Annons

Elen till dragkroken har fått spel!

1
Igår slutade positionsbelysningen på trailern funka. Funkade på väg till tippen, backade sen bak, stängde av bilen och när jag startade igen så lös inte trailern.
Har blinkers och bromsljus. Trailern funkar utmärkt med annan bil! Får inget utslag på vissa poler i dosan...

Någon som har någon idé, eller vet hur elen är dragen på dessa bilar? ( Vart får dragkroken ström ifrån!?)
Annons

Re: Elen till dragkroken har fått spel!

2
Det brukas monteras en box på vänster sida bakom panelen i bagaget. Den har en separat matning från batteriet och kopplas ihop med kablarna till bakljusen på bilen. Detta för att frånskilja släp och bil.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Elen till dragkroken har fått spel!

6
Fungerar allt lyse på bilen?

Har du varken position eller bakljus på vagnen?

Mitt tips är att börja kolla om du har ström i släpkontakten, det brukar kunna ärga sönder i dom om man är ute i slask och skit....
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Elen till dragkroken har fått spel!

7
Det är en Sorento-03.
El-dosor är bytta på både bil och trailer!
All el på bilen funkar, det är relät bak i bakljuset (till dragkroks-elen) som troligen gått nu! Först gick säkringen fram vid batteriet, då satt vi i starkare, då lös ALLT på trailern, en kort stund, sen fadade ljuset ut, och slockande, alltså ljuset inne i trailern, och bak-position.. Säkringen fram är hel!

Kopplar jag på nu har jag position fram, inget bak. Har blinkers och bromsljus!

Antar att trailern har en kabel som ligger och skaver, felsökning på g. Men var fixar jag nytt relä till bilen???
Kia Sorento 2,4 bensin -03. Min lilleplutt med utbytesmotor efter sambons feltankning...

Re: Elen till dragkroken har fått spel!

8
Har du verkligen separata relän till släpkopplingen? Har du hittat dom, är det vanliga relän typ extraljusrelän?

Vanligtvis på äldre bilar generellt så kopplades kablarna till släpvagnskontakten med strömtjuvar på befintligt bakljuskablage. Var det då så att släpvagnen hade snedbelastning eller extra innerbelysning, fläkt eller dyl, kunde säkringen gå på positionen på bilen för den överbelastade sidan...som hände för dig först.... Men, att alltihopa fadar ut låter skumt.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08
Skriv svar

Återgå till "Problem"