Annons

felkoder + annat

1
Hej

Hoppas kunna få lite hjälp med min Sorento.

Det är en sorento 2,5 crdi från 2005 , automat o fyrhjulsdrift

Det hela började för ett tag sedan då den plötsligt började svartryka när man gasa på, senvart bilen orkeslös o hade svårt för att bestämma vilken växel som skulle användas, detta märktes speciellt när jag körde med släp efter.

trodde turbon va trasig o böt då denna, men problemen kvarstår, svängde in till bilmetro här på hemorden för att kolla om det fanns några felkoder på bilen, fick då upp dessa

p0113 intake air circuit temp high input
p0102 maf ciruit low input

Nån som vet vad dessa betyder? Nån som vet vad som felar på min sorento?

En annan sak som inträffat som antagligen inte hänger ihop men helt plötsligt har det blivit så dåligt flås i fläkten o ac:n , ac:n kyler bra men även med full fart på fläkten blåser det riktigt dåligt


Hoppas det finns nån kunnig kia/sorento människa därute som har svaren ja söker =)
Annons

Re: felkoder + annat

4
Planet skrev:Jag skulle tro att det är luftmassemätaren som den ger felsignal på.
Men det borde väl verkstaden ha koll på?

Ska åka förbi verkstaden imorn igen efter jobbet o se om samma felkoder kvarstår, testade att rycka ut luftmassemätaren för att se om det vart någon skillnad ( gjorde så på min a3 ja hade innan, där kunde ja köra utan luftmassemätaren o bilen funka kalas) men utan luftmassemätaren bidde det varvstopp på 2000 rpm o den lekte bläckfisk. Har fått tips på EGR ventilen ?? kan det kanske stämma?
Skriv svar

Återgå till "Problem"