Annons

Snedslitna sommardäck Sorento-16, fel?

1
Jag bytte från sommar till vinterdäck igår och båda mina framdäck var väldigt slitna på insidan, de innersta 25%. Dessa däck hade nu ca 3mm kvar på insidan, totalt har de rullat ca 600mil. Hjulinställning gjordes i mars-17 pga. att ratten var sned. Hjulen är Sorento original. Bilen är en 2016 uttagen jan-17. Vad kan detta bero på?
//Niklas
Annons

Re: Snedslitna sommardäck Sorento-16, fel?

5
Tack, det är samma tanke som jag haft. Nej, man kör inte så aktivt med den modellen. Jag har protokollet från den tidigare hjulinställningen, värdena ser okej ut enligt de värden som det skall vara, det jag reagerade på vara att den var registrerad som en årsmodell 2009- och inte en 2015- kan de ha haft fel värden som de justerat mot?

Re: Snedslitna sommardäck Sorento-16, fel?

7
lite uppföljning, bilen har idag varit inne på en ny hjulinställning, enligt verkstaden så har de inga andra siffror i sitt verktyg än de som tillhör årsmodell 2009-, alltså XM modellen. Så de hade laddat ner värden från Kia. Ingen jätteskillnad på hur inställningen är nu gentemot tidigare, tyvärr. Inget uppenbart fel. Tyvärr har jag inte kunskap att avgöra om de justeringar de gjort gör att inte däcken slits med väldigt onormal hastighet även i fortsättningen :-(
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"