Annons

Re: Dieselförbrukning

131
Sådär, nu har jag varit ute på en längre tur sådär en 60 mil.
Enligt färddatorn så har jag en förbrukning på 0.48 l/mil.

Det blev ganska långsamma mil, mestadels mellan 80-100 Km/h, mycket motorbroms och planerad körning :) Som nån nämnt tidigare så ökar förbrukningen ganska snabbt när man passerar 100 Km/h

//Dejntan
Annons

Re: Sv: Dieselförbrukning

132
mrnenad skrev:Ni som ligger på 0.5l/mil ni måste ju köra med äggskal under pedalen oavsett hur jag försöker så kommer jag inte under 0.59
Jag körde mellan Halmstad och Landskrona häromdagen. Hela familjen i bilen med barnvagn och alla tillbehör. Farthållaren var ställd på 110km/h och när jag parkerade bilen vid vårt hus på kvällen visade färddatorn 0,48l/mil.

Re: Dieselförbrukning

134
Original allt, 6400 mil på mätaren
Mätt över 240 mil, skrivit upp sträcka och liter vid tre tankningar än så länge. På 240 mil så ligger min på en blandad förbrukning på 0,645l/mil. I detta finns ca. 45 mil i 130km/h om det kan påverka

Kollade även upp vi datorn idag. På landsväg ca 3 mil 80km/h 0,47l/mil och 2 mil i 90km/h 0,54l/mil

Så att Ceed är (extremt) snål tvivlar jag lite på.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Dieselförbrukning

135
Hej!

Min nyinköpta ceed sw drar 0,65 just nu. Gått 100 mil blandad körning. Haft volvo innan så jag kan vara tung på foten men försöker med att köra så mycket som möjligt på farthållaren. När kan man räkna med att den går ner i soppaförbrukning?

Re: Dieselförbrukning

137
Jag har en KIA CEED 1,6 CRDI EX AUT som i nuläget har gått 15 836 mil enl. min körjournal.
Förbrukningen räknat över hela tiden är 0,59 liter/mil.
Tittar man på momentan förbrukning vi långkörning kommer den ner till 0,49 liter/mil och detta är med en automat.
Kan inte säga annat än jag är nöjd med resultatet. :thumbup:

Re: Dieselförbrukning

138
Min Ceed SW (2010/11) har gått 6000 mil nu och drog ca 0,5 med Statoil Miles eller ST1 betydligt mer med en del andra. Nu med Statoils Miles Bio har det ökat till 0,55 en kontrolltankning med ST1 gav 0,5.
Fler som har samma erfarenhet? Dvs förbrukningen varierar med vilket märke man tankar.

Re: Dieselförbrukning

139
drake52 skrev:Min Ceed SW (2010/11) har gått 6000 mil nu och drog ca 0,5 med Statoil Miles eller ST1 betydligt mer med en del andra. Nu med Statoils Miles Bio har det ökat till 0,55 en kontrolltankning med ST1 gav 0,5.
Fler som har samma erfarenhet? Dvs förbrukningen varierar med vilket märke man tankar.
Min förbrukning sjönk från 0.67 till 0.61 när jag tankade på Din-X istället för Ingo förra gången jag tankade. Men min bil har gått strax under 300 mil och det slog dessutom om till mildare väder ungefär samtidigt som jag bytte station så det är lite för tidigt att säga vad som gjorde skillnaden. Jag tankade idag tank nr 2 från samma Din-X mack så vi får väl se nu om trenden håller i sig. Men jag hade också en lägre förbrukning på den första tanken jag körde och den tankade bilfirman innan jag hämtade bilen. Efter att jag tankade den själv första gången (på Ingo) så har jag inte lyckats komma ner till den förbrukningen jag hade på första tanken som nog låg runt 0.62-0.63 (enl .färddatorn) förrän jag bytte station.

Men som sagt, lite för tidigt för slutsatser, men det lutar åt att det skiljer lite beroende på var man tankar även om antalet körda mil och väder säkert också till viss del bidrar i den skillnader jag upplevt.
Kia Niro PP2 2017

140
Jag har märkt större skillnad mellan faktisk medelförbrukning och vad bilen visar sedan jag gick över till Statoil i stället för Tanka/OkQ8. Nu senast visade bilen 6.0/milen och den faktiska var 5.5/milen. Någon som lagt märke till samma effekt?
På ingång: KIA Cee'd SW 1.6 CRDI MY14

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"