Annons

vilken olja fyller ni på med

1
Hej min CEED SW 1,6 crdi har nu gått ca 350 mil och druckit lite olja så jag tänkte fylla på vad rekommenderar ni för olja?
Förenade bil i Mölndal där jag köpte den säger att de vid oljebyte använder Castrol SLX 0W/30 C3
Det är ju säkert en jättebra olja men vad jag egentligen undrar är lite vad ni själva fyllt på med?
Vet någon vilken olja som finns i bilen vid leverans? är ju dumt att fylla på dyrolja om det exempelvis är delsyntet i den nu
alla funderingar tips mottages tacksamt :)
Annons

Re: vilken olja fyller ni på med

4
Jag behövde köpa olja så jag följde rekommendationen med Acea C3. (Shell Helix)
Till saken hör att jag var på långresa och märkte att jag behövde olja snarast samtidigt var det ca 2 veckor till service.
När jag fyllt på Shell Helix viskositet 5-30, Acea C3 så ökade bränsleförbrukningen från 0,42l/mil till 0,45l/mil.
Efter service sjönk åter förbrukningen. Service verkstaden använde någon schweizisk olja 5-30, som är standard för KIA??

Skumt!!

Re: vilken olja fyller ni på med

5
Man kan inte använda vilken olja som helst även om det är ett känt märke?
Det måste vara Castrol Edge 5W/30W Olja eller 0W/40W eller annat fabrikat som är anpassad till partikel filtret!
Annars går den full och då kostar det skjortan och ingen garanti gäller?! 26.000kr kostar ett partikel filter... med jobb.
OBS! Gäller alla nya diesel bilar! Oljan kostar 218kr liter på verkstaden, men kan beställas via nätet för 108kr litern Mvh
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"