Annons

Re: Kia optima till Sverige

51
AndreasK skrev:
PontusH skrev:Var idag inne på min kia återförsäljare och provkörde optiman, 1.7:a diesel automat. Kanon fin bil med bra utrymmen trevlig att köra med. =)
Säger det samma, riktigt trevlig bil, relativt pigg för att vara en så "stor" bil.
En positiv sak till är att den va fin att kolla på, dock tråkiga orginal fälgar
Jag tyckte dom var snygga på den jag körde, satt 18 Tum på den. Och dom tusan så mycket snyggare än va som sitter på min soul :)
Back in a Kia Rio 1,25 Launch Edition
Volvo V70 2,4L 170hk Classic
New. Bmw 116d M-sport
Old. KIA Soul 1,6 CRDI EX Komfort
Annons

Re: Kia optima till Sverige

52
Nu har vi haft en vit Optima Executive i ganska precis en vecka och jag kan väl säga att det är den bästa bil jag ägt och den som folk har vänt sig mest efter på gatan :) Det känns nästan som att man kommer glidande i en Ferrari, så mycket kollar folk! Kul, men det lär väl avta när fler bilar hittar ut på gatorna.

Har naturligtvis provkört i40 och den kändes slö, anonym, plastig och högljudd i jämförelse. Optima känns nästan som en sportigare Audi i sättningen - ligger som ett strykjärn i kurvorna. Motorn är piggare än vad man kan tro och med all utrustning som ingår så känns den väldigt speciell att glida runt i. Stereon är dessutom ruskigt bra med sina 11 högtalare, varav en subwoofer. Att den kan fickparkera själv är smidigare än vad man anar men att man kan ge kommandon med rösten, för de flesta funktionerna i mediapaketet, känns lite som en gimmick.

Hoppas nu bilen håller så jag slipper ångra valet om några år :?
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Kia optima till Sverige

53
mibe skrev:Nu har vi haft en vit Optima Executive i ganska precis en vecka och jag kan väl säga att det är den bästa bil jag ägt och den som folk har vänt sig mest efter på gatan :) Det känns nästan som att man kommer glidande i en Ferrari, så mycket kollar folk! Kul, men det lär väl avta när fler bilar hittar ut på gatorna.

Har naturligtvis provkört i40 och den kändes slö, anonym, plastig och högljudd i jämförelse. Optima känns nästan som en sportigare Audi i sättningen - ligger som ett strykjärn i kurvorna. Motorn är piggare än vad man kan tro och med all utrustning som ingår så känns den väldigt speciell att glida runt i. Stereon är dessutom ruskigt bra med sina 11 högtalare, varav en subwoofer. Att den kan fickparkera själv är smidigare än vad man anar men att man kan ge kommandon med rösten, för de flesta funktionerna i mediapaketet, känns lite som en gimmick.

Hoppas nu bilen håller så jag slipper ångra valet om några år :?
Lycka till med bilen. :)
Ang det jag markerat. Det är du och 599 till som då har alla Optima som tas in i Sverige första året. Så vanlig lär den inte bli ännu iaf...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Kia optima till Sverige

54
På ett sätt är det ju kul att ha en ovanlig bil, men man får väl hoppas att andrahandsvärdet inte blir lidande för det. Ceed hjälper väl till att höja statusen på märket för tillfället.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Kia optima till Sverige

55
mibe skrev:På ett sätt är det ju kul att ha en ovanlig bil, men man får väl hoppas att andrahandsvärdet inte blir lidande för det. Ceed hjälper väl till att höja statusen på märket för tillfället.
Grattis till bilköpet =) jag gick i samma tankar att med köpa optiman men ville inte byta riktigt än och då är det väl kört för bilarna är väl nästan slut vid det här laget. Men det är en tuff bil, riktigt snygg!

Men grattis igen hoppas vi får se bilen nästa vecka då det är vår årliga träff om du kommer dit? =)
Back in a Kia Rio 1,25 Launch Edition
Volvo V70 2,4L 170hk Classic
New. Bmw 116d M-sport
Old. KIA Soul 1,6 CRDI EX Komfort

Re: Kia optima till Sverige

56
mibe skrev:På ett sätt är det ju kul att ha en ovanlig bil, men man får väl hoppas att andrahandsvärdet inte blir lidande för det. Ceed hjälper väl till att höja statusen på märket för tillfället.
Vi bytte till nytt våren -11, hade man vetat om Optiman då så kanske man hade väntat....
Kul med ovanligt. Kia Ceed är ju minst var 6-7 bil man möter, typ.

Dyraste Ceed ligger ju på 274 000 kr. så det skiljer inte så mycket i pris.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Kia optima till Sverige

57
Vi funderade faktiskt länge på en Sportage, här i Västerås är den extremt vanlig - lika vanlig som Ceed skulle jag tro. Förhoppningsvis går priserna på reservdelar ner, nu när Kia blivit vad Toyota var på 80-talet :)

Kia har verkligen lyckats med designen på både Sportage och Optima. Speciellt Optima lurar ju ögat rätt mycket, då den ser mindre ut än vad den är. Ställde den bredvid en S80 igår och ... ja, inte såg Volvon stor ut direkt.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive
Skriv svar

Återgå till "Optima"