Annons

Räckvidden när bilen är nytankad?

1
Vet någon om hur färddatorn räknar ut räckvidden när man tankat bränsle i sin Ceed? Jag kan inte få det att stämma, nämligen. Min färddator visar alldeles för liten räckvidd tycker jag. Igår tankade jag fullt, med viss möda, fick i ca 51 liter. När jag åkte iväg visade färddatorn att jag kunde köra 74 mil... Det skulle innebära en förbrukning på ca 0,69 l/mil ??? Men bilen drar bara ca 0,56 l/mil enligt samma färddator. Är det något som jag har missat, eller vad brukar era färddatorer visa för räckvidd efter fulltankning?
Annons

Re: Räckvidden när bilen är nytankad?

2
Man kan försöka sätta sig in i programmerarens dilemma. Det enda man vet är att tanken är full. Vilken förbrukning skall man räkna med?
Den som finns lagrad sedan föraren senast nollställde genomsnittsförbrukningen?
Den som blivit den senaste minuterna eller kilometerna sedan tankningen?
Brukar du nolla snittmätaren när du tankar?
Hur många minuter eller kilometer skall räknas in?

Det finns olika meningar om detta ser man när man kör olika bilar, en del räknar snabbt om och en del har längre tidskonstant inlagd. Kia har ganska kort tid, kolla när det börjar bli tomt i tanken hur långt datorn menar att man kan köra. Efter en uppförsbacke tycker den kanske 50 km men efter en nedförsbacke kan den snabbt räkna upp till 70 km kvar.
Det är inte självklart vad som skall visas, man får helt enkelt läar sig hur den aktuella datorn räknar och anpassa sig till detta.

Vi får kolla om det gör skillnad om man nollar snittförbrukningen efter tankning eller inte. Fast bilen drar så lite soppa att det sker inte tankningar så ofta, dessutom försöker jag undvika att köra den då det börjar bli tomt, det får hustrun göra och hon törs inte köra lika tomt :mrgreen:

Re: Räckvidden när bilen är nytankad?

4
Hej

Har nu kört vår Kia Ceed 600 mil.
Förbrukningen ligger på 0.55l/mil, både förddatorn och manuelt uträknat ligger ganska lika.
Kör 95 - 100 mil på en tank.
Det ser ut som de sista 10 - 12 liter man får mjölka i tanken efter autostopp inte datorn räknar med.
Får alltid upp 73 mil att köra.
Allt nollat efter varje tank,
Det händer inget med ner räkning fören efter ca 25 mil.
Min bror kör en likadan, samma gäller där 73 mil max sträcka.
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"