Annons

Re: Bättre ljus

11
Ja, det är ju egentligen det allra bästa så slipper man reta upp både lagens långa arm och sina medtrafikanter.

Såg förresten att man kunde köpa satser med automatisk kastlängdsreglering för eftermontering hos en av de stora webhandlarna som pysslar med xenon. Tusenlappen tror jag priset låg på och det ska tydligen vara ett lagligt alternativ...
Annons

Bättre ljus

12
paramedic77 skrev:Ja, det är ju egentligen det allra bästa så slipper man reta upp både lagens långa arm och sina medtrafikanter.

Såg förresten att man kunde köpa satser med automatisk kastlängdsreglering för eftermontering hos en av de stora webhandlarna som pysslar med xenon. Tusenlappen tror jag priset låg på och det ska tydligen vara ett lagligt alternativ...
Sedan saknas ju rengöring av strålkastarna, så helt lagligt blir det ju inte på en cee'd. Men bra mycket bättre än Rally-Kalles hemsnickeri.

Re: Bättre ljus

13
När jag ändå skulle byta de trasiga halvljuslamporna på min Ceéd -09, tänkte jag att jag ändå gör något åt det minst sagt urusla ljusflödet. Speciellt halvljuset är under all kritik. Att eftermontera xenon tror jag inte riktigt på, så jag inhandlade Philips +60 istället. En klar förbättring av ljusstyrkan både på halv- och helljus, men ljusbilden på halvljuset var inte ok.

Jag tittade in till KIA-verkstaden och berättade om problemet. De erbjöd sig att omgående göra en ljusinställning. Naturligtvis kostnadsfritt. Jag bad mekanikern att ställa halvljuset så högt som möjligt utan att för den skull blända medtrafikanterna. Bytet av lamporna och inställningen av ljuset gav en väldigt stor skillnad mot tidigare, men fortfarande tycker jag att just halvljuset är beklämmande dåligt på bilen. Detta gäller som sagt på -09:an.

Som kuriosa kan jag berätta att vi på jobbet valt att sätta i ett par Philips +100 på en av våra bilar istället för det dyrare alternativet med extraljus och de som kört den bilen är mycket nöjda med ljusflödet numera. Detta är en Fiat Fiorino som original har ett bra lyse, men med de starkare glödlamporna blev det klart bättre.

paramedic77 skrev 13 jan 2012 "Att sätta in en starkare halogenlampa kommer leda till att reflektorn bränns pga den för höga värmen från lampan". Detta stämmer inte enligt de mekaniker jag varit i kontakt med. Eftersom de använder en annan gas i lampan, har de lyckats förbättra ljusstyrkan med 100%. Effekten är fortfarande 55 W och jag kan inte känna att lyktglaset är varmare än förut.

http://www.hova.com/philips-h7-xtreme-v ... -5885.aspx
KIA Ceéd CRDi SW Komfort 115 hk Piston Grey Metallic 2009

Bättre ljus

15
Lars N skrev:När jag ändå skulle byta de trasiga halvljuslamporna på min Ceéd -09, tänkte jag att jag ändå gör något åt det minst sagt urusla ljusflödet. Speciellt halvljuset är under all kritik. Att eftermontera xenon tror jag inte riktigt på, så jag inhandlade Philips +60 istället. En klar förbättring av ljusstyrkan både på halv- och helljus, men ljusbilden på halvljuset var inte ok.

Jag tittade in till KIA-verkstaden och berättade om problemet. De erbjöd sig att omgående göra en ljusinställning. Naturligtvis kostnadsfritt. Jag bad mekanikern att ställa halvljuset så högt som möjligt utan att för den skull blända medtrafikanterna. Bytet av lamporna och inställningen av ljuset gav en väldigt stor skillnad mot tidigare, men fortfarande tycker jag att just halvljuset är beklämmande dåligt på bilen. Detta gäller som sagt på -09:an.

Som kuriosa kan jag berätta att vi på jobbet valt att sätta i ett par Philips +100 på en av våra bilar istället för det dyrare alternativet med extraljus och de som kört den bilen är mycket nöjda med ljusflödet numera. Detta är en Fiat Fiorino som original har ett bra lyse, men med de starkare glödlamporna blev det klart bättre.

paramedic77 skrev 13 jan 2012 "Att sätta in en starkare halogenlampa kommer leda till att reflektorn bränns pga den för höga värmen från lampan". Detta stämmer inte enligt de mekaniker jag varit i kontakt med. Eftersom de använder en annan gas i lampan, har de lyckats förbättra ljusstyrkan med 100%. Effekten är fortfarande 55 W och jag kan inte känna att lyktglaset är varmare än förut.

http://www.hova.com/philips-h7-xtreme-v ... -5885.aspx
Det är inte en annan gas, det är fortfarande halogen gas. Det är inte heller 100% mer ljusflöde utan 0% mer ljusflöde mätt i lumen. De enda de gjort är att de satt på en reflektor längst ut på spetsen vilket resulterar i mindre spillljus och mer koncentrerat ljus i färdriktningen. De bytte åt mig på KIA också men det blev som sagt två gula prickar på vägen istället för ett svagt gult diffust sken. Löjligt klena :-P

En bra halogenlampa lämnar uppåt 27lumen per watt med 500-1000h livslängd.

En blåfärgad halogenlampa lämnar ca 20lumen per watt med 250h livslängd(Rekommenderas EJ).

En bra xenonlampa(HID) lämnar normalt 70-80lumen per watt med ca 5000h livslängd.

En bra lysdiod från de kända tillverkarna lämnar 80-200lumen per watt med 30-50000h livslängd.

För att få konvertera halvljuset lagligt behöver byta hela lyktorna till en projektor lins med spegel bakom för att inte blända. Du behöver även automatisk höjdreglering samt högtryckspolning på glasen.
Bild
Kostade mig ca 18000kr om jag inte minns fel till min BMW...
En xenonsats finns dock från 500kr och uppåt :-P

Med vänlig hälsning,
Henke
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"