Annons

Pluskabel signalhorn Kia sportage 2012 eller annan Kia

1
Hej,

Jag sätter kompressorhorn i Kian.

Det tog stopp när jag skulle dra signalkabel från min tuta till reläet.

Jag ser kabeln, men det verkar som att jag måste riva halva fronten för att komma åt kabeln till originaltutan. Grillens övre bultar är inga problem, men sen såg jag att de undre sitter väldigt illa till, så jag får inte bort grillen. Jag ser iofs att kabeln går in i grillen, men jag vill inte skarva där, om jag inte måste för kabeln verkar gå till en sensor till huvlåset också.

Vet någon annan var jag kan hitta signal? Är det den gröna kabeln som är plus? Vet någon om tutan signalerar vid kontakt med jord, eller pluskabel?

Placeringen blev rätt ok, det är inte så mycket utrymme under huven tyvärr, men jag är nöjd med monteringen. Nu sitter de dessutom skyddade för salt och slask, annars så är ju den ultimata placeringen framför kylaren.

Mitt emblem har ju blivit dåligt, jag såg att det är enkelt att byta, det sitter med klipps i grillen. Det är bara att pilla bort hela emblemet och ersätta det.


Tacksam för hjälp, jag antar att mitt problem kan avhjälpas med alla Kia kunskaper, inte bara modellspecifikt för sportage. Nja om nån har ett tips hur jag får loss de undre bultarna i grillen så mottages gärna det tipset :)

Så vilken Kia som helst borde ha samma signalkabel till tutan.

Jag har fullt med pollen under huven, så det är inte jag som är slarvig med bilen :)



Tutans säkring nr 14 under huven är på 15A. Det kanske går att sätta en strömtjuv där, via en flatstifts grensäkring. Det är ju bara en styrsignal som reläet behöver, alltså bara några milliampere.

Tilllägg: Var och kollade precis, det verkar gå att sätta en sån här på tutans säkring. https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000035590

Jag får köpa en och mäta om kretsen sluts när man tutar. Har ni andra förslag så är det välkommet :)

På så sätt blir det ju enkelt att demontera detta om man ska sälja bilen i framtiden. Alla kanske inte är intresserade av kompressorhorn :)
Annons

Re: Pluskabel signalhorn Kia sportage 2012 eller annan Kia

3
Vilket lyft för bilen.
Det blev lite sent tyvärr eftersom styrkabeln hade gömt sig. Men jag skalade av svarta kabelskyddet innan den försvann in bakom grillen och tog steöm där. Tyvärr blev det väldigt sen igår. Men installationen med säkringar etc fick jag till väldigt snyggt alla kablar la jag i svarta kabelrör. . Jag förberedde även för extraljus då säkringsboxen har 4 uttag. Jag har även permanent installerat en elektrisk kylbox för kalla drycker i bakluckan som går att ta ut på 10 sekunder. När jag provkörde kylbox boxen för att köpa drycker till Köpcentrumet, en resa på endast 15 min hade jag 21 grader i bilen och 16 i boxen. Helt ok för en termisk box. Får se hur kall den blir på längre turer. Jag installerade även en trådlös termometer till boxen, så kan man sitta i fram och hålla koll på kylan. Huvudenheten satt jag i mittenfacket där det finsn en liten upphöjning, satt den med en liten dubbelhäftande tejp. Så är man nyfiken på tempen i kylboxen öppnar man bara luckan lite snabbt. När jag byter bilbatteri köper jag ett med 4 poler. Jag har original batteri så det är väl dags snart. Man behöver inte ha 200 häst i bilen för att ha kul med den :)




Jag fick också lära mig igår att Kia använder en egen modell på mini flatsift säkring. Det är inget man köper på lokala macken, Clas ohlson, Jula eller biltema. Kia låser in kunden till och med på säkringsnivå. Inte bara garantinivå *lol* Inte för att säkringar går speciellt ofta, men ändå. Alla miljoner kunder går ju till KIa och köper säkringar, inte andra återförsäljare, så smart gjort. Men Volvo använder standardsäkringar.
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"