Sida 1 av 2

Sorento 2004, momentstag fästen bakaxel

Postat: 03 dec 2018, 19:29
av kebabpizza
Hej! Mitt första inlägg här!
Var nyligen och besiktade (en nära bekants bil), tyvärr visade det sig att rosten hade gått illa åt fästena nämnda i rubriken, speciellt det vänstra för det var helt av.
Så jag fick även äran att ordna detta på något vis, tänker dock absolut inte göra det personligen då det ser ut som ett ganska omfattande verkstadsjobb. Tydligen ett ökänt fenomen i varje fall utomlands, om man googlar dyker det upp en hel del träffar på utländska forum, lyckades även läsa mig till att någon form av servicebulletin finns på detta.
Så är det någon mer som har erfarenhet av detta och kan dela med sig av lite information? T.ex. hur omfattande arbetsinsatsen är / kostnad för åtgärd etc.
Men med tanke på hur mycket rost det finns här under så skulle jag bli förvånad om det är lönt att åtgärda, ägaren är dock mycket fäst vid sin Kia så det kan sitta hårt inne att pensionera den, det är förövrigt en V6 automat.

Re: Sorento 2004, momentstag fästen bakaxel

Postat: 03 dec 2018, 20:02
av SorentoUM
Finns en TSB på detta.
Nya torn svetsas på och bakaxeln rostskyddas.
Hör med närmsta Kia-verkstad, då detta åtgärdades kostnadsfritt för något år sedan.

Re: Sorento 2004, momentstag fästen bakaxel

Postat: 03 dec 2018, 20:38
av kebabpizza
Tackar, låter som att någon KIA ÅF kommer att få ett samtal imorgon :)

Re: Sorento 2004, momentstag fästen bakaxel

Postat: 06 dec 2018, 17:48
av kebabpizza
Som sagt, kontaktade en ÅF häromdagen och trodde knappt mina öron, detta åtgärdas fortfarande på garanti :)

Re: Sorento 2004, momentstag fästen bakaxel

Postat: 06 dec 2018, 19:17
av SorentoUM
Kanon [emoji106]

Re: Sorento 2004, momentstag fästen bakaxel

Postat: 13 jan 2019, 13:11
av kebabpizza
Lite återkoppling, verkstaden tog sig an bilen nästan omgående, så nu är den besiktad i alla fall.
Den har dock inte rullat så mycket sedan dess då ett bromsok fram kärvade och har bytts ut och just nu står den på verkstad igen då vevaxelbulten gick av igen samt för byte av en drivaxeldamask.

Re: Sorento 2004, momentstag fästen bakaxel

Postat: 24 jan 2019, 17:23
av kebabpizza
Tyvärr var gängorna helt slut i vevaxeln så det verkar vara slutrullat ändå för den här bilen.

Re: Sorento 2004, momentstag fästen bakaxel

Postat: 25 jan 2019, 05:49
av SorentoUM
Det ska det inte behöva vara.
Allt går att fixa...

Re: Sorento 2004, momentstag fästen bakaxel

Postat: 27 jan 2019, 09:52
av kebabpizza
Jodå allt går att fixa :) frågan är bara hur mycket man är villig att spendera?
Glömde skriva att det blev bärgning till närmaste verkstad, en oberoende, och jag får lita på vad dom anser är det rätta (har haft inne bilar tidigare hos dom och de har alltid varit schyssta).
De har kommit fram till att remskivan och vevens anliggningsytor inte matchar till 100% längre vilket har gjort att bulten helt enkelt har vickat av, så enda lösningen är en bättre beg. motor eller ny vevaxel, tyvärr är arbetsinsatsen alldeles för stor i förhållande till bilens värde. Helicoil nämndes som en nödlösning men det kommer ju att sluta på samma sätt om ett tag igen.
Men visst, finns det någon smidig annan lösning så får någon gärna hojta till så kan jag starta en ny tråd :)
Dock skaffade sig ägaren en ny beg bil häromdagen så lusten att repa den gamla är minimal just nu skulle jag tro.

Re: Sorento 2004, momentstag fästen bakaxel

Postat: 27 jan 2019, 15:57
av Torgskräck
Är det remskivan fram på motorn bulten går av till? isf är det väl bara att svarva ur skivan, tillverka en distans som passar med pressning i skivan och har rätt mått mot vevaxeln, stifta samt loctita fast distansen i skivan och sen dra helicoil i vevaxeln och sen skruva ihop.

har du bild på sakerna?