Annons
Annons

Re: TPMS stänga av ?

6
Lånar tråden! Vad gäller på en Sorento -16?
Har TPMS på originalfälgarna, men tror inte att det sitter på vinterfälgarna. Vad händer när man glider runt i bilen på hjul utan TPMS? Felmeddelanden? Lysande lampa? Ingenting? Tacksam för svar då jag inte haft möjlighet att testa
Kia Sorento Business + 2016

Re: TPMS stänga av ?

10
Spinner vidare på det här med TPMS. Höjer ett varningens finger för dumma frågor då detta är min första Kia och första bil med TPMS...

Fråga 1
Var köper man sensorer utan att bli rånad? Ser att det finns några olika sorter på ex aliexpress till KIA & Hyndai för ca 150:-/st inkl frakt. Andra säljer sk. "färdigprogramerade" och "passande" för ca 4st/2000:- Oavsett vilket, vad ska jag leta efter som passar en sorento -16 och vilken typ av "programmering" skulle behöva vara aktuell? Eller ska det bara vara rätt frekvens och nåt nummer som ska stämma?

Fråga 2
Passar alla sensorer i alla fälgar? Jag har nämligen tre uppsättningar varav två är KIA original (17" & 19"), samt en omgång från "Ocean Wheels" Det är bara en av uppsättningarna som har TPMS (Sorento orig. 19") Kan man skaffa vilka sensorer som helst som är kompatibla med bilen, eller måste sensorn även stämma med fälgen på något vis? Ventilhål? Urfräsning på insida? Osv? Skulle man helt enkelt kunna flytta sensorerna från Orig 19" till "Ocean" fälgarna?

Ser fram emot uttömmande och enkelt förklarade svar i ämnet :)
Kia Sorento Business + 2016
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"