Annons
Annons

Re: service

2
Hejsan att man är tvungen att lämna in bilen på Kia verkstad senast 1500 mila service, kör man mer typ 1501 mil en mil mer så förlorar man garantin. Då får man planera resan, åker jag till Tyskland och har 300 mil kvar och råkar ha kört 301 mil så har garantin förvärkats, kan det verkligen vara så? Jag kan ju lämna in bilen vid 1200 mil men då blir ju serviceintervallet fel. Serviceintervallet för Kia Niro är 1500 mil.
Mvh Kia Niro ägare.

Re: service

3
Fel serviceintervall?

Jag ska in med min ceed på 2:a service, alltså 6000mila service, men bilen hara bara rullat 4500mil, men det är dags pga tidsgränsen 2 år.
Verkstaden ställer ju in en ny period i bilen, 2 år /3000mil, så endera ska den servas igen senast 17/4-2021 eller vid miltal 7500mil vilket som kommer först.

Kolla i serviceboken, står där verkligen absolut miltal eller finns marginal?

Det som står där gäller och är ett bindande avtal du skrivit på med tillverkaren, det gäller så länge du följer reglerna däri.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: service

4
Fanns en tolerans i böckerna förr. Men någonstans runt 2017 ändrades det i böckerna till nolltolerans.
Det som står i servicehäftet och du skrivit under gäller (har du inte skrivit under servicehäftet har du ingen garanti)

Re: service

5
När jag pratade med servicekillarna på Bilkompaniet i Luleå så sa dem att det är inga problem att serva tidigare än rekommenderat, men överskrider man intervallen så blir det problem. Har du 3000 mil serviceintervall eller 24 mån, eller vilket som inträffar först, så kan du serva bilen vid 2000 mil utan problem, nästa service skall utföras senast efter 3000 mil eller 24 månader ändå, och påverkar inte garantin.
Det är fullkomligt orimligt att de ställer sig på tvären om man servar oftare och tätare än rekommenderat.

Re: service

8
HellboyElvis skrev:Man kan inte lita fullt ut på säljare, men det finns en toleransnivå som verkstaden kan ansöka om till Kia, för att få återinförd garanti på bilen då servicen överskridits.
Jo säljare är säljare. Men detta va något han berätta om vid leveransen av bilen. Han gick igenom vad som gällde o inte. En sak om säljare försöker dra lite rövare när dom försöker sälja bil. Men detta va ju inte faller nu. Nån tolerans måste finnas.

Re: service

9
HellboyElvis skrev:Fanns en tolerans i böckerna förr. Men någonstans runt 2017 ändrades det i böckerna till nolltolerans.
Det som står i servicehäftet och du skrivit under gäller (har du inte skrivit under servicehäftet har du ingen garanti)
DieselTok skrev:När jag pratade med servicekillarna på Bilkompaniet i Luleå så sa dem att det är inga problem att serva tidigare än rekommenderat, men överskrider man intervallen så blir det problem
Är detta verkligen på riktigt? Att man inte får köra över en enda mil? Vem i hela friden kan pricka in det utan att isf serva onödigt tidigt? Det låter ju nästan som nåt fulspel för att slippa erhålla garanti. Det finns väl inga jordens möjligheter att en motor som påstås kunna köras 3000 mil på ett oljebyte sommar som vinter, inte skulle klara 3200 mil utan att ta skada?
I min bok (Sorento 2016) står det iaf att det är 200 mil marginal och det hoppas jag ju verkligen att det gäller, eller kan villkoren ändras i efterhand oxå?
Kia Sorento Business + 2016

Re: service

10
Nä, det är villkoren i servicehäftet som du undertecknat som gäller.
Alltså har du i ditt fall en tolerans på 200 mil eller 2 månader över föregående servicetillfälle.
Och det är "bara" drivlinegarantin som påverkas av detta. Övrig garanti som inte är servicerelaterad gäller fortfarande (ex. hjullager, gasdämpare, styrstag mm.)
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"