Annons
Annons

Re: Dieselförbrukning

103
Tror att jag kan presentera ganska korrekta siffror på hur mycket en 1.6 115 diesel drar i verkligheten. Jag kör förvisso Hyundai I30 1.6d blue motion men det är ju precis samma motor och i stort samma bil som Ceed. Skulle kategorisera min körning som blandad körning om man väger samman de 4000 mil jag hittills avverkat. Har i stort sett alltid acn igång.

Har bokfört varenda tankning på bilen sedan den var ny:
Genomsnittlig förbrukning på 0,55l/mil på 4000 mil.
De första 400 milen låg den på över 0.6.
Landsväg 70-90 laglydigt och med framförhållning så kan man få ned den på 0.45 om man kopplar ur acn.
Motorväg i 120 innebär 0.6.
Ren stadskörning innebär ca 0.65.

Har fö aldrig någonsin haft en förbrukning högre än 0.65 mellan någon tankning bortsett från några husvagnssejourer där förbrukningen legat på 0.9. Husvagnen vägde ca 1400 kg. Vill också poängtera att färddatorn visar den verkliga förbrukningen mycket väl. Den felar med max 5%. Dock har den aldrig visat mer än den faktiska förbrukningen..

Re: Dieselförbrukning

105
Hej!
Jag har just kört upp en tank och om trippmätaren stämmer så hade den dragit 0,5L/mil!
Rätt bra med tanke på att det sitter dubbdäck på och att den inte gått mer än 150mil :)
Det är en -12 disel kombi...
Färddatorn visade 0,51L/mil så den visade ju fel åt rätt håll! :)

Bra forum det här!
Ha en bra dag!

Re: Dieselförbrukning

108
Jag har nu kört 2600 mil med min och har en genomsnittsförbrukning på 0,58 på denna sträcka och maxförbrukning 0,69 och minförbrukning på 0,51. Att bara ta en tankning som föremål för en djupare diagnos är inte rätt utan att ha mer loggade värden - hur många gånger har partikelfiltret regenererats, kallstarter, småkörning, hög hastighet etc etc etc...

Mina värden är dessutom mätt förbrukning vid pumpen och inte färddatorn.
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk

Re: Dieselförbrukning

110
AndreasK skrev:Hur regenereras partikelfiltret då?
sök bland trådarna. Men annars är det att bränsle sprutas in i det under ca 20 minuter. Då fördubblas förbrukningen under den tiden.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"