Annons

Motorvärmare

11
kanisarki skrev:Hej!

Jag var hos Hedin Bil och frågade vad det skulle kosta att installera Motorvärmare och kupevärmare på min Sportage 1.6 (komplett inklusive all kabeldragning). Det skulle kosta hela 8176 SEK, och det är mycket pengar (1731 kr för motorvärmare, 2545 kr för kupevärmare och kablar samt 3900 kr för arbetet). Så jag tänkte att jag skulle köpa delarna hos Mekonomen och installera själv.

Hos Mekonomen kostar delarna enligt följande:

Calix Comfort kit (Kupevärmare + intagskabelsats + grenledningssats): 1775 SEK
Calix Motorvärmare: 1128 SEK
==> Totalt = 1775 + 1128 = 2903 SEK

På mekonomens hemsida finns informaion om delarna för den som är intresserad.

Nu har jag kommit till den punkten där jag ska installera delarna. Jag är tacksam för lite råd och tips om följande:

1. Var ska motorvärmaruttaget sitta? (under regskylten skriver många)
2. Ska jag göra ett hål i kofångaren eller kan jag utnyttja befintliga hål (tex i grillen)?
3. Tacksam för alla råd och tips gällande ämnet. (tex rekommenderade märken, priser osv)

MVH
Angående placering av uttaget är det väl fråga om praktik och utseende :-)?

Jag har sett både diskret monterade i grillen för att inte synas. Sedan finns det vissa som borrar i kofångaren och monterar det synligt och lättåtkomligt.
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic
Annons

Re: Motorvärmare

14
Har köpt mekonomens egna (calix) ledningssats och ska installera detta imorgon. Finns det någon här som har dragit in kablaget själv och kan på ett vettigt sätt beskriva vart genomföringen genom torpedväggen sker på smidigaste sätt. Läste på Ceed sidorna att det fanns nån plastbox i motorutrymmet där det skulle finnas färdiga genomföringar.?

Finns det ingen som har fotat lite när man har gjort detta?
SÅLD - - Sportage 1.6 EX Komfort 2012, Sirius silver. - - SÅLD
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"