inte vara varvtalsberoende så jag tror det har med hjulen att göra. Frugan säger att det ökar på ny asfalt, själv tycker jag det låter lika illa på all asfalt.
"Gamla" däck fram och de bak har rullat ca. 200 mil. Om det nu kan bero på däcken.

Dessutom har nu även potientometern(?) där man ställer ljusintensiteten i instrumentpanelen dött så det är fullt flås på det ljuset.

Tyvärr, vilken ruggigt kass skitbil Kia Ceed är (eller iaf den jag har)...
Hur långt har bilen gått? Kan det vara ett hjullager kanske?
Vet inte hur hjullagren är på KIA, men på VW bilar kan de vara slut redan efter 3000-4000 mil. Min far har fått byta hjullager flera gånger.

Själv har jag transmissionsljud från 6:e växeln vid ungefär dessa hastigheter. Men det är mer ett vinande/skärande ljud.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

6
r_o_n skrev:Ca. 4500 mil.
Tack för tipset, ska påpeka detta när jag snackar med verkstaden. :)
Senaste tiden när någon suttit i baksätet har de frågat vad det är som låter så illa. Har inte tänkt på det själv då jag förmodar att oljudet kommit successivt och vi i familjen vant oss vid det. Nu kommit fram till att det kommer ifrån högra hjullagret bak.

r_o_n: Är ditt ljud malande; typ mmmrmmmrmmmrmmmr :? ?
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008

7
David skrev:
r_o_n skrev:Ca. 4500 mil.
Tack för tipset, ska påpeka detta när jag snackar med verkstaden. :)
Senaste tiden när någon suttit i baksätet har de frågat vad det är som låter så illa. Har inte tänkt på det själv då jag förmodar att oljudet kommit successivt och vi i familjen vant oss vid det. Nu kommit fram till att det kommer ifrån högra hjullagret bak.

r_o_n: Är ditt ljud malande; typ mmmrmmmrmmmrmmmr :? ?
Ihållande, alltså hela tiden ett extraljud som inte ska vara där eller som jag upplevt med någon annan bil men börjar vid ca. 70 km/h och försvinner över 120 km/h.
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.

8
Missljudet var ett bromsok höger fram som låg emot (något). Detta ska bytas på fredag.
Så som vanligt så lagas inte bilen första gången den är på verkstad.
Tror inte de lyckats med det en gång ännu...

9
Tackar för denna information, har samma problem med min, börjar vid en 60km och upphör runt 120.
Har nya sommarringar men samma ljud finns där, hade mina misstankar att det är lagret men igår när vi var på bio så var ljudet helt borta vilket jag tycker är konstigt. Så kan det ändå vara nåt med bromsarna, kan du specifikera vad felet var? Måste delar bytas eller kan man fixa på annat sätt?

Återkommer med svar när jag vet vad som är felet och när/om oljudet återkommer.
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld

10
mitt ljud var definitivt från handbromsen på högra bak. låg och på nu och då och då var det dova ljudet där.
Det var bakhandbromsens "hake" som hade skärvat fast, tog upp oljada och ljudet försvann.

dell-net skrev:Tackar för denna information, har samma problem med min, börjar vid en 60km och upphör runt 120.
Har nya sommarringar men samma ljud finns där, hade mina misstankar att det är lagret men igår när vi var på bio så var ljudet helt borta vilket jag tycker är konstigt. Så kan det ändå vara nåt med bromsarna, kan du specifikera vad felet var? Måste delar bytas eller kan man fixa på annat sätt?

Återkommer med svar när jag vet vad som är felet och när/om oljudet återkommer.
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld