Annons
Annons

Re:

3
HellboyElvis skrev:Ja det går bra. Dock bör man sätta minusklämman på jord och inte direkt på batteriet.
Jag väcker denna tråd eftersom jag kan tänkas behöva ladda 12V-batteriet på min Niro under kalla vinterdagar och antar att samma rekommendation gäller för den?

Varför minus på chassie och inte på batteri? Har det att göra med värmeutveckling på ett urladdat batteri?
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Re:

4
kiagubbe skrev:
HellboyElvis skrev:Ja det går bra. Dock bör man sätta minusklämman på jord och inte direkt på batteriet.
Jag väcker denna tråd eftersom jag kan tänkas behöva ladda 12V-batteriet på min Niro under kalla vinterdagar och antar att samma rekommendation gäller för den?

Varför minus på chassie och inte på batteri? Har det att göra med värmeutveckling på ett urladdat batteri?
Då det gäller laddning ser jag ingen större vits så länge det är en modern typ Ctek laddare och man inte ansluter den till nätet förrän efter man kopplat sen till batteriet.

Då det gäller startkablar ska man ansluta till annan jordpunkt, men det handlar om att det kan bildas ett gaslager ovanpå främst urladdade batterier som kan antändas vid gnistbildning.

Iaf lät det så i min ungdom... :)

Förresten, kör du motorvärmare så kan du ju montera en laddare som laddar när den är inkopplad. Både Defa och Calix har om man inte gör en egen Ctek lösning.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Ladda batteriet

5
Förr hade det med gnistbildning vs startkablar att göra, men idag har det med laddare vs batterisensor att göra.
Laddar man direkt på batteriet hänger inte sensorn med och det kan bli fel med t.ex. ISG-systemet.
Laddar man på jordpunkt flyter strömmen igenom sensorn och känner av statusen på batteriet. Thats why...

Re: Ladda batteriet

6
HellboyElvis skrev: Laddar man på jordpunkt flyter strömmen igenom sensorn och känner av statusen på batteriet. Thats why...
Tack för rådet!
Låsöglan till bakluckan på Niro funkar perfekt som jordpunkt.

En fråga om startkablar:
Om man kopplar dom enligt handboken på plus i säkringslådan med jordpunkten vid motorn under motorhuven - hur hjälper det till att starta bilen?
Om jag förstår hybridsystemet rätt, så är det LIthiumbatteriet som startar bensinmotorn, men startkablarna påverkar väl bara 12-volts batteriet? Är det så att de hjälper det dåligt laddade 12V-batteriet med dess initiala starttest före start......?
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"