Annons

Bakvänd barnstol bak - vilka ryms?

1
I en tråd om barnvagnar får plats så gled diskussionen över på barnstolar i Cee'd. Användaren "David" och undertecknad upplever att man får bäst plats med bakvänd stol i framsätet, och om man sätter stolen i bak så blir det väldigt lite plats för passageraren fram. "Biltoken" däremot tycker sig få bra plats med en Acta Graco Cosmic där bak.

Jag skulle gärna vilja sätta en bakåtvänd stol i baksätet på den Cee'd SW som jag ska hämta ut från bilhandlaren i mars, dvs. en årsmodell 2010. Vad har ni för stolar som ni tycker passar bra? I min bil behöver det finnas plats fram för personer över 180 cm...
Cee'd 1,6 CRDI SW '10
Annons

Re: Bakvänd barnstol bak - vilka ryms?

3
PendlarPelle skrev:I en tråd om barnvagnar får plats så gled diskussionen över på barnstolar i Cee'd. Användaren "David" och undertecknad upplever att man får bäst plats med bakvänd stol i framsätet, och om man sätter stolen i bak så blir det väldigt lite plats för passageraren fram. "Biltoken" däremot tycker sig få bra plats med en Acta Graco Cosmic där bak.

Jag skulle gärna vilja sätta en bakåtvänd stol i baksätet på den Cee'd SW som jag ska hämta ut från bilhandlaren i mars, dvs. en årsmodell 2010. Vad har ni för stolar som ni tycker passar bra? I min bil behöver det finnas plats fram för personer över 180 cm...
180cm fram med bilbarnstol bak?, finns det nån bil som klarar det?.... :D .
Hur bra är tanken att personen som är 180 ska sitta där?. Kan säga att med en V70n eller Ceeden sitter en 180cm inte bra i fram, med Akta stolen i bak...Men man sitter bättre i Ceeden var nog mitt inlägg jag skrev tidigare... :D
Cee´d Crdi SW-10a

Re: Bakvänd barnstol bak - vilka ryms?

4
@ArcTic.
Tack för input om Besafe - hur långa är ni då ungefär som får plats fram?
Jag fick förresten upp den här länken som första när jag googlade stolen, och som du bör vara medveten om som Besafe-ägare...
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml

@ Biltoken
Mjo, ja - visst är det trångt. Och jag håller med om V70, vi hade en sån förut. Och Cee'den är ju faktiskt golf-klass. Jag tänkte mest att om det går, finns någon lösning så vore det bra. Det är alltså inget krav eller förväntan från min sida att det ska gå i en sån liten bil. Och går det inte får vi väl sätta stolen fram och stänga krock-kudden (och hoppas att den faktiskt är avstängd)..

Vi har aldrig tidigare haft barnstol i fram där det funnits krockkudde. Toyota monterade ur kudden i en Avensis vi hade, och i Volvon så fanns det ingen (just pga att man ska kunna sätta bakvänd stol fram). Det som gör det lite läskigt är att olika bilmärken har olika policy, toyota och volvo menar (eller har för några år sedan menat) att man måste ta bort krockkudden. Nyckelavstängning är inte säkert. Och det är som bekant den lösning som Kia har...

Därför vill jag ta reda på om det finns någon stol på marknaden som ger ett någorlunda drägligt utrymme fram på en Cee'd.
Cee'd 1,6 CRDI SW '10

Re: Bakvänd barnstol bak - vilka ryms?

5
Jag är 180 cm, kan tillägga att jag upplever att jag har lika mycket utrymme över i Kian som i min gamla Saab 9-5 när vi placerar stolen (med OK bältessystem ;) ) i baksätet.

Jag har också funderat kring Kias nyckeldeaktivering av krockkudde, finns det info gällande tillförlitligheten att ta del av?
Kia Cee´d 1.6 CRDI SW aut - 13 Matrix Brown

Re: Bakvänd barnstol bak - vilka ryms?

6
[quote="PendlarPelle"]@ArcTic.

@ Biltoken
Mjo, ja - visst är det trångt. Och jag håller med om V70, vi hade en sån förut. Och Cee'den är ju faktiskt golf-klass. Jag tänkte mest att om det går, finns någon lösning så vore det bra. Det är alltså inget krav eller förväntan från min sida att det ska gå i en sån liten bil. Och går det inte får vi väl sätta stolen fram och stänga krock-kudden (och hoppas att den faktiskt är avstängd)..
quote].

Golf klass men större än V70in inne, tycker jag . hur går det ihop?..:)

Om man är 160cm sitter man bra i fram i ceeden, 130 cm skulle vara vara i V70in typ.. :D .

Du får göra som grannen som har en 3-serie Bmw. Han testade "alla" nya stolar i bak, och alla var för stora.
Så det slutade att de fick köpa en beggad som var mindre än dagens stora....
Cee´d Crdi SW-10a

Re: Bakvänd barnstol bak - vilka ryms?

7
Svarar lite sent, men tänkte att det kanske kan vara till hjälp för andra som undrar..

Ang nyckel-avstängd airbag i framsäte se följande länk från NTF http://www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp

Jag har monterat en Acta graco Cosmic Comfort i höger baksäte, min sambo på ca: 180 cm får plats med benen och lite till i framsätet, men hon får sitta ganska upprätt. ;)
-----------------------
Kia Ceed SW 1,6 crdi 2010, Komfortpaket, Drag, Svartmetallic

Re: Bakvänd barnstol bak - vilka ryms?

8
Hej!

Jag har en Britax Hi-Way inköpt 2008.
http://www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol/hi-way

När jag försökte sätta den i baksätet så nådde inte stödpinnen ner till golvet. Man kan säkert snickra till en liten "förhöjning" av golvet så att det funkar.

Nu har vi den i framsätet. Passagerarstolen sitter nästan framskjuten hela vägen så i baksätet finns det oceaner av plats för passageraren.

mvh
-Martin
Kia Ceéd SW 1.6 CRDi komfort 2014

Re: Bakvänd barnstol bak - vilka ryms?

9
Vi köpte en helt ny BeSafe iZi kid X3 Isofix och jag får säga att vi är fantastiskt nöjda. Fullt acceptabelt med plats för den som sittar i passagerarsätet framför barnstolen. Dessutom sitter grabben väldigt bra och enligt alla tester den bästa stolen på marknaden. Visst, den kostar 5000kr med sparkskydd och man kan absolut köpa en stol för 1000kr också. Men om man skulle krocka med en billigare (och kanske felmonterad) stol och något allvarligt hände, skulle det förmodligen kännas ganska bedrövligt att man inte värderade barnets välbefinnande till mer än 4000kr...

Re: Bakvänd barnstol bak - vilka ryms?

10
Akay skrev:Vi köpte en helt ny BeSafe iZi kid X3 Isofix och jag får säga att vi är fantastiskt nöjda. Fullt acceptabelt med plats för den som sittar i passagerarsätet framför barnstolen. Dessutom sitter grabben väldigt bra och enligt alla tester den bästa stolen på marknaden. Visst, den kostar 5000kr med sparkskydd och man kan absolut köpa en stol för 1000kr också. Men om man skulle krocka med en billigare (och kanske felmonterad) stol och något allvarligt hände, skulle det förmodligen kännas ganska bedrövligt att man inte värderade barnets välbefinnande till mer än 4000kr...
Helt rätt tankebanor, dock köpte vi en Britax utan isofix, för vi har ingen direkt nytta utav det.
Bara för att få isofix får man pynta upp 2k riksdaler extra
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11
Skriv svar

Återgå till "Barn i bilen"