Annons

Sorento..

1
Hej börjar bli lite sugen på en Sorento.Är ni nöjda med era bilar eller?Är idag inne på min 3-kia och är helnöjd men Sorenton börjar locka.Vad kostar servicen och bränsleförbrukningen är den okej på era bilar.Skulle vilja ha en 2014-2015 med automat och om det går att få med på köpet drag och m+kupevärmare.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.
Annons

Re: Sorento..

3
[quote="para"]Du har koll på att det kommer en helt ny Sorento till våren va? Kan kanske vara värd att vänta på?
Annars blir det nog bra rabatter när den gamla ska fasas ut.

http://teknikensvarld.se/nya-kia-sorent ... re-161274/[/quote
Hej! Jodå det har jag koll på men nu har dom höst erbjudande som verkar bra pris 355800(30000) rabatt och AWD special edition ingår och lägger man till salomonpaketet för 9900 så ingår v-hjul och sidosteg.Frågan är om priset kommer sänkas mycket mer än 30000kr när dom fasar ut 2014-modellerna.Vete tusan om man vågar provköra en Sorento för jag misstänker att man åker sjukt bra i en sådan :?
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

4
Har en 2013 uttagen för ett år sedan. Har komfort awd automat. Har funkat riktigt bra och lastar grymt (tre ungar, två barnstolar..)

Enda muppiga har varit förarbältet som fick bytas på garanti.

3k mil eller varannat år är ok serviceintervall tycker jag. Vet ej vad servicen kostar.
Kia Sorento EX Komfort (+Navi 7") 2013

Re:

5
oGre skrev:Har en 2013 uttagen för ett år sedan. Har komfort awd automat. Har funkat riktigt bra och lastar grymt (tre ungar, två barnstolar..)

Enda muppiga har varit förarbältet som fick bytas på garanti.

3k mil eller varannat år är ok serviceintervall tycker jag. Vet ej vad servicen kostar.
Hej! Tackar för svar.Hur mycket är skatten?Japp 2-år mellan service verkar nice och hoppas inte den är alltför kostsam.Var och kollade på en idag men vi var inte helt överens om priset :|
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Sorento..

6
Hej.

Jag köpte en Sorento 2,2CRDI 2010 som jag var helnöjd med MEN efter 800 mil så packade ACn ihop. Ja va fan inga problem bilen har nybilsgaranti sagt och gjort verkstaden tog in den och sen ringde dom en vecka senare och sa åt oss att den var klar. Men när kärringen precis är på väg in i verkstaden så ringer mobilen och då var det verkstaden som ringde och då sa kärringen åt han att titta upp så ser du att jag står utanför din dörr. Oj då sa han vi har nämligen fått ett problem. Då visar det sig att Generalagenten sa till dom att dom får inte sätta i en fabriksny AC i bilen utan att det finns ett reparations kit till ACn. Men när dom skulle starta bilen och slog igång ACn så tog den eld. Jag vart förbannad och gick in till min försäljare och han gick i taket och for över till verkstaden och frågade om dom hade en ny AC pump liggandes och det hade dom men till en annan kund.

Den kunden får vänta utan nu sätter ni i nya pumpen på en gång i bilen. Och så vart det. MEN man börjar då fundera på 7 årsgarantin och hur man kan använda rep kit på på en spritt ny bil. Förbannat dåligt.

Soppaförbrukningen låg på 0,5-0,6 beroende på om du har blyskor eller ej. Men den är fruktansvärt dragstark, och tar sig fram oavsett underlag. man kan åka hur långt som helst utan sittsmak i häcken eller ryggen. Det jag inte gillar som dom har bytt ut på nyare modeller är bakljusen dom på 2010 var snyggare och bättre ljus och bromsljus än dom som är på nyare modeller.

Varför köpa helt nytt ?? själv när jag får råd så ska jag leta efter rätt modell med den utrustning jag vill ha och hoppas på att jag finner den som ett återtag och kanske högst gått 500-1000 mil. garantierna finns kvar och priset är säkert 30-50,000 kr mindre.

Lycka till med ditt bilköp.
En Sorento ägare är en nöjd ägare.

Jörgen

Re: Sorento..

7
Visst ja.
Servicekostnaden brukar ligga mellan 4,500-5,500 kr men så har Sorento mer kontrollpunkter .oljor och filter (Diesel) än vad en liten Kia har.

Min skatt var 4677 kr/år betydligt billigare än Volvo dieseln.

Jörgen

Re: Sorento..

8
BOBO64 skrev:Visst ja.
Servicekostnaden brukar ligga mellan 4,500-5,500 kr men så har Sorento mer kontrollpunkter .oljor och filter (Diesel) än vad en liten Kia har.

Min skatt var 4677 kr/år betydligt billigare än Volvo dieseln.

Jörgen
Hej! Okej var en tråkig historia med AC.Jag har tittat på andra märken men är inne på min 3- kia och har inte haft något problem alls med någon av bilarna så man börjar väl bli lite för bekväm så får se hur man gör.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"