Annons

Några frågor om Sorento-2010

1
Tja!
Har nyligen köpt en Sorento 2010, (2,2l diesel med automat).
Är mycket nöjd men har några frågor:
1. När jag kör i konstant fart i ca 120km/h så ser den automatiska växellådan till att 6ans växel används. Om jag då lägger i triptronic läget så växlar lådan alltid ned till 5an. Är detta typenligt?
2. Förarstolen kan "vicka" några mm framåt och bakåt vid acceleration respektive inbromsning. Känns detta igen hos er andra Sorento ägare?
3. Tips på modell av frontbåge + extraljus mottages tacksamt.
4. Var kan man få tag på hasplåtar?

Tacksam för svar:)
Annons

Re: Några frågor om Sorento-2010

2
1. lådan lägger sig väl lite förberedd i "sportläge". Inte tänkt på det själv då jag inte använder dessa lägen.
2. inte upplevt att stolen ska vika, låter inte normalt heller
3. Kama produkter tycker jag har schyssta grejer, även truckparts har tycker dock inte deras Phatbar sitter så bra (80mm) det är lite stor diameter så jag tycker det ser framtungt ut med den bågen. Kama brukar ha hasplåtar till flertal så de kan ha för den som ska ut i skogen.

Hoppas det ger nåt =)

Re: Några frågor om Sorento-2010

3
Hej igen!

Jo, kan tänka mig att lådan lägger sig i ett sport läge och växlat ned ett hack när man går över till manuell växling- men jag har kört många andra bilar där det inte är så- så jag är väldigt tacksam om någon kan tänka sig att testa detta i sin Sorrento så jag får reda på om det är normalt eller ej.

Bra tips för bågar!!

Re: Några frågor om Sorento-2010

5
Samma problem med min förarstol också, förhoppningsvis så kommer de att åtgärda problemet fredag den här veckan. Skall lämna in bilen för att xenonkonvertera helljuset på grund av i det närmaste obefintligt ljus. Då lovade de att ta tag i stolen också.

Anders
KIA Sorento 2012 Svart 7-sits

Re: Några frågor om Sorento-2010

8
Så nu har jag nyheter som stolen.
Det är ett kännt problem att stolarna med elektrisk omställning inte håller måttet riktigt. Det är helt enkelt för klent konstruerat.
KIA Sverige är informerat och är medvetna om problemet...
Vad som händer därefter är ju en öppen fråga, men jag tror att alla vi som har problemet bör ta upp det med vår verkstad så att de får föra det vidare till KIA Sverige och därmed sätta lite mer press på KIA Korea som förhoppningsvis jobbar med problemet.

/Anders
KIA Sorento 2012 Svart 7-sits

Re: Några frågor om Sorento-2010

9
cole_hand skrev:Så nu har jag nyheter som stolen.
Det är ett kännt problem att stolarna med elektrisk omställning inte håller måttet riktigt. Det är helt enkelt för klent konstruerat.
KIA Sverige är informerat och är medvetna om problemet...
Vad som händer därefter är ju en öppen fråga, men jag tror att alla vi som har problemet bör ta upp det med vår verkstad så att de får föra det vidare till KIA Sverige och därmed sätta lite mer press på KIA Korea som förhoppningsvis jobbar med problemet.

/Anders
Så har även min bil "drabbats" av vickande stol problemet. Får väl också ta det med verkstaden i samband med nästa service. Ett annat problem är tanklocksluckan som det var helt omöjligt att öppna med knappen på förardörren. Ej heller lyckades jag öppna den via nödöppningen i bagaget. Fick en akuttid på verkstaden för att göra en tillfällig åtgärd med en tape i väntan på en ny lucka. Annars rullar den på och som jag har tagit upp tidigare i en annan tråd så sjunker oljenivån sakta med säkert :?

Re: Några frågor om Sorento-2010

10
Ja har samma problem med vickande stol...., var tvungen byta bort min nya Sportage mot en större bil å fick ett bra byte mot en 1år äldre Sorento med vickande stol.
Annars så har bilen fungerat kanon, förutom att färddatorn visar för liten snitt förbrukning..., varför är det så?, på mina tidgare bilar så har den nästan varit exakt lika mot verklig tankad/km men datorn visar 0,5 för lite....
Kia Sorento 2,2 Crdi som har en Hobby 650 efter ibland...
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"