Annons

Sorento 2004, momentstag fästen bakaxel

1
Hej! Mitt första inlägg här!
Var nyligen och besiktade (en nära bekants bil), tyvärr visade det sig att rosten hade gått illa åt fästena nämnda i rubriken, speciellt det vänstra för det var helt av.
Så jag fick även äran att ordna detta på något vis, tänker dock absolut inte göra det personligen då det ser ut som ett ganska omfattande verkstadsjobb. Tydligen ett ökänt fenomen i varje fall utomlands, om man googlar dyker det upp en hel del träffar på utländska forum, lyckades även läsa mig till att någon form av servicebulletin finns på detta.
Så är det någon mer som har erfarenhet av detta och kan dela med sig av lite information? T.ex. hur omfattande arbetsinsatsen är / kostnad för åtgärd etc.
Men med tanke på hur mycket rost det finns här under så skulle jag bli förvånad om det är lönt att åtgärda, ägaren är dock mycket fäst vid sin Kia så det kan sitta hårt inne att pensionera den, det är förövrigt en V6 automat.
Annons

Re: Sorento 2004, momentstag fästen bakaxel

9
Jodå allt går att fixa :) frågan är bara hur mycket man är villig att spendera?
Glömde skriva att det blev bärgning till närmaste verkstad, en oberoende, och jag får lita på vad dom anser är det rätta (har haft inne bilar tidigare hos dom och de har alltid varit schyssta).
De har kommit fram till att remskivan och vevens anliggningsytor inte matchar till 100% längre vilket har gjort att bulten helt enkelt har vickat av, så enda lösningen är en bättre beg. motor eller ny vevaxel, tyvärr är arbetsinsatsen alldeles för stor i förhållande till bilens värde. Helicoil nämndes som en nödlösning men det kommer ju att sluta på samma sätt om ett tag igen.
Men visst, finns det någon smidig annan lösning så får någon gärna hojta till så kan jag starta en ny tråd :)
Dock skaffade sig ägaren en ny beg bil häromdagen så lusten att repa den gamla är minimal just nu skulle jag tro.

Re: Sorento 2004, momentstag fästen bakaxel

10
Är det remskivan fram på motorn bulten går av till? isf är det väl bara att svarva ur skivan, tillverka en distans som passar med pressning i skivan och har rätt mått mot vevaxeln, stifta samt loctita fast distansen i skivan och sen dra helicoil i vevaxeln och sen skruva ihop.

har du bild på sakerna?
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Skriv svar

Återgå till "Problem"