Annons

Lämnar du in din bil på service hos KIA?

Ja
Antal röster: 2 (50%)
Nej
Antal röster: 1 (25%)
Vågar inte annat
Antal röster: 1 (25%)
Antal röster: 4

Idag kommer domen mot KIA

1
Kia kräver service på märkesverkstad om kunderna ska få sju års garanti på sin bilar, annars blir det tre år.

Kunden får välja, resonerar Kia. Konkurrensbrott, hävdar Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) som stämt Kia Motors Sweden AB i Marknadsdomstolen.

I dag kommer domen i målet som berör många svenska bilköpare, framför allt privata.

Servicemarknaden för Kiabilar i Sverige är enligt SBF 280 miljoner kronor, varav Kia har 84 procent.
Annons

2
Spännande att höra vad resultatet blir
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Idag kommer domen mot KIA

3
kolla vad som kom på TT:

Från och med i dag kan Kias bilar servas även på andra verkstäder än de av Kia auktoriserade, skriver företaget i ett pressmeddelande strax efter det att domen från Marknadsdomstolen kom på tisdagen.
Företaget markerar även att den sjuåriga nybilsgarantin kommer att vara kvar.
"Vi respekterar naturligtvis domen men hoppas samtidigt att ägare till Kia-bilar fortsätter att serva sina bilar hos Kias auktoriserade verkstäder", säger Peter Himmer, vd i Kia Motors Sweden, i ett pressmeddelande.
I Sverige gäller fri etableringsrätt för bilverkstäder och sedan 2003 finns regler som slår fast att även oberoende, ej auktoriserade verkstäder kan serva alla bilmärken, utan att det ska påverka nybilsgarantin.
Kia har bland annat hävdat att utbildningsnivån i svenska verkstäder är undermålig och det skulle vara ett skäl till att hänvisa bilägarna till endast av Kia auktoriserade verkstäder sedan tre år gått av garantin.

5
Lite oväntat, men oväsentligt. Naturligtvis servar man på märkesverkstaden tills garantin gått ut - så har jag alltid gjort.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

6
Inte alls oväntat eftersom det stred mot lagarna. Däremot hoppades väl de andra bilfirmorna på att det skulle gå igenom, för då hade dom också kunnat göra som KIA... Det jag tror händer nu är att dom i framtiden kommer slopa 7 års regeln för bilar dom säljer och sänka till typ 5 år.
mibe skrev:Lite oväntat, men oväsentligt. Naturligtvis servar man på märkesverkstaden tills garantin gått ut - så har jag alltid gjort.

7
Vilka lagar strider det emot egentligen? Kia har hela tiden lämnat tre års garanti, oavsett var du servar - så länge det varit gjort enligt deras reglemente.

Det är snarare så att Kia varit klumpiga och kunde gjort det lite snyggare, som exempelvis Renault gör. Man betalar för servicen som en "extraförsäkring" varje månad och sedan, när det är dags att serva, så blir det automatiskt via Renault eftersom man redan betalt till dem. De bryter inte mot några "lagar" men de har en kort garanti (med Kias mått) och de kräver faktiskt att man skall serva bilen i "Renaultnätverket". Ingen större skillnad enligt mig...

Tror du, på allvar, att du kan köpa en Rolls Royce och sedan serva den hos Nisses Bilmek och förvänta dig att garantin blir kvar? Eller bryter RR mot lagen om de inte godkänner ditt val av verkstad?

8
Mibe, nu är det prövat i domstol och visar att Kia bröt lagen om konkurrensbrott. Så det är bara att inse fakta, men självklart står det dig fritt (ännu mer nu faktiskt) att serva din bil vart du vill :)
Och det där tjafset om 3 år i stället för 7 år är inget som Kia annonserar med heller, överallt där Kia säljs och annonseras står det bara om 7 år.

9
Som sagt, hade de skött det på ett snyggare sätt hade det aldrig kommit upp i domstolen.

Inget svar på frågan om Rolls Royce?

10
Hur många Rolls Royce verkstader kan du hitta i Sverige? Som är speciliserade på Rolls Royce?
Om du känner att det är säkrare att lämna in på KIA så kan du väl göra det, men jag tror inte att dom på tex MEKONOMEN som erbjuder originaldelar samt service men mycket billigare gör ett sämre jobb.

Det är inget rymdskepp det handlar om här utan en bil... Men jag skulle inte lämna in bilen på någon privat liten firma såklart. Det är skillnad på tex som jag skrev Mekonomen och "Nisses bilverkstad"... Men nu har domen kommit
så att ALLA KÖPARE ska få välja fritt, så vill dom fortsätta lämna in på KIA så kan dom göra det men dom kan göra det
utan att känna rädsla för att nybilsgarantin ska försvinna..... Ingen tvingar dej att gå till "Nisse"

Det där var bara ett sätt för KIA att försöka kringgå lagen och det är klart att folk går till dom för att behålla 7-års garantin.
mibe skrev:Som sagt, hade de skött det på ett snyggare sätt hade det aldrig kommit upp i domstolen.

Inget svar på frågan om Rolls Royce?