Annons

Kommer du köra på denna diesel

Ja absolut, verkar bättre för miljön.
Antal röster: 10 (40%)
Ja men bara för att jag ändå tankar på Preem
Antal röster: 5 (20%)
Nej vågar inte, kanske inte är bra för bilen.
Antal röster: 3 (12%)
Nej tankar inte på Preem.
Antal röster: 7 (28%)
Antal röster: 25

Ny diesel

1
Hej

Snart lanserar Preem en ny diesel med 20% förnyelsebart bränsle vilket de menar sänker utsläppen med 16%. Om detta är sant innebär det att vår Ceed släpper ut under 100g/km.

Kommer ni köra på denna i era Ceed? Någon som tror det finns någon risk att köra på denna, garanti etc?
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2010
Annons

Re: Ny diesel

2
Om jag skulle tanka på preem och om den vore billigare, men jag kan tänka mig att den är dyrare så därför är svaret nej.. Är redan mer miljövänlig än alla mina grannar med sina bensin bilar.

Re: Ny diesel

3
robbe skrev:Hej

Snart lanserar Preem en ny diesel med 20% förnyelsebart bränsle vilket de menar sänker utsläppen med 16%. Om detta är sant innebär det att vår Ceed släpper ut under 100g/km.

Kommer ni köra på denna i era Ceed? Någon som tror det finns någon risk att köra på denna, garanti etc?
Den kommer säkert kosta 17 kr/liter och inte göra ett dyft för förbrukningen...

Edit: http://evolution.preem.se/evolution-diesel

Den verkar ju rätt fräsig, så länge det inte skiljer mer än 1 kr på denna och vanlig kommer jag tanka denna.

Enligt ovan postade länk skiljer sig den inte från vanlig diesel förbränningsmässigt, och har svårt att se att den skulle påverka bilen negativt på något sätt.

Tankar för övrigt alltid Preem-diesel. En polare är verkstadschef på en större verkstad och enligt honom är Preems diesel betydligt renare och gör att bilen går snålare än med annan diesel.

Han tog upp ett exempel med en taxichaufför som tankade Statoil och hade problem med igensotad motor, partikelfilter osv på sin Saab. De testade ganska mycket åtgärder innan de kom till bränslet och bad honom tanka Preem istället. ACP-dieseln fungerade betydligt bättre i motorn och förbrukningen sänktes med nästan en halv deciliter per mil!

Edit2: Om man kunde läsa klart saker innan man öppnar truten :)

Enligt länken ska denna diesel kosta precis lika mycket som den traditionella...
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re: Ny diesel

4
Om vi nu ska vara så miljövänliga så kan ju den här nya dieseln vara lite billigare då, 8-10 kr litern låter väl rimligt..Sen så har inte vi preem här i boden. Måste åka till Luleå, alltså över 3,5mil för att tanka denna fina och nya diesel.

Re: Ny diesel

5
Anledningen till att denna diesel inte får skatterabatt på samma sätt som etanol är att det inte finns någon dieselklass som passar. Den hamnar därför i MK1. Då beskattas den som vanlig diesel.

EcoPar heter ett bolag som under lång tid framställt helsyntetisk diesel som går att använda precis som vilket diesel som helst. Det har funnits länge, skillnaden nu är att det är ett stort bolag som gör samma sak. EcoPar går idag inte så bra på grund av att deras helt rena diesel klassas som vanlig MK! och beskattas därför på samam sätt..
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Ny diesel

6
JohanL skrev:Anledningen till att denna diesel inte får skatterabatt på samma sätt som etanol är att det inte finns någon dieselklass som passar. Den hamnar därför i MK1. Då beskattas den som vanlig diesel.

EcoPar heter ett bolag esom under lång tid framställt helsyntetisk diesel som går att använda precis som vilket diesel som helst. Det har funnits länge, skillnaden nu är att dt är ett stort bolag som gör samma sak. EcoPar går idag inte så bra på grund av att deras helt rena diesel klassas som vanlig MK! och beskattas därför på samam sätt..
Sjukt, miljöskatterna borde ju givetvis bero på hur bra eller dålig produkten är för miljön och inte vilka kategorier politikerna hittat på.
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2010

Re: Ny diesel

7
Det knepigaste är att EcoPar i det här fallet använder samam sak som kallas Fordonsgas" för att framställa sin diesel. När fordonsgas säljs i gasform så går den som miljöbränsle och slipper därför punktskatter. Men när EcoPar gör den flytande klassas den som Diesel MK1 och skattas därför som vanligt.

Orsaken till detta är den knepiga definitionen av miljöklasser för Diesel i sVerige. Samam orsak somatt vi inte kan använda Eu´s dieselstandard här. Nu under våren kommer ju en förändring att göras i MK1 så att det går att blanda i 7% FAME istället för 5% som idag. Att man samtidigt inte passade på att samställa våra bränsledefinitioner med EU´s är för mig ett mysterium. Då hade även den syntetiska delen av Preem Evolution kunnat blir skattebefriad som miljöbränsle.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"