Kallstarter är rena döden för motor, batteri och startmotor.
Efter att ha läst igenom hela tråden verkar det som folk inte hört talas om motorvärmare.
På dieselmercan som blev svårare och svårare att starta mätte jag glödstiften, kablaget och relät byttes. Ingen skillnad.
Det tog halva vintern att hitta felet, som visade sig vara otäta bränsleanslutningar, där luft sakta sipprade in.
Hur länge bilen stått blev proportionellt mot mängden luft som sipprat in och därmed hur länge man fick gnugga startmotorn.
Annons
Re: Vinter och kia ceed är ingen bra kombination.
52Men det finns ju olika sorts motorvärmare. Jag läste ett test i Vi Bilägare som uppmärksammade att kontaktvärmare (som tydligen är vanligare och vanligare och enligt min verkstad är det enda som erbjuds till bensin Ceed) är mer än värdelösa, snarast skadliga.Gammsmurfen skrev:Kallstarter är rena döden för motor, batteri och startmotor.
Efter att ha läst igenom hela tråden verkar det som folk inte hört talas om motorvärmare.
På dieselmercan som blev svårare och svårare att starta mätte jag glödstiften, kablaget och relät byttes. Ingen skillnad.
Det tog halva vintern att hitta felet, som visade sig vara otäta bränsleanslutningar, där luft sakta sipprade in.
Hur länge bilen stått blev proportionellt mot mängden luft som sipprat in och därmed hur länge man fick gnugga startmotorn.
Enligt testet värmer den upp delar av blocket medan andra delar är iskalla.
Slangvärmare som värmer upp kylvattnet som sedan cirkulerar och gör motorn jämnvarm är tydligen att föredra. Men även de verkar ju ha en mycket måttlig effekt just pga effekten som kan laddas in från ett vanligt eluttag är för svag.
Därför har jag i alla fall bestämt mig för att strunta i motorvärmare, men däremot installare ett grenuttag till kupén så man slipper isen på rutorna.
Men motorn får klara sig själv. Vet inte vilken typ av värmare som finns till diesel.
53Problemet är att de flesta anser att den värmare som verkstaden monterar är skräp och skiter då helt motorvärmare istället.
Då får man ju som det så fint heter skylla sig själv. För skillnad gör det oavsett vilken värmare man sätter i.
Då får man ju som det så fint heter skylla sig själv. För skillnad gör det oavsett vilken värmare man sätter i.
//Mattias
2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit
54Jag kan ju ha helt fel, men varför skall man lite mer på dig än på Vi Bilägare?Lindgren_021 skrev:Problemet är att de flesta anser att den värmare som verkstaden monterar är skräp och skiter då helt motorvärmare istället.
Även Nacka Biltrim som jag pratade med sa ungefär samma sak. Kontaktvärmare=skit, Slangvärmare=ok men inte mycket mer. Tyvärr fanns inte det till Kian.
55Min har gått 3600 mil, men jag har haft startproblem varenda vinter när det varit under -15 ute.Robin S skrev:Hur långt har era bilar gått när stiften byttes? Fick ti för kontroll av mina stift på måndag..
Får hoppas det är där felet sitter, för tyvärr måste man kunna ta sej till jobbet även när det är kallt ute...
Iallafall.... lämnade in bilen på service och gick sedan in på den närliggande Kia återförsäljaren och fick så pass bra i inbyte av min bil att jag köpte en ny Ceed SW 1,6 Premium edition
Hämtar den om några timmar
Men egentligen märkte jag ingen skillnad på de två bilarna, den nya har lite fulare PC-look i kupéen. haha
Kia Ceed SW EX 1,6 crdi 2009
utbytt mot en
Kia Ceed SW EX Premium 1,6 crdi 2012 (världens dyraste biltvätt
utbytt mot en
Kia Ceed SW EX Premium 1,6 crdi 2012 (världens dyraste biltvätt
56mattiasbredberg skrev:Jag kan ju ha helt fel, men varför skall man lite mer på dig än på Vi Bilägare?Lindgren_021 skrev:Problemet är att de flesta anser att den värmare som verkstaden monterar är skräp och skiter då helt motorvärmare istället.
Även Nacka Biltrim som jag pratade med sa ungefär samma sak. Kontaktvärmare=skit, Slangvärmare=ok men inte mycket mer. Tyvärr fanns inte det till Kian.
För att jag har en kontaktvärmare.
Och visst är det skillnad på att köra den och inte.
//Mattias
57Ok, jag förstår. Jag har också haft det ett antal gånger men jag märker absolut ingenting. Inte heller när jag körde diesel faktiskt.Lindgren_021 skrev:mattiasbredberg skrev:Jag kan ju ha helt fel, men varför skall man lite mer på dig än på Vi Bilägare?Lindgren_021 skrev:Problemet är att de flesta anser att den värmare som verkstaden monterar är skräp och skiter då helt motorvärmare istället.
För att jag har en kontaktvärmare.
Och visst är det skillnad på att köra den och inte.
58Det är väl kinkigare med Diesel antar jag. Har själv aldrig kört diesel
//Mattias
59mattiasbredberg skrev:Jag kan ju ha helt fel, men varför skall man lite mer på dig än på Vi Bilägare?Lindgren_021 skrev:Problemet är att de flesta anser att den värmare som verkstaden monterar är skräp och skiter då helt motorvärmare istället.
Jag har en kia ceed 1,6 crdi och jag har då slangvärmare i den. Tycker det fungerar utmärkt för mig iaf.
60Jag hittade en annan tråd som refererar till testet jag pratade om. Inte själva testet dock.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 80&start=0
Efter 3 !!! timmar hade kontaktvärmaren lyckats få upp tempen på oljan till -6,7 grader från -20. Topplocket hade visst nått strax över nollan. Slangvärmare avsevärt bättre. Men vem kör motorvärmaren i 3 timmar när man ändå inte får upp tempen mer? Vad hade den fått upp tempen till på en timme tro?
Nu erbjuds ju som sagt inte slangvärmare till bensin Ceed.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 80&start=0
Efter 3 !!! timmar hade kontaktvärmaren lyckats få upp tempen på oljan till -6,7 grader från -20. Topplocket hade visst nått strax över nollan. Slangvärmare avsevärt bättre. Men vem kör motorvärmaren i 3 timmar när man ändå inte får upp tempen mer? Vad hade den fått upp tempen till på en timme tro?
Nu erbjuds ju som sagt inte slangvärmare till bensin Ceed.