Annons

Re: Min tredje cee´d

11
Vi har en liten Picanto också, tror det är en 12:a men i standardutförande. Men pigg är den.

Har börjat kolla igenom menyerna på ceeden nu och blev glatt överraskad att autolåsfunktionen av dörrarna gick att stänga av utan att behöva besöka verkstad.

Lite spexigt att drivlinan ändrats så radikalt. Nu vill bilen att jag kör på 6:an redan i 70. Förra ville jag skulle lägga i 6:an först strax efter 90. Likadant i lägre hastigheter. Inga problem att köra på fyran under 50km/h. Bilen upplevs som mycket slöare än föregående om man kör som DEN vill. Men det går ju att stänga av även växelindikatorn om man känner för det.

Undrar vad det är för rattinställning man kan göra via menyerna?!

Peter80 skrev:Är oxå inne på min 3:e :)
Första var en grå 07:a, sen en vit 11:a, och säger som dig Peter...ALDRIG mer vit bil!!!
Nu sitter jag i en röd årsmodell -13.
På 11:an och nuvarande hade/har jag dieselvärmare, oslagbart! Speciellt bra när man har hund oxå.

Sjukt nöjd, enda jag har att anmärka på är helljuset, men det är konverterat till 55w xenon nu.
Den vita hade jag extraljus på, men tycker fronten på nya är för snygg för det :)

Sen har sambon en Picanto Sport -12, helt otroligt hur rolig den är att köra trots att det bara
är 86 hk!! :o :D

Picanton är tyvärr bensinare, den skulle ej komma med diesel tydligen :?: :!: :|
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com
Annons

12
Hej! Bytte med till en 2013 sw grdi från en 2010 ceed sw grdi men saknar den gamle.Är klart den bästa bil jag haft inte ett fel på 2 1/2 bara tuta och köra precis som det ska vara.Bättre ljud i radion och tycker man satt bättre i den gamle och upplever den nya lite slöare(har bara gått 86 mil så den kanske blir lite piggare med tiden).Har inte hittat någon riktig sittställning i den nya och ljudet i radion är inte i närheten av den gamle men å andra sidan har jag nog aldrig haft en bil med så bra ljud tidigare trots att det var standard ljud i den äldre.Något som är negativt är imma på den nya och det problemet hade jag inte på 2010 an.Har en (frugan) picanto 2012 med 1.0 motorn som vi kör mest korta sträckor med.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

13
Åfan, jag har också problem med imma. Inte i garaget men ute under exakt samma förutsättningar som för den "gamla" immar hela bilen igen om den får stå en stund.

måle 10 skrev:Hej! Bytte med till en 2013 sw grdi från en 2010 ceed sw grdi men saknar den gamle.Är klart den bästa bil jag haft inte ett fel på 2 1/2 bara tuta och köra precis som det ska vara.Bättre ljud i radion och tycker man satt bättre i den gamle och upplever den nya lite slöare(har bara gått 86 mil så den kanske blir lite piggare med tiden).Har inte hittat någon riktig sittställning i den nya och ljudet i radion är inte i närheten av den gamle men å andra sidan har jag nog aldrig haft en bil med så bra ljud tidigare trots att det var standard ljud i den äldre.Något som är negativt är imma på den nya och det problemet hade jag inte på 2010 an.Har en (frugan) picanto 2012 med 1.0 motorn som vi kör mest korta sträckor med.
Forumgrundare

14
Antagligen är bilen såpass väl isolerad att fukt/väta från tex skorna ligger kvar och kondenserar och blir "fast" inne i bilen. Men tycker ni 2013 års facelift verkligen är snygg? De ser inte ut som en Ceed längre varken utanpå eller innuti. Den känns helt intetsägande på nått sätt, typ som en Opel... :?

15
Håller med om att den ser ut som en Opel =). Fast gillar faceliften jättemycket.

Men vad hände med ISG? Ramlade det bort i den här modellen? Kan inte säga att jag kommer sakna det i så fall.
Rolle85 skrev:Antagligen är bilen såpass väl isolerad att fukt/väta från tex skorna ligger kvar och kondenserar och blir "fast" inne i bilen. Men tycker ni 2013 års facelift verkligen är snygg? De ser inte ut som en Ceed längre varken utanpå eller innuti. Den känns helt intetsägande på nått sätt, typ som en Opel... :?
Forumgrundare

16
Hej! Kanske dom har byggt den nya modellen lite för bra(tät) för på den gamle hade jag aldrig imma hur mycket det än regnade eller kallt det var.ISG där sa du något som jag inte har tänkt på,Hoppas man kan stänga av som tidigare :cry: .Vet inte hur opeln ser ut men kan nog stämma men helt klart märker man att kvaliten känns som dom har klivit upp ett snäpp.Hoppas man har samma tur med den nya med tanke på 0=fel på den gamle sedan vet jag inte hur ni tänker göra med servisen eftersom det är 2-års intervaller på den nya.Vet inte om jag är jättepigg på att inte byta olja/filter på 2 år :?
Tidigare Kia bilar:

17
Min ISG knapp är alltså borta helt och hållet. Finns det ens 2013 modeller med ISG? Och varför försvann den?
måle 10 skrev:Hej! Kanske dom har byggt den nya modellen lite för bra(tät) för på den gamle hade jag aldrig imma hur mycket det än regnade eller kallt det var.ISG där sa du något som jag inte har tänkt på,Hoppas man kan stänga av som tidigare :cry: .Vet inte hur opeln ser ut men kan nog stämma men helt klart märker man att kvaliten känns som dom har klivit upp ett snäpp.Hoppas man har samma tur med den nya med tanke på 0=fel på den gamle sedan vet jag inte hur ni tänker göra med servisen eftersom det är 2-års intervaller på den nya.Vet inte om jag är jättepigg på att inte byta olja/filter på 2 år :?
Forumgrundare

18
Jag upplever oxå ljudet som sämre än 11:an jag hade.
ISG sa säljaren fanns, men hittar inte heller någon knapp..?!

Imma har jag ej haft problem med.

Sen tycker jag som dig Peter, att man kunde stänga av autolåset själv var klockrent!

Sen då till nya designen, jag älskar den!
Tycker att den äldre ser väldigt gammal ut i formspråket nu, inte för att det gör den ful.

Jag är nöjd!

19
Men de känns ju som att sötbrödsdagarna är slut vad gäller priset på bilen. När den lanserades låg den väl på 179.000kr men nu begär man visst 213.000kr för en Ceed MY 2013. Först prisade man in sig och nu tar man "rätt" priser. Då hade jag helt klart köpt en annan bil istället i samma nivå som en premiumbil med ett år eller två på nacken.

20
Hej! Kan det vara så att autostoppet inte är nödvändigt eftersom utsläppet är lägre på nya modellen eller.
Tidigare Kia bilar: